Citat:
Ursprungligen postat av
Filtbossa
Just nu känns det som en fet flopp, mitt projekt med köttkaniner. Det är parasiter, plötslig självdöd, svaga kullar och ett helvete att hålla de jävlarna inne/ute från det motsatta könet. Den tilltänkte hanen verkar helt ointresserad av att para honor och unghanarna, som är släkt med honorna, har i perioder varit inne hos honorna flera gånger om dagen trots att jag säkrat burarna i 15 omgångar. Slaktade en handfull djur och fick ut 10 kg kött för mödan. Räknade på att jag fodrat kaninerna för ca. 100 kr/kg fram till slaktbar ålder, och då är ändå grovfodret handslaget. Jag hade dessutom räknat kallt med att jag skulle få något enstaka djur sålt till andra som är lika dumma som en annan, men det har slutat med en hona såld för 300 spänn.
Är det någon som fått ekonomi i detta med köttkaniner eller är det bara en glorifierad dröm för självhushållslallare som en annan?
Känner igen det där med att fel hanne parar. Kaniner är griniga och skitiga jävlar. Ska man ha dem så känns det som man borde odla egen vall åt dem och inte köpa mat, samt de får enbart gräs och blad på sommaren. Mina åt även mycket kartiga äpplen på hösten som inte dög åt människor.
Vad fodrar du med? De behöver ju nästan bara grovfoder.
Däremot hade jag bara en kanin som föll ner och dog och denna var en större kelras som jag ville avla in men det blev aldrig så. Annars var mina kaniner gotland eller holland. Båda väldigt bra köttdjur och inte att de föll döda ner. Min gotlandshona vägde 4,5 kilo så det var bra gener.
Man ska ha något man gör av skiten med, annars blir det bara problem, man måste ha växter att gödsla.
Får man inte denna cirkel så tror jag man absolut förlorar på kaninerna. Men grejen är egentligen inte vinst utan att det ska gå runt, eftersom kaniner äter saker med cellulosa som vi inte kan äta, dvs vi konkurrerar inte om maten. I fall av kris i samhället skulle man ändå ha kött.
Har du funderat på att dra ner på besättningen och köra två olika raser så att du kan utgå från deras olika gener ifall du behöver utöka, så att inaveln inte blir så stor? Inavel är ju egal om man ska äta bebisarna, men betyder mer om man ska ta fram nya avelsdjur. Hoppas du förstår hur jag tänker.
Att nu bara ha småskaligt och sedan utöka vid kris. Lantraser är ganska breda i sina gener, så därför är de motståndskraftigare mot inavel.
Vilka sjukdomar har du haft? Enda som jag skulle gett upp för är nosematos, den blir man aldrig av med.