2022-09-02, 09:20
  #1
Medlem
Jag har en nyköpt MMA-svets och hadr tänkt testa den under helgen.

Jag började fundera på om det kan vara farligt om jag sitter på knä på marken med arbetsstycket framför mig och svetsar. Det jag är osäker på är om jag riskerar att få hög ström genom mig p.g.a. att marken är fuktig, närmare blöt.

Är det säkrare att sitta på träskiva?
Bör jag istället försöka snickra ihop ett bord att ha arbetsstycket på? Givetvis med en plåtskiva på toppen.

Har ni andra tips jag bör tänka på?

Har tänkt lära mig själv lite inför en renovering som kräver svetsning och jag vill inte ta in någon för någon timmes jobb uppdelat på någon vecka.
Citera
2022-09-02, 09:27
  #2
Medlem
Man jordar ju svetsstycket så nä.
Citera
2022-09-02, 09:37
  #3
Medlem
Ingen fara, brukar svetsa på skogsmaskiner...
Citera
2022-09-02, 09:44
  #4
Medlem
TheKhurgans avatar
Nej det är ingen risk.

Du vill nog kanske ha något slags underlag ändå, för stabilitetens skull. Beror ju på hur stort det du ska svetsa är såklart, men ska det bli rakt och snyggt är det bra med ett jämnt underlag.
Citera
2022-09-02, 15:27
  #5
Medlem
Det svetsas under vatten utan större problem.
Citera
2022-09-02, 15:36
  #6
Medlem
Det är obehagligt att byta elektroder, men ofarligt. Jag har jobbat i ett par decennier med att svetsreparera maskiner utomhus i alla väder.
Citera
2022-09-02, 18:45
  #7
Medlem
Tack för svaren.

Jag har läst för mycket om riskerna antar jag, men kommer nog köra på någon sorts torrt underlag ändå. I morgon visar det sig vad som sker.

Känner mig iaf lugnare nu.
Dör jag imorrn så dör jag.
Citera
2022-09-02, 19:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Tack för svaren.

Jag har läst för mycket om riskerna antar jag, men kommer nog köra på någon sorts torrt underlag ändå. I morgon visar det sig vad som sker.

Känner mig iaf lugnare nu.
Dör jag imorrn så dör jag.
Torra handskar är ett superknep för att undvika obehag.
Citera
2022-09-02, 19:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Torra handskar är ett superknep för att undvika obehag.

Jo torra handskar kommer jag ha
Men byxorna kanske blir blöta av marken.
Citera
2022-09-02, 19:26
  #10
Medlem
holmiums avatar
Tomgångsspänningen (tändspänningen") på en enkel svetstransformator brukar vara runt 70 V.

Men tomgångsspänningen får inte vara över 70 V för det vore emot det regelverk (som faktiskt är bra och vettigt i detta fall) som skall skydda personer mot elolycksfall.

70 VAC genom kroppen är inte farligt eller dödligt för en frisk person, men vållar obehag.
Jag kan tillägga att bågspänningen när ljusbågen är tänd är 5 - 8 V. Dvs så länge du svetsar finns ingen risk för stötar. Risken för obehag och stötar uppstår när man byter svetselektroden eller justerar denna.

Råden i tråden om att hålla sig torr och ha på sig lämpliga och torra kläder är helt korrekta. Om man är isolerad = torr så flyter ingen ström genom kroppen och inget obehag uppstår.

Jag rekommenderar inte att byta elektrod barfota i gräset en regnig sommardag, det kommer att kännas...
__________________
Senast redigerad av holmium 2022-09-02 kl. 19:33.
Citera
2022-09-02, 19:32
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det svetsas under vatten utan större problem.

Å andra sidan svetsar man med helt annan teknologi under vattnet.
Till TS rekommenderar jag att dra i ett jordspett "i träsket", så allt är jordat.
Både svetsaggregatet, det du svetsar på, och dig själver.'

Alternativt, om din oro ändå kvarstår, använd gassvets.

Själv har jag använt "bonnasvets" (pinnsvets) här på gården under många år, har aldrig haft problem med problem.

Dock svetsar jag inte i träsk eller i sumpmark.
Använd gassvets om du är orolig, samt i synnerhet om elanslutning saknas ute i "tjotahejti"!
Citera
2022-09-02, 19:37
  #12
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Å andra sidan svetsar man med helt annan teknologi under vattnet.
Till TS rekommenderar jag att dra i ett jordspett "i träsket", så allt är jordat.
Både svetsaggregatet, det du svetsar på, och dig själver.'

Alternativt, om din oro ändå kvarstår, använd gassvets.

Själv har jag använt "bonnasvets" (pinnsvets) här på gården under många år, har aldrig haft problem med problem.

Dock svetsar jag inte i träsk eller i sumpmark.
Använd gassvets om du är orolig, samt i synnerhet om elanslutning saknas ute i "tjotahejti"!

Det fetade:
Inte för att vara näsvis:
Men nej faktiskt inte, det är samma teknik med mycket liten modifikation som används vid svetsning under vatten detta gäller faktiskt såväl gassvetsning /bränning / fogmejsling som elsvetsning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in