Citat:
Ursprungligen postat av
-Andreas-
You always get some degree of distortion along the edges of the photography regardless if you're using a wide angle lens or telezoom lens.
It's more frequent with the wide angle lenses at the sides of the picture, where the area is somewhat crooked along the vertical edges.
Has nothing to do with the price tag of your camera, it's just an optical phenomenon.
Try using tools in, eg Photoshop, to flatten out the photo to an acceptable image and be rid of the edge distortion.
Det är i den mittersta delen jag menar. Tar jag bilder på mig själv eller andra så ser jag till att jag/de hamnar i mitten. Men, det konstiga är att andra ser ut som på fotot, men inte jag. Rättare sagt ser jag nog ut ungefär som på ett foto (har speglat mig överallt och en sammansatt känsla är så iallafall, vissa speglar visar "fel", det vet jag.) Detta gäller framifrån, men när jag fotar baksidan så får jag bredare axlar/rygg, får liksom fel proportionser. Jag vet, detta låter som inbillning och som jag skrev BDD.. Känns bara omöjligt att jag KAN se ut så, med tanke på hur jag ser ut framifrån (på foto och i de flesta speglar)
Det sjuka är ju att andra ser ut som i verkligheten, när jag plåtar dem. Har jämfört rätt noga vid plåtningstillfällena, och axlar, rygg höfter är samma proportioner. Möjligtvis blir huvudparti/fotbarti något lite "felvinklat" eller utsträckt, dessa hamnar ju längre upp/ner. Det är dock ytterst lite. Försöker ha kameran/mobilen runt midjehöjd, för lågt och högt ger ju lite fel antar jag.
Därför vill jag veta vad som egentligen händer i mittpartiet på en bild tagen med vidvinkel. Det är ju skit att man inte kan bifoga bilder!