2022-09-01, 12:09
Medlem
Tjo,

Jag har nyligen vunnit budgivning och skrivit på allt för en bostadsrätt. Min bank har godkänt bostaden och mitt lån osv så inga osäkerheter där.. men min fråga är när ska/kan jag börja förhandla med banken om ränta?

Tillträde är om ett par månader. Ska jag direkt börja snacka med andra banker utöver den jag har lånelöfte från? Kan man låsa in en ränta redan innan eller vänta in tills jag faktiskt tar lånet? Pengarna måste ju över till säljarna vid tillträdesdag, så att försöka förhandla för nära inpå där känns det som man inte har mycket att komma med?
Citera
2022-09-01, 12:19
Medlem
Du skulle ha förhandlat med flera banker innan budgivningen. Man brukar kunna få en rabatt på listpriset redan innan. Nu har du inget vidare bra förhandlingsläge om du inte blandar in fler banker
Citera
2022-09-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merksplas
Du skulle ha förhandlat med flera banker innan budgivningen. Man brukar kunna få en rabatt på listpriset redan innan. Nu har du inget vidare bra förhandlingsläge om du inte blandar in fler banker

Drar man inte på sig en massa kreditupplysningar isf och riskerar inte få lånet alls alternativt sämre ränta pga det?
Citera
2022-09-01, 12:28
Medlem
Antalet kreditupplysningar har jag svårt att tro skulle påverka ett huslån
Citera
2022-09-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magaluff
Tjo,

Jag har nyligen vunnit budgivning och skrivit på allt för en bostadsrätt. Min bank har godkänt bostaden och mitt lån osv så inga osäkerheter där.. men min fråga är när ska/kan jag börja förhandla med banken om ränta?

Tillträde är om ett par månader. Ska jag direkt börja snacka med andra banker utöver den jag har lånelöfte från? Kan man låsa in en ränta redan innan eller vänta in tills jag faktiskt tar lånet? Pengarna måste ju över till säljarna vid tillträdesdag, så att försöka förhandla för nära inpå där känns det som man inte har mycket att komma med?

Eller så väljer du en kortare avtalstid att börja med och tar en aggresivare ränteförhandling inför nästa period när hela flytten och annat är avklarat.
Citera
2022-09-01, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merksplas
Antalet kreditupplysningar har jag svårt att tro skulle påverka ett huslån

Snarare visar väl flera kreditupplysningar just att du varit aktiv och verkligen frågat flera banker? Varför skulle det var negativt?

Vet att det framhålls som positivt i reklamen för vissa bolag att du kan undvika kreditupplysningar men har aldrig förstått varför? Finns inget stöd i forskning (kollat) för att kreditvärdighet skulle bedömas sämre av banker. Har alltid antagit att förklaringen är att marknadsföringen riktar sig till idioter....
Citera
2022-09-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Snarare visar väl flera kreditupplysningar just att du varit aktiv och verkligen frågat flera banker? Varför skulle det var negativt?

Vet att det framhålls som positivt i reklamen för vissa bolag att du kan undvika kreditupplysningar men har aldrig förstått varför? Finns inget stöd i forskning (kollat) för att kreditvärdighet skulle bedömas sämre av banker. Har alltid antagit att förklaringen är att marknadsföringen riktar sig till idioter....

Vänd på det. Om antal frågor vore helt ointressant för kreditgivaren... varför finns det med i upplysningsrapporten till att börja med?
Citera
2022-09-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vänd på det. Om antal frågor vore helt ointressant för kreditgivaren... varför finns det med i upplysningsrapporten till att börja med?

Antar att det är för att ett SMS-låne-bolag kanske kan vafa intresserade då 10 kreditupplysningar samma vecka kanske antyder att personen ansökt om, och blivit beviljad, ett par dyra SMS-lån redan och därför kanske får svårt att betala. Dvs företag som lånar ut till idioter kanske behöver kolla på det.

Att en bank som lånar ut till bil eller hus skulle bry sig är betydligt mindre troligt.
Citera
2022-09-01, 14:11
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Det är korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in