2022-08-30, 19:47
Medlem
Biggedys avatar
Varför händer detta bara mig när jag micrar köttfärssås?

Alltid en smäll o så är hela plastskyddet nersprutad med sås.. Andra grytor med kyckling etc exploderar aldrig..
Citera
2022-08-30, 19:51
Medlem
cerns avatar
För att vätskan får köttklumparna att börja vibrera av hettan (kokar) och när det inte finns något syre så smäller det till.

Rekommenderar att alltid steka upp igen även om det blir extra disk.
Citera
2022-08-30, 20:01
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
För att vätskan får köttklumparna att börja vibrera av hettan (kokar) och när det inte finns något syre så smäller det till.

Tack! Också alltid funderat på detta. Rätt logiskt iofs när jag tänker efter lite...
Citera
2022-09-02, 07:03
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Varför händer detta bara mig när jag micrar köttfärssås?

Alltid en smäll o så är hela plastskyddet nersprutad med sås.. Andra grytor med kyckling etc exploderar aldrig..

Köttfärsplupparna blir irriterade och vill mysa i en stekpanna istället för puttrad uppvärmning. Beror väl på hur blöt ochså färsen är, finns ju stänkkåpa iaf
Citera
2022-09-03, 11:23
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Köttfärsplupparna blir irriterade och vill mysa i en stekpanna istället för puttrad uppvärmning. Beror väl på hur blöt ochså färsen är, finns ju stänkkåpa iaf

Fan logiskt det där med att mysa i stekpanna. Tack.
Citera
2022-09-03, 14:57
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern

Jag köpte Kycklingfärs och micrade precis skiten på högsta i 3 min. Ingen explosion.
Det är något speciellt med köttfärs.
Citera
2022-09-05, 12:20
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Fan logiskt det där med att mysa i stekpanna. Tack.

Jag brukar värma i kastrull. Blir mycket bättre än i mikro, kan tillföra lite vätska också om det behövs. Beror på konsistensen. Med induktionshäll och under lock tar det inte mycket längre tid än att köra i mikron tycker jag. Och skvätt-fritt.
Citera
2022-09-05, 13:32
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag brukar värma i kastrull. Blir mycket bättre än i mikro, kan tillföra lite vätska också om det behövs. Beror på konsistensen. Med induktionshäll och under lock tar det inte mycket längre tid än att köra i mikron tycker jag. Och skvätt-fritt.

Jo jo givetvis. Men mer disk.
Men det e klart, exploderar det så måste man ju diska skvättskyddet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in