• 1
  • 2
2006-07-04, 15:35
Tänkte blanda lite nytt BTB.
Låt säg att jag har ett gram av BTB-pulver, hur mycket etanol ska jag då ha i, för att få den effektivaste blandningen? Vet att det är jäkligt koncentrerat, har tidigare blandat ca 0,5 g i 100 ml etanol. Det har förvisso fungerat bra, men vad är egentligen den ultimata blandningen? Alltså inte slösa för mycket, o naturligtvis inte heller så mycket etanol så att den blir för svag?
Citera
2006-07-04, 17:54
Medlem
Borde inte Herr Moderator veta bättre än att inte Googla först? :-P

Här är vad jag lyckades hitta i alla fall:
Citat:
To prepare 100ml of stock solution, dissolve 0.04g of bromothymol blue powder in 6.4ml of 0.01M sodium hydroxide and dilute the resulting solution to 100ml with water.
http://www.noacsc.org/allen/ac/sesa/...dsandBases.doc

Citat:
# BTB can be prepared by mixing 0.1 g (a pinch) of bromothymol blue powder in 10 mL of a 4% solution of sodium hydroxide.
# Add 20 mL of alcohol and dilute to 1 L with distilled water.
# The solution should be deep blue.
http://www.eduplace.com/science/prof...ml#bromothymol

Citat:
Bromothymol blue concentrate (0.4%)

1. Measure 0.4 g of bromothymol blue powder on a square piece of folded weighing paper.

2. Using the crease in the paper, pour the dye powder into a bottle with at least a 100 ml volume.

3. Add 100 ml deionized or distilled water to the dye powder. Mix well to dissolve the dye in the water.

Bromothymol blue solution (to be used in the electrophoresis units)

1. Mix 2 ml of the 0.4% bromothymol blue concentrate into 1000 ml of deionized or distilled water.

2. The bromothymol blue solution can be stored at room temperature until use.
http://biotech.biology.arizona.edu/l...ens_teach.html

Verkar som de vill göra det på ett annorlunda sätt än det du föreslår.
Citera
2006-07-04, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Tänkte blanda lite nytt BTB.
Låt säg att jag har ett gram av BTB-pulver, hur mycket etanol ska jag då ha i, för att få den effektivaste blandningen? Vet att det är jäkligt koncentrerat, har tidigare blandat ca 0,5 g i 100 ml etanol. Det har förvisso fungerat bra, men vad är egentligen den ultimata blandningen? Alltså inte slösa för mycket, o naturligtvis inte heller så mycket etanol så att den blir för svag?

BTB? Pissar man blått om man får i sig det materialet?

Var på nån utspark på en skola för runt 10 år sen jag hörde nån hade fått tag i sånt och blandade det med Sevenup. Sen fick dom som skulle sluta skolan dricka det (med ögonbindel givetvis). Blev ett djälva liv när föräldrarna började ringa till skolan efter deras barn ballat ur totalt efter att det blivit precis blått i toalettstolen när dom hade pissat.
Citera
2006-07-04, 21:08
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
BTB? Pissar man blått om man får i sig det materialet?

Var på nån utspark på en skola för runt 10 år sen jag hörde nån hade fått tag i sånt och blandade det med Sevenup. Sen fick dom som skulle sluta skolan dricka det (med ögonbindel givetvis). Blev ett djälva liv när föräldrarna började ringa till skolan efter deras barn ballat ur totalt efter att det blivit precis blått i toalettstolen när dom hade pissat.

BTB = bromtymolblått är en indikator (mäter pH (vätejonkoncentrationen)).

Du tänker på metylenblått, det blir man blå av.
Citera
2006-07-04, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
BTB = bromtymolblått är en indikator (mäter pH (vätejonkoncentrationen)).

Du tänker på metylenblått, det blir man blå av.

metanylenblått är ett gift får man i sig det tror jag man pissar blod.
sen btb är en indikator som ändrar färg beroende på pH´t så man får anan fär på sitt piss vet inte om det är blått eller grönt kommer inte ihåg
lägg det i någons te eller kaffe det är helt ofarligt och roligt...
Citera
2006-07-05, 00:18
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-scissor
metanylenblått är ett gift får man i sig det tror jag man pissar blod.

Vem har nämt metanylenblått (har aldrig hört talas om det ämnet?)?

Jag skrev metylenblått
http://www.nifelheimkemi.se/?s=zoom&pb=0&productId=368

Citat:
sen btb är en indikator som ändrar färg beroende på pH´t så man får anan fär på sitt piss vet inte om det är blått eller grönt kommer inte ihåg
lägg det i någons te eller kaffe det är helt ofarligt och roligt...

BTB lösning ska du inte heller äta, om du läser överst i tråden så innehåller det NaOH = starkt frätande.

Mvh
Citera
2006-07-05, 12:13
Medlem
wääuus avatar
vafor har man NaOH i BTB? den ska val inte vara basisk om den ska anvandas som indikator? den buka vara mycket svagt rod i losning som anvands till indikator har jag for mig...
Citera
2006-07-05, 20:52
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
vafor har man NaOH i BTB? den ska val inte vara basisk om den ska anvandas som indikator? den buka vara mycket svagt rod i losning som anvands till indikator har jag for mig...

Det är MYCKET lite NaOH i.

Skulle tro det är för att kompensera löst koldioxid i vattnet (kolsyra).

Mvh
Citera
2006-07-05, 21:42
Medlem
SNIFF2s avatar
metylenblått är en indikator, den används ofta för att färga organisk vävnad. Ett simpelt experiment man kan göra är att ta vatten och gurgla det i munnen och sedan spotta i en bägare och tillsätta metylenblått och lägga på ett glas och titta på diverse [b]små[/Bsake som finns i munnen i ett mikroskop.

En modifierad variant används i akvarium men går under samma namn.

Klassiskt på sjukhus att det stoppas i muffins och andra mörka saker och sedan så blir urinet blått.

Ryktet går att man kan få temporärt blåa ögonvitor. av det. Jag skrev en tråd för länge sedan om någon visste om det funkade. Har funderat starkt på att ringa giftcentralen och fråga vad som händer om man äter förmycket då det faktiskt är giftigt i större mängder.

//SNIFF
Citera
2006-07-05, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SNIFF2
metylenblått är en indikator, den används ofta för att färga organisk vävnad. Ett simpelt experiment man kan göra är att ta vatten och gurgla det i munnen och sedan spotta i en bägare och tillsätta metylenblått och lägga på ett glas och titta på diverse [b]små[/Bsake som finns i munnen i ett mikroskop.

En modifierad variant används i akvarium men går under samma namn.

Klassiskt på sjukhus att det stoppas i muffins och andra mörka saker och sedan så blir urinet blått.

Ryktet går att man kan få temporärt blåa ögonvitor. av det. Jag skrev en tråd för länge sedan om någon visste om det funkade. Har funderat starkt på att ringa giftcentralen och fråga vad som händer om man äter förmycket då det faktiskt är giftigt i större mängder.

//SNIFF

det är giftigt och vadå att dom stoppar det i muffins på sjukhus varför skulle dom göra det när det är ett gift?
ska dom gifta ner sina pasienter?
om man ska färga någons urin räcker det med btb som är helt ofarligt.
Citera
2006-07-06, 12:17
Medlem
SNIFF2s avatar
Citat:
det är giftigt och vadå att dom stoppar det i muffins på sjukhus varför skulle dom göra det när det är ett gift?
ska dom gifta ner sina pasienter?
om man ska färga någons urin räcker det med btb som är helt ofarligt.

I större mängder så är det giftigt men om man bara äter några korn så är det ofarligt. Citera mig inte... men om jag inte minns fel så används det vid behandling då hemoglobinets järnjon Fe3+ plockar upp en elektron.

Det jag syftade på var att bullarna / muffins i personalens fikarum kan ibland vara kontaminerade av metylenblått.
Citera
2006-07-06, 13:38
Har för mig att Rohypnol (de gröna), samt Sonata (också ett sömnmedel) innehåller lite metylenblått, just för att det ska synas om någon stoppar det i någons drink. Kan iof. vara nått annat färgämne, men det är så lite så man kissar inte blått av det, men det är tillräckligt för att färga en drink i alla fall.

BTW, Tackar för svaren om BTB!

Citat:
Ursprungligen postat av Stoff3e
Borde inte Herr Moderator veta bättre än att inte Googla först? :-P
Nää... Det enklare att fråga här o låta andra slösa på sin bandbredd
Nä, men allvarligt, så sökte jag lite grann först men hittade inget av intresse. Man jag tackar för ditt svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in