• 1
  • 2
2022-09-01, 20:00
Medlem
Harry_s avatar
Har två exakt likadana datorer där jag har XP från fabrik i ena och i den andra installera polare Linux för att testa
då har han tydligen formaterat hela HDD inkl partionen där själva återställningsfilerna finns för att återställa tillbaka till XP.
har nu tagit ut HDD från Linux och tänkte lägga in XP igen för att jag använder felkodsläsare för bilar

hur kan jag backup/kopiera verkligen 1 till 1 inkl. partitionen från fungerande dator till lösa HDD så jag kan få liv i extra datorn?

fungerar det om jag tar ut den fungerande HDD och kopierar hela innehållet till den andra eller måste man använda program?

tackar
Citera
2022-09-01, 20:15
Medlem
acronis tror jag har cloningsverktyg
Citera
2022-09-01, 20:18
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Har två exakt likadana datorer där jag har XP från fabrik i ena och i den andra installera polare Linux för att testa
då har han tydligen formaterat hela HDD inkl partionen där själva återställningsfilerna finns för att återställa tillbaka till XP.
har nu tagit ut HDD från Linux och tänkte lägga in XP igen för att jag använder felkodsläsare för bilar

hur kan jag backup/kopiera verkligen 1 till 1 inkl. partitionen från fungerande dator till lösa HDD så jag kan få liv i extra datorn?

fungerar det om jag tar ut den fungerande HDD och kopierar hela innehållet till den andra eller måste man använda program?

tackar

Läs följande så förstår du varför du ska använda ett 3:dje parts program - https://www.hp.com/us-en/shop/tech-t...ive-windows-10

Vill du ha 100% tillförlitlighet så använder du Macrium Reflect.
Citera
2022-09-01, 20:25
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Läs följande så förstår du varför du ska använda ett 3:dje parts program - https://www.hp.com/us-en/shop/tech-t...ive-windows-10

Vill du ha 100% tillförlitlighet så använder du Macrium Reflect.
Nu är jag inte helt säker på min sak här, men borde inte dd i linux fungera?
Citera
2022-09-01, 21:42
Medlem
Bidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Snusk-Harry-TS missar inga dd's.
Citera
2022-09-02, 07:27
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Jo. Och cp, för den delen. En disk är bara ytterligare en sekvens av bytes.
Citera
2022-09-03, 03:14
Medlem
Fast diskkloningsprogram fungerar bara om destinationsdisken är lika stor som källdisken. Eller om den är större.
Vissa kloningsverktyg är smarta på det sättet att de utelämnar oanvänt och ledigt utrymme, därför kan den disken krympas in på en mindre disk.

PÅ en del kloningsoperationer måste man markera i kryssrutan att även MBR ska kopieras.
Annars blir startdisken inte startbar.

Men för IT-forensiker så speglas runtinmässigt hela enheten i en enda operation.
Det gör att spegelkopian kan analyseras med kraftfulla metoder, och även delar av borttagna filer kan återskapas.
Fast om en krympning utförs så stämmer inte Windows indextabell.
Windows måste då indexera om hela disken vilket kan ta rätt lång tid på en långsam disk.
Omstart krävs då i regel.

Om du har kvar licensnyckeln på baksidan av XP-datorn kan du installera om XP från scratch om du skaffar en XP-CD.
Du måste sedan lägga in XP Servicepack 3 om inte XP-CDn redan innehåller det.

Clonezilla är ett annat mycket användbart program. Finns kanske också i Windows ?
Citera
2022-09-03, 06:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Fast diskkloningsprogram fungerar bara om destinationsdisken är lika stor som källdisken. Eller om den är större.
Vissa kloningsverktyg är smarta på det sättet att de utelämnar oanvänt och ledigt utrymme, därför kan den disken krympas in på en mindre disk.

PÅ en del kloningsoperationer måste man markera i kryssrutan att även MBR ska kopieras.
Annars blir startdisken inte startbar.

Men för IT-forensiker så speglas runtinmässigt hela enheten i en enda operation.
Det gör att spegelkopian kan analyseras med kraftfulla metoder, och även delar av borttagna filer kan återskapas.
Fast om en krympning utförs så stämmer inte Windows indextabell.
Windows måste då indexera om hela disken vilket kan ta rätt lång tid på en långsam disk.
Omstart krävs då i regel.

Om du har kvar licensnyckeln på baksidan av XP-datorn kan du installera om XP från scratch om du skaffar en XP-CD.
Du måste sedan lägga in XP Servicepack 3 om inte XP-CDn redan innehåller det.

Clonezilla är ett annat mycket användbart program. Finns kanske också i Windows ?

Jag känner inte till något kloningsprogram som inte kan klona till en mindre disk numera.
Citera
2022-09-03, 08:06
Medlem
Kör man nu Xp, så kan man slipstreama sin egen unika version ink alla drivrutiner och program Nlite funkar bra till detta, kopian kan sparas som en ISO
Citera
2022-09-03, 16:00
Bannlyst
man dd . Skapa en image på en extern hårddisk. Hårddiskarna bör vara lika stora. Annars måste man använda program som klara resize av parttioner.

Citat:

tackar
Citera
2022-09-03, 18:47
Medlem
eltonkebabs avatar
DriveImage XML är gratis och fungerar bra till ändamålet.
Citera
2022-09-03, 21:24
Medlem
Citat:

tackar

Att föra över ett modernt operativsystem för hand med en filhanterare är väldigt omständigt eller nästan omöjligt.

Jag skulle göra som en del andra redan har föreslagit. Det finns ett antal mjukvaror för att klona en hårddisk.

Det enklaste skulle vara att ladda ner en CD avbild på t.ex. Symantec Norton Ghost.

Jag testade precis en sådan avbild från Internet Archive och den fungerade utmärkt. Leta efter Norton Ghost Corporate.

https://archive.org/details/software

För er som inte känner till sidan, så kan materialet lagligen laddas ner.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Internet_Archive

Citat:
Internet Archive är en webbplats med ett arkiv som är tillgängligt över Internet. I webbplatsen ingår Wayback Machine med arkiverade kopior av olika webbplatser från 1996 och framåt, samt arkiverade ljudband, datorprogram och filmer, som antingen inte har upphovsrätt eller har en Creative Commons-licens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in