2022-09-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Tackar hjärtligt för tipsen.
Trodde faktiskt att RF krävde mer ström än vanlig plåt.
Skyddsglasögon ska jag tänka på. Eller använda. Kanske har ju trots allt hjälmen på.
Låter bra. Det är när man fäller upp hjälmen som slaggen sprätter iväg, alltså när den kallnar lite. Jag har fått slaggbitar som bränt fast på ögonlocken när jag slarvat.
Citera
2022-09-03, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Låter bra. Det är när man fäller upp hjälmen som slaggen sprätter iväg, alltså när den kallnar lite. Jag har fått slaggbitar som bränt fast på ögonlocken när jag slarvat.

Usch då, det låter som om du slarvat ordentligt.
Men jag räknar med att få massa sån skit också ny när jag typish har fastnat i det. Det är ju kul!
Citera
2022-09-03, 20:38
Medlem
Citat:
Titta allihopa jag lever än.

Hat idag svetsat för första gången (typ) i mitt liv.
Fan vad lätt det var..
Men samtidigt svårt.
Det ser m.a.o görjävöigt ut, men sitter ihop.

Nu gäller det att lära sig strömstyrka vs. Elektrodtjocklek och materialtjocklek.

140 A me 1,6mm2 elektrod är nej nej.
140 Q med 3,2 är ok men kanske lite mycket...

Stålet i ca 3-5 mm.

Lära lära testa testa. Blir spännande att gå ifrån svartplåt till rostfritt...
Med den smala elektroden kan du nog ha mellan 70-80A, med den större typ 80-110A.
Citera
2022-09-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxcart
Med den smala elektroden kan du nog ha mellan 70-80A, med den större typ 80-110A.
Den smala funkade även vid ca 55 A...
Men som tidigare skrivet, jag ska testa och lära mig olika strömstyrkor, plåttjocklekar och elektroder.

Tack för din tanke.
Citera
2022-09-03, 20:57
Medlem
Citat:
Men som tidigare skrivet, jag ska testa och lära mig olika strömstyrkor, plåttjocklekar och elektroder.

Tack för din tanke.
Du har nog rätt. Har aldrig använt så smala utan tänkte på 2,5mm.
Citera
2022-09-03, 21:10
Medlem
Citat:

Tack för din tanke.

Ja det är en konst att svetsa, hundbasjar kan de flesta åstakomma om de lyckas tända elektroden(en del är lite svårare)..
Som min chef sade någon gång när det gick dåligt ska de va tänstickor... Jaja övning ger färdighet och så länge det inte är något som kräver fogar som måste vara 100% felfria och är av stor betydelse för liv och lem funkar det oftast.

Lycka till.
Citera
2022-09-04, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja det är en konst att svetsa, hundbasjar kan de flesta åstakomma om de lyckas tända elektroden(en del är lite svårare)..
Som min chef sade någon gång när det gick dåligt ska de va tänstickor... Jaja övning ger färdighet och så länge det inte är något som kräver fogar som måste vara 100% felfria och är av stor betydelse för liv och lem funkar det oftast.

Lycka till.

Ja visst är det så. Och skulle jag behöva svetsa något som är såpass noga och känsligt qtt liv och lem ligger i riskzonen skull jag nog faktiskt anställa någon att göra jobbet ordentligt.
Citera
2022-09-04, 04:33
Medlem
Citat:
Jag kommer nog på så små inom vad du menar
Slaggbad o grejer.. nåja ,jag vet hur en "bra svets" ser ut då jag tvingats vara en sversrobot-operatör på ett företag.. och kvalité är nåt jag kan urskilja.

Va? Har jag uttryckt mig dåligt? Jag vill ju ha svar av erfarna svetsare. ? Har du svårt att läsa eller har du bara läst något enstaka inlägg och missförstått något?

Mina paket, eller det jag öppnat iaf, stod det inget på.. mer än dc+ vilket jag tolkade att själva pinnen skulle vara kopplad till pluspolen. Det verkade funka bra iaf...

Jag måste dock vara uppmärksam på just det.
Plus- eller minuspol...

Har inte en aning om vad det där inlägget handlar om. Minns det inte ens. Fylleinlägg 2022.
Du ska inte ha fukt i närheten när du svetsar. Det kan leda ström.
Citera
2022-09-04, 06:00
Medlem
-Andreas-s avatar
Inte märkt mer än att det kittlar till lite vid byte av elektroder med pinnsvets då man grovlagat åkgräsklippare, traktorskopan, handtag till slutstycke på gevär osv osv utomhus i regn o fukt. Borde vara lugnt ts.
Citera
2022-09-04, 12:21
Medlem
Jag kidnappar min egna tråd för ytterligare en fråga.

Det står i instruktionsboken att förlängningskabel får vara max 7,8m 2,5mm2 vilket är väldigt specifikt och jag har aldrig sett den längden på kabel.

Frågan lyder som följer.
Är det verkligen dåligt att köpa en 10m kabel att använda?

Jag antar att den största risken är att man i värsta fall inte kan använda full effekt på svetsen. Stämmer det?
Citera
2022-09-04, 13:28
Medlem
ponykalles avatar
Här kan du få lite bättre uppfattning om svetsning!!https://www.youtube.com/watch?v=BHS7jWU2JEA
Citera
2022-09-04, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
Här kan du få lite bättre uppfattning om svetsning!!https://www.youtube.com/watch?v=BHS7jWU2JEA

Tack, den videon var upplysande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in