• 1
  • 2
2022-09-01, 09:59
Medlem
Maskotens avatar
Tjena, lånar detta konto av en polare. Har en akut fråga här, jag är beordrad till drogtest NU på min arbetsplats, men jag vägrar, så jag står här i ett rum och väntar med er, jag tänker inte gå med på drogtest utan jag vill säga upp mig NU. Jag säger upp mig nu och vägrar medverka på test. Min chef säger att det är olagligt och att jag måste. Men vad fan kan han tvinga mig?
Citera
2022-09-01, 10:02
Rent olagligt är det inte. Det är inte brottsligt. Möjligtvis kan det vara ett avtalsbrott.
Citera
2022-09-01, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
Så jag kan slå den här jävla bögen och gå hem/gå rakt genom han?

Det är inte olagligt att vägra drogtesta dig. Däremot kan arbetsgivare möjligtvis säga upp dig om du vägrar.
Bästa är att inte göra det lätt för arbetsgivaren. Vägra drogtestet. Om dom skickar hem dig så får du gå hem, men ej annars.
Ge dom inga extra skäl att lättare kunna säga upp dig.
Att däremot slå chefen är olagligt och förmodligen det dummaste du kan göra i denna situation.
Citera
2022-09-01, 10:12
Medlem
Maskotens avatar
Seriöst han kallar mig löjlig och säger att han ska stämma mig för att jag tar upp deras tid och brott mot arbetsmiljö m.m. men det måste för fan vara bullshit. Det här måste för fan vara brottsligt, jag är DEFINITIVT utsatt för brott nu. Inte en chans att det här är lagligt. Jag har fan aldrig upplevt det här i mitt liv att jag verkligen vill göra någonting och en annan människa vägrar låta mig WTF.

Jag tänker inte pissa, det står en äcklig jävla negerhora där som vill se min kuk men det tänker jag inte gå med på. Hon tycker det här är helt ok tydligen. Jag har FAN inte tagit nåt, det ska isåfall doim skita I!
Citera
2022-09-01, 10:15
Medlem
Emellies avatar
Citat:
Han står i dörröppningen och säger att han ringer polisen om jag inte pissar och släpper inte ut mig

Det är väl frihetsberövande om han inte låter dig gå?

De verkar ha en stark misstanke om att du brukar narkotika dock, låter som att det är smått hysteriskt hos er just nu.

Edit; Vart jobbar du någonstans?
Citera
2022-09-01, 10:20
Medlem
Cantorass avatar
Att vägra ett drogtest kan vara skäl till uppsägning, så räkna med att du kan få sparken om du vägrar.

Ett positivt drogtest är inget skäl till uppsägning. Det finns ingen lag som säger att du inte får vara full eller påtänd på jobbet.

Ta drogtestet!
Citera
2022-09-01, 10:26
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:
Tjena, lånar detta konto av en polare. Har en akut fråga här, jag är beordrad till drogtest NU på min arbetsplats, men jag vägrar, så jag står här i ett rum och väntar med er, jag tänker inte gå med på drogtest utan jag vill säga upp mig NU. Jag säger upp mig nu och vägrar medverka på test. Min chef säger att det är olagligt och att jag måste. Men vad fan kan han tvinga mig?

Vill du inte lämna ett urinprov för drogtest till din arbetsgivare så måste du inte.

Arbetsgivaren får inte hindra dig att gå därifrån. Gör han/hon ändå det riskerar han/hon att åtalas för olaga frihetsberövande.

Det är bara att gå. Spela in vad som händer och vad som sägs på din mobil samtidigt. Om polisen kommer anmäler du arbetsgivaren. Anmäl arbetsgivaren i vilket fall.
Citera
2022-09-01, 12:37
Medlem
Arbetsgivaren har bevisbördan. Nekat drogtest anser arbetsgivare som positiva. Drogtest räknas som kroppsligt ingrepp så dem kan ej kräva. Men uppsägning kan komma på tal. Uppsägning för egen del brukar erbjudas. Beroende om du tagit någonting eller ej så vet du säkert själv hur lång halveringstid preparatet har. Det finns inga bevis om du ej gör testet 🤔.
Citera
2022-09-01, 12:40
Medlem
Hur funkar det om TS t.ex. kör buss eller liknande? Kan man anse att det är okey med frihetsberövande tills polisen kommer dit, då man utsatt flertal personer för fara?
Citera
2022-09-01, 12:56
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Seriöst han kallar mig löjlig och säger att han ska stämma mig för att jag tar upp deras tid och brott mot arbetsmiljö m.m. men det måste för fan vara bullshit. Det här måste för fan vara brottsligt, jag är DEFINITIVT utsatt för brott nu. Inte en chans att det här är lagligt. Jag har fan aldrig upplevt det här i mitt liv att jag verkligen vill göra någonting och en annan människa vägrar låta mig WTF.

Jag tänker inte pissa, det står en äcklig jävla negerhora där som vill se min kuk men det tänker jag inte gå med på. Hon tycker det här är helt ok tydligen. Jag har FAN inte tagit nåt, det ska isåfall doim skita I!
Lämpligtvis säger du till din arbetsgivare att du ämnar lämna urinprov på ortens Beroendeenhet istället, för att få ett objektivt o korrekt analyserat svar som du kommer att lämna till arbetsgivaren så fort det går.
Sen avlägsnar du dig från arbetsplatsen o ger dig inte in i någon debatt av något slag med HR folket, piss-syrran eller chefen.
Du återkommer med svar när det finns tillgängligt, fråga även personalen på Beroendeenhet hur du i din situation bör agera för att kunna behålla arbetet, de kan hjälpa dig mer än du tror sålänge du samarbetar.
Citera
2022-09-01, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Hur funkar det om TS t.ex. kör buss eller liknande? Kan man anse att det är okey med frihetsberövande tills polisen kommer dit, då man utsatt flertal personer för fara?
Vem har man utsatt för fara igenom att vägra att lämna pissprov? Man är oskyldig till motsatsen är bevisad.

Även om man skulle pissa positivt så måste det i så fall också bevisas att man kört påverkad för att det skulle vara relevant att man utsatt någon för någon fara.

Det är ju en annan sak om man kraschat bussen och ligger i diket och vägrar att pissa eller blåsa.
Citera
2022-09-01, 14:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Det verkar ganska uppenbart att det här är en trolltråd, men frågeställningen är ändå intressant och relevant för många, så jag ger ett seriöst svar:

Arbetsgivare får i allmänhet inte drogtesta anställda om det inte står i anställnings- eller kollektivavtalet, med få undantag. Det finns en ganska bra genomgång av reglerna på tidningen Akavia Aspekts (tidningen för jurist- och samhällsvetarfacket Akavia) hemsida:
https://www.akaviaaspekt.se/arbetsmi...et-har-galler/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in