2022-09-02, 17:51
Medlem
En allmänläkare har nyligen skrivit i min journalan att han "ser att patienten står på väntelista för utredning för [diagnosnamn] hos psykiatrin sedan [datum]".
Hur har han lyckats se vilken diagnos jag misstänks ha och står i kö för att utredas för hos psykiatrin? Eller något öht beträffande min psykiatrijournal?
Jag trodde att den var låst så ingen utanför psykiatrin kunde komma åt den om inte jag gav dem tillåtelse, eller har jag missförstått detta totalt och vilken behandlande läkare som helst har rätt att gå in och läsa vad psykiatrin skrivit om mig?
Citera
2022-09-02, 17:58
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ja dom kan se hela din journal. Du får ofta frågan om du besöker en ny inrättning "är det ok om vi läser din journal?" Du kan välja att ta bort det samtycket, du kan även välja att spärra din patientjournal för att den inte ska kunna läsas av personal utanför den vårdenhet som spärren avser.
Citera
2022-09-02, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Ja dom kan se hela din journal. Du får ofta frågan om du besöker en ny inrättning "är det ok om vi läser din journal?" Du kan välja att ta bort det samtycket, du kan även välja att spärra din patientjournal för att den inte ska kunna läsas av personal utanför den vårdenhet som spärren avser.

Jag har fått den frågan vid något tillfälle, men har då sagt nej. Eftersom de frågade den gången, så fick jag intrycket att utan mitt samtycke kan de inte gå in och läsa den delen av journalen.
Men du menar då alltså att de inte behöver fråga om de inte känner för det?

För övrigt så spärrade jag journalen för minst två år, skrev på något formulär och skickade in. Men gick nu in på 1177 och det står ingenting om en aktiv spärr så förstår inte vad som hänt.
Citera
2022-09-02, 18:09
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualdrum
Jag har fått den frågan vid något tillfälle, men har då sagt nej. Eftersom de frågade den gången, så fick jag intrycket att utan mitt samtycke kan de inte gå in och läsa den delen av journalen.
Men du menar då alltså att de inte behöver fråga om de inte känner för det?

För övrigt så spärrade jag journalen för minst två år, skrev på något formulär och skickade in. Men gick nu in på 1177 och det står ingenting om en aktiv spärr så förstår inte vad som hänt.

Man ska själv inte kunna läsa delar av den journal man vill ha spärrad på 1177 @ din är öppen. Sen dokumenteras all åtkomst av din journal, det registreras varje gång någon läkare kollar i den. Du har rätt att ta del av den informationen genom att begära en utskrift av loggen.

Jag rekommenderar att kika vidare på detta.
Citera
2022-09-02, 18:14
Medlem
Citat:
Man ska själv inte kunna läsa delar av den journal man vill ha spärrad på 1177 @ din är öppen. Sen dokumenteras all åtkomst av din journal, det registreras varje gång någon läkare kollar i den. Du har rätt att ta del av den informationen genom att begära en utskrift av loggen.

Jag rekommenderar att kika vidare på detta.

Jag kan själv inte läsa psykiatrijournalen på 1177, men jag gick in på aktiva spärrar och ser ingenting där.
Jag har kollat i loggen och det finns andra läkare noterade som öppnat journalen men inte den läkaren i fråga, så hur han lyckats titta i journalen utan att hamnat i loggen vet jag inte, om nu inte öppnande av psykiatrijournalen kanske inte syns på 1177 då den biten av journalen inte går att komma åt där. Samma kanske gäller spärren, är osäker.
Om det visar sig att spärren är aktiv fortfarande och läkaren överträdit spärren, vad har jag för rättigheter som patient?
Citera
2022-09-02, 18:17
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Kan inte svara pä rättigheter, men det står ungefär "vårdgivaren har en Skyldighet att "registrera" vem som tittar på en viss journal. Jag vågar gissa på att alla besök på någons journal möjligtvis inte alltid registreras. Utöver detta. Ha en bra fredag
Citera
2022-09-02, 18:19
Medlem
Citat:
Kan inte svara pä rättigheter, men det står ungefär "vårdgivaren har en Skyldighet att "registrera" vem som tittar på en viss journal. Jag vågar gissa på att alla besök på någons journal möjligtvis inte alltid registreras. Utöver detta. Ha en bra fredag

Ok tack.
Citera
2022-09-05, 10:36
Medlem
Ifall någon annan undrar... Jag har nu ringt till psykiatriska kliniken och frågat och de säger att ingen läkare utanför psykiatrin får gå in och läsa min journal utan min tillåtelse, oavsett om jag begärt journalen spärrad eller inte. Läkaren måste be om lov om han/hon arbetar utanför psykiatrin. Det finns undantag t.ex. om läkaren ringer kliniken för att rådfråga om vilken medicin jag tar, ifall det kan vara någon medicin som krockar med det allmänläkaren tänker skriva ut, men i mitt fall var det uppenbarligen inte så utan han bara gick in och tittade i journalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in