2022-08-31, 10:26
Medlem
Bastuvurpas avatar
Jag sitter och funderar och tänkte att det finns säkert någon som vet.

Nu är inte jag någon som vanligtvis inte handlar dataprogram mm men satt i en diskussion och kom fram till "så klart att det finns det" och det vet jag men jag vete fan inte hur man ska Googla efter det jag söker. Det jag söker (eller vill läsa mer om) är egentligen eller tror det är ett orderhanteringsystem.

Ska kunna
* EDI order (elektroniska ordrar direkt in i system)
* Prognoshantering
* Omplanering
* restordersystem
* Inköpssystem kopplat till order/EDI
* Ska hantera 500K - 1mil + artiklar
* Antalet användare ska inte vara en begränsning
* Gärna enkel remote-accses
* God översikt (Typ portal)

* Gärna modulbyggt dvs. man kan aktivera olika moduler i programmet som passar ens verksamhet

Jag vet inte riktigt vad man ska fråga men jag tror detta är ett generellt orderhanteringsytem modell större MEN det ska inte se ut som ett DOS system eller som Windows 3.11 utan det ska vara "Layout 2020+". Man ska känna ingen sig i form av "internet" etc. och inte ha högskoleutbildning för att komma in i programmet. Visst, det kanske inte finns just något som det här men det som är närmast då?
Citera
2022-08-31, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuvurpa

Nu är inte jag någon som vanligtvis inte handlar dataprogram mm men satt i en diskussion och kom fram till "så klart att det finns det" och det vet jag men jag vete fan inte hur man ska Googla efter det jag söker. Det jag söker (eller vill läsa mer om) är egentligen eller tror det är ett orderhanteringsystem.

Ska kunna
* Prognoshantering
* Omplanering
* restordersystem

* Gärna modulbyggt dvs. man kan aktivera olika moduler i programmet som passar ens verksamhet

Jag vet inte riktigt vad man ska fråga men jag tror detta är ett generellt orderhanteringsytem modell större MEN det ska inte se ut som ett DOS system eller som Windows 3.11 utan det ska vara "Layout 2020+". Man ska känna ingen sig i form av "internet" etc. och inte ha högskoleutbildning för att komma in i programmet. Visst, det kanske inte finns just något som det här men det som är närmast då?

Sök på Affärssystem.

Har hittat detta

https://www.genesis.se/ifenix-affars...oduktoversikt/

https://www.visma.se/affarssystem/
Citera
2022-08-31, 14:10
Medlem
Bastuvurpas avatar
Tack, ja VISMA känner jag till.

Jag försökte googla lite men får nog bli bättre där.
Citera
2022-09-04, 21:54
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuvurpa

Ska kunna
* Prognoshantering
* Omplanering
* restordersystem

Detta är en oerhört komplex fråga.

Om vi t ex pratar om EDI, vilka format skall stödjas, vilka meddelandetyper ska användas osv....

När det gäller EDI, så känns API-kommunikation väldigt hett nu, så då kanske man inte skall satsa på traditionell EDI.

Vilka kommunikations protokoll skall stödjas, jaa....du förstår....nu svävar jag bara på första punkten på din lista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in