• 1
  • 2
2022-08-31, 14:27
Medlem
Min sambo och jag har fått lånelöfte från flera banker för att köpa hus i en annan stad. Jag har fast jobb där vi bor nu och har blivit erbjuden jobb i nya staden men inte tackat ja än, min sambo har varit egen företagare här men söker vanliga jobb där.

Nu när vi har vunnit budgivning på ett hus börjar bankerna dra öronen åt sig för att vi inte har jobb i den staden eller för att min sambo haft en låg inkomst osv. Vad händer om vi skriver på och betalar in handpenningen ändå och sen ansöker om lån? Vi kommer nästan säkert båda ha hunnit få jobb där innan huset ska betalas men alla banker skriver ju att det är viktigt att få okej på bolånet innan man skriver på något.

Huset kostar 2 mille och vi har 675 till kontantinsats så det är inga enorma summor det handlar om.
Citera
2022-08-31, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SminkyPinky
Min sambo och jag har fått lånelöfte från flera banker för att köpa hus i en annan stad. Jag har fast jobb där vi bor nu och har blivit erbjuden jobb i nya staden men inte tackat ja än, min sambo har varit egen företagare här men söker vanliga jobb där.

Nu när vi har vunnit budgivning på ett hus börjar bankerna dra öronen åt sig för att vi inte har jobb i den staden eller för att min sambo haft en låg inkomst osv. Vad händer om vi skriver på och betalar in handpenningen ändå och sen ansöker om lån? Vi kommer nästan säkert båda ha hunnit få jobb där innan huset ska betalas men alla banker skriver ju att det är viktigt att få okej på bolånet innan man skriver på något.

Huset kostar 2 mille och vi har 675 till kontantinsats så det är inga enorma summor det handlar om.

handepennigen återbetalas om köpet inte kan fullföljas, dock kommer en del troligtvis gå till skadestånd för avtalsbrott (köpet inte fullföljs), skadestånd i sverige = den skada som åsamkats.
Citera
2022-08-31, 14:36
Medlem
Farbaute666s avatar
Jobbet du går till, hur fast är det? Om det är en tillsvidareanställning bör det vara en fördel för dig.
När kan din fru stå med ett stabilt jobb? I min sits var det lite problem, för jag jobbade för en kompletterande aktör, som i sin tur var beroende av uppdrag, så mycket för oss hamnade om min frus anställning och vår insats.
Citera
2022-08-31, 14:45
Medlem
Jag kan 99% säkert skriva på för ett tillsvidarejobb inom en månad, har varit på två intervjuer och blivit erbjuden ett av jobben hittills. Kanske tar 1-2 månader för min sambo, hon har en vettig utbildning och det är mycket annonser ute men ingen intervju än.
Citera
2022-08-31, 15:07
Medlem
Det jag funderar på är om bankerna får spel och vägrar ge oss lån sen för vi inte fått okej från dem innan vi skrev på?
Citera
2022-08-31, 15:54
Medlem
Utgår från att ditt nuvarande jobb inte är inom pendlingsavstånd från huset ni vill köpa. Då är det ganska kört att få lån. Minst en av er behöver ha tillsvidareanställning eller kunna uppvisa hyfsade inkomster från exempelvis eget företag bakåt i tiden.
Citera
2022-08-31, 16:15
Medlem
Nä det är fyra timmar med tåg men jag är helt beredd att veckopendla tills det löser sig, plus att det är ett tag till inflytt. Jag har en kusin här som jag kan bo hos praktiskt taget gratis och jag har inga planer på att säga upp mig från mitt nuvarande jobb innan jag skrivit på för ett nytt.
Citera
2022-08-31, 16:15
Medlem
Belters avatar
Ni kommer inte att få skriva på någonting alls. Mäklaren vill naturligtvis ha kontakt med den bank där ni får bolånet från.
Citera
2022-08-31, 16:18
Medlem
Aha, och det kommer mäklaren vilja ha redan när handpenningen betalas? Vi har satt överlåtelsedatum till sista januari och det är ju först då vi behöver själva lånet.
Citera
2022-08-31, 17:13
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SminkyPinky
Nä det är fyra timmar med tåg men jag är helt beredd att veckopendla tills det löser sig, plus att det är ett tag till inflytt. Jag har en kusin här som jag kan bo hos praktiskt taget gratis och jag har inga planer på att säga upp mig från mitt nuvarande jobb innan jag skrivit på för ett nytt.

Varför utsätter du dig för detta?
Citera
2022-08-31, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
handepennigen återbetalas om köpet inte kan fullföljas, dock kommer en del troligtvis gå till skadestånd för avtalsbrott (köpet inte fullföljs), skadestånd i sverige = den skada som åsamkats.
Det beror på vad som är skrivet i kontraket.
Det är standard att ha förbehåll för att lån verkligen beviljas.
Avtalar man däremot bort detta förlorar man normalt handpenningen om köpet inte fullföljs.
Citera
2022-08-31, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Det beror på vad som är skrivet i kontraket.
Det är standard att ha förbehåll för att lån verkligen beviljas.
Avtalar man däremot bort detta förlorar man normalt handpenningen om köpet inte fullföljs.

ja det är väll rimligt, skadeståndet förutsätter ju ett avtalsbrott,

samma om det finns en förverkandeklausul avsende handpenning skulle jag tro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in