2022-09-02, 22:26
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det fetade:
Inte för att vara näsvis:
Men nej faktiskt inte, det är samma teknik med mycket liten modifikation som används vid svetsning under vatten detta gäller faktiskt såväl gassvetsning /bränning / fogmejsling som elsvetsning.
Jepp, har jobbat som svetsare i drygt 30 år.
Citera
2022-09-03, 09:49
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Okej. Är fortfarande inte övertygad från din sida att detta funkar. Alltså på ett säkert sätt.

Exempel här.

Sådan skulle jag aldrig svetsa med annat än inomhus! Varken på "blöt mark" eller "under vatten".
-Enbart inne i garaget eller ladan.

Det är det jag kallar för "bonnasvets"/pinnsvets.
Möjligen har vi olika språkbruk.

Ditt exempel är ju en AC-svets, det är skillnad på AC och DCsvetsar. En DC ska tydligen vara säkrare då strömmen är mer ytlig än genomgående. Om du förstår hur jag menar.
Citera
2022-09-03, 09:52
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det fetade:
Inte för att vara näsvis:
Men nej faktiskt inte, det är samma teknik med mycket liten modifikation som används vid svetsning under vatten detta gäller faktiskt såväl gassvetsning /bränning / fogmejsling som elsvetsning.

Okej, kanske lite offtooic men...
Kan man verkligen gassvetsa under vatten? Låter sjukt besvärligt.
Citera
2022-09-03, 15:57
  #28
Medlem
Titta allihopa jag lever än.

Hat idag svetsat för första gången (typ) i mitt liv.
Fan vad lätt det var..
Men samtidigt svårt.
Det ser m.a.o görjävöigt ut, men sitter ihop.

Nu gäller det att lära sig strömstyrka vs. Elektrodtjocklek och materialtjocklek.

140 A me 1,6mm2 elektrod är nej nej.
140 Q med 3,2 är ok men kanske lite mycket...

Stålet i ca 3-5 mm.

Lära lära testa testa. Blir spännande att gå ifrån svartplåt till rostfritt...
Citera
2022-09-03, 16:07
  #29
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Titta allihopa jag lever än.

Hat idag svetsat för första gången (typ) i mitt liv.
Fan vad lätt det var..
Men samtidigt svårt.
Det ser m.a.o görjävöigt ut, men sitter ihop.

Nu gäller det att lära sig strömstyrka vs. Elektrodtjocklek och materialtjocklek.

140 A me 1,6mm2 elektrod är nej nej.
140 Q med 3,2 är ok men kanske lite mycket...

Stålet i ca 3-5 mm.

Lära lära testa testa. Blir spännande att gå ifrån svartplåt till rostfritt...

Det är inte bara att tända bågen, Lär dig att svetsa med så kort båge som möjligt.
Det skall heller inte se för djävligt ut, det tyder på dåligt svetsgods. Undvik svåra svetslägen när du börjar.
Men övning, studier, övning och övning igen. Räkna med att skära isär och slipa bort dåliga svetsar som du gjort. Så slipper du om inte annat att bli utskrattad
Citera
2022-09-03, 16:16
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det är inte bara att tända bågen, Lär dig att svetsa med så kort båge som möjligt.
Det skall heller inte se för djävligt ut, det tyder på dåligt svetsgods. Undvik svåra svetslägen när du börjar.
Men övning, studier, övning och övning igen. Räkna med att skära isär och slipa bort dåliga svetsar som du gjort. Så slipper du om inte annat att bli utskrattad


Tror ingen skrattar mer åt mina hittills gjorda svetsar än jag.

Det ser riktigt hemskt ut, försökte svetsa ihop 2 st 5 mm plåtar, en stående. Ser riktigt uselt ut och de är nästan genomsmälta, jag antar det beror på för hög ström...
Jag ska som sagt testa mera med skrotplåtar tills dess jag lär mig strömstyrka vs tjocklek vs pinntjocklek.
Citera
2022-09-03, 16:29
  #31
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan

Tror ingen skrattar mer åt mina hittills gjorda svetsar än jag.

Det ser riktigt hemskt ut, försökte svetsa ihop 2 st 5 mm plåtar, en stående. Ser riktigt uselt ut och de är nästan genomsmälta, jag antar det beror på för hög ström...
Jag ska som sagt testa mera med skrotplåtar tills dess jag lär mig strömstyrka vs tjocklek vs pinntjocklek.

Håll kortare båge och se till att bågen är under ytan i slaggbadet, rätt vinkel på elektroden och små cirkulära rörelser med pinnen nere i slaggbadet, se till att du har lagom mörk skärm så du ser vad du gör.
Svårt att förklara men när du väl lärt dig är det som att cykla...
Citera
2022-09-03, 16:31
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Jag har en nyköpt MMA-svets och hadr tänkt testa den under helgen.

Jag började fundera på om det kan vara farligt om jag sitter på knä på marken med arbetsstycket framför mig och svetsar. Det jag är osäker på är om jag riskerar att få hög ström genom mig p.g.a. att marken är fuktig, närmare blöt.

Är det säkrare att sitta på träskiva?
Bör jag istället försöka snickra ihop ett bord att ha arbetsstycket på? Givetvis med en plåtskiva på toppen.

Har ni andra tips jag bör tänka på?

Har tänkt lära mig själv lite inför en renovering som kräver svetsning och jag vill inte ta in någon för någon timmes jobb uppdelat på någon vecka.

Fan vad förbannad jag blir. Ska du be om en Svetsare men gärna en utan kunskap?
Och för vad? Vem tjänar på det utom du i längden?
Infrastruktur ska tillhöra landet. Punkt. Allt annat är landsförräderi.
Citera
2022-09-03, 16:31
  #33
Medlem
ponykalles avatar
Det brukar stå min-max strömstyrka på paketen,ibland svetsläge.
Citera
2022-09-03, 17:32
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Håll kortare båge och se till att bågen är under ytan i slaggbadet, rätt vinkel på elektroden och små cirkulära rörelser med pinnen nere i slaggbadet, se till att du har lagom mörk skärm så du ser vad du gör.
Svårt att förklara men när du väl lärt dig är det som att cykla...

Jag kommer nog på så små inom vad du menar
Slaggbad o grejer.. nåja ,jag vet hur en "bra svets" ser ut då jag tvingats vara en sversrobot-operatör på ett företag.. och kvalité är nåt jag kan urskilja.


Citat:
Ursprungligen postat av Snuskibusken
Fan vad förbannad jag blir. Ska du be om en Svetsare men gärna en utan kunskap?
Och för vad? Vem tjänar på det utom du i längden?
Infrastruktur ska tillhöra landet. Punkt. Allt annat är landsförräderi.

Va? Har jag uttryckt mig dåligt? Jag vill ju ha svar av erfarna svetsare. ? Har du svårt att läsa eller har du bara läst något enstaka inlägg och missförstått något?

Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
Det brukar stå min-max strömstyrka på paketen,ibland svetsläge.

Mina paket, eller det jag öppnat iaf, stod det inget på.. mer än dc+ vilket jag tolkade att själva pinnen skulle vara kopplad till pluspolen. Det verkade funka bra iaf...

Jag måste dock vara uppmärksam på just det.
Plus- eller minuspol...
Citera
2022-09-03, 19:28
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Titta allihopa jag lever än.

Hat idag svetsat för första gången (typ) i mitt liv.
Fan vad lätt det var..
Men samtidigt svårt.
Det ser m.a.o görjävöigt ut, men sitter ihop.

Nu gäller det att lära sig strömstyrka vs. Elektrodtjocklek och materialtjocklek.

140 A me 1,6mm2 elektrod är nej nej.
140 Q med 3,2 är ok men kanske lite mycket...

Stålet i ca 3-5 mm.

Lära lära testa testa. Blir spännande att gå ifrån svartplåt till rostfritt...
Passat dig för slaggen när du svetsar rostfritt, den släpper gärna och siktar rakt emot ögonen. Jag har alltid skyddsglasögon när jag hanterar RF. Enklast brukar vara att tända elektroden, lägga den i 45° vinkel med svetsfogen och helt enkelt låta elektroden brinna i den takt den ska. Vila alltså elektrodhöljet mot arbetsstycket en mm ifrån själva smältan. RF kräver mindre ström än svart material. Lycka till!
Citera
2022-09-03, 19:35
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Passat dig för slaggen när du svetsar rostfritt, den släpper gärna och siktar rakt emot ögonen. Jag har alltid skyddsglasögon när jag hanterar RF. Enklast brukar vara att tända elektroden, lägga den i 45° vinkel med svetsfogen och helt enkelt låta elektroden brinna i den takt den ska. Vila alltså elektrodhöljet mot arbetsstycket en mm ifrån själva smältan. RF kräver mindre ström än svart material. Lycka till!

Tackar hjärtligt för tipsen.
Trodde faktiskt att RF krävde mer ström än vanlig plåt.
Skyddsglasögon ska jag tänka på. Eller använda. Kanske har ju trots allt hjälmen på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in