2022-08-30, 10:09
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Tycker att frågan borde vara helt okontroversiell, vi vet att 1-2 procent av alla faderskap är felaktigt fastställda. Bland alla andra standardtest som genomförs på nyfödda borde ett DNA-test vara standard. På det sättet kan vi garantera att faderskapet fastställs på ett korrekt sätt, något som borde vara en självklarhet i ett modernt rättssamhälle som det svenska. Detta handlar ju inte bara om faderns rättigheter och skyldigheter utan också om barnets rätt till sina biologiska föräldrar.

Jag tycker inte att sjukvården borde ha tillgång till en persons hela DNA att bara plocka fram när som helst, och för alla människor, det hade blivit både dyrt och onödigt i förhållande till tex försäkringsbolag.

För mig hade jag kanske ifrågasatt relationen lite om mannen bad om DNA-test, hade helst inte varit i en relation med så lite tillit. Å andra sidan hade det aldrig blivit en issue då jag redan är DNA-testad på ett släktforskningsföretag, och allt han hade behövt göra hade varit att lägga in sitt och barnets DNA där. Eller bara barnets, om han är lite smart.
Citera
2022-08-30, 10:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Tycker att frågan borde vara helt okontroversiell, vi vet att 1-2 procent av alla faderskap är felaktigt fastställda. Bland alla andra standardtest som genomförs på nyfödda borde ett DNA-test vara standard. På det sättet kan vi garantera att faderskapet fastställs på ett korrekt sätt, något som borde vara en självklarhet i ett modernt rättssamhälle som det svenska. Detta handlar ju inte bara om faderns rättigheter och skyldigheter utan också om barnets rätt till sina biologiska föräldrar.
Barnet får inte någon biologisk förälder för att du utesluts som pappa. De får liksom inte planlöst testa barn mot alla män i Sverige för att skaka fram den biologiska föräldern - så det vore bra om folk slutade låtas att testet skulle handla om omtanke om barnen.
Citera
2022-08-30, 10:16
Medlem
Vore helt naturligt att be om faderskapstest i dagens samhälle.
Citera
2022-08-30, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag håller inte med dig.
Det vore en konstig logik om man utgick ifrån att barn födda inom ett äktenskap inte var tillhörde pappan.
Det finns dock inget hinder för att pappan begär faderskapstest då heller eller eftersom han är automatiskt vårdnadshavare till barn födda inom äktenskapet.
Det finns rimliga skäl till att det inte får förekomma förbistringar i fråga om faderskap. Så pass rimliga att det inte ska finnas en chans att kringgå fakta. Om det vore obligatoriskt som det borde vara så är frågan ur världen för 100 procent av befolkningen och problemet löst.
Citera
2022-08-30, 10:22
Medlem
Nu har jag inga barn men tror det är stor skillnad på vilken typ av relation man har.

Är det en väldigt ny relation eller liknande tycker jag de kan vara självklart med ett faderskapstest. Även om ja kanske vet själv så förstår jag hans behov av att veta t 100%.

Om jag är tillsammans med någon under en lång period o vi får barn skulle jag absolut ja bli sårad av att han misstänker att jag varit otrogen, men om han behöver det för att känna sig säker är det helt enkelt så. Många är otrogna inom förhållanden, speciellt unga personer. Sen beror de på anledningen. Ä de en princip sak absolut inga problem, om det är för han har hjärnspöken så känns det nog synd och i stunden väldigt sårande men kan nog komma över det, anklagar han mig och beter sig dåligt är det hejdå.

Är det inom ett giftermål skulle jag tycka de var helt absurt att pika mot att ja skulle ha varit otrogen. De skulle nog vara slutet för relationen.
Citera
2022-08-30, 10:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Det finns rimliga skäl till att det inte får förekomma förbistringar i fråga om faderskap. Så pass rimliga att det inte ska finnas en chans att kringgå fakta. Om det vore obligatoriskt som det borde vara så är frågan ur världen för 100 procent av befolkningen och problemet löst.
Nej, frågan skulle inte vara ur världen för 100% av befolkningen - eftersom förlust av en förälder inte innebär att de andre helst plötsligt poppar upp som en svamp i skogen.

Förslaget handlar om att ta hand om vuxna och säkra män - inte om omtanke om barnen.
Citera
2022-08-30, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Ja, det skulle jag tycka vore okej. Jag skulle ju dock gärna se att han formulerade sig hänsynsfullt och vänligt när han beskrev varför, och det hade ju varit bättre om han tog upp detta redan innan man blev gravida att han skulle vilja göra ett sådant test, då skulle det verka mindre som att misstanke uppstått med tiden och mer som en principfråga.

Då ska du nog vara extra nog när han pratar "livförsäkring".
Citera
2022-08-30, 10:40
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylvestern
Du skriver defensivt. Dig hade man inte ens skaffat barn med.

Edit: Skank.

Har som sagt redan fem barn med min man så du behöver inte oroa dig. Men skaffa inte barn med någon som du tror är otrogen är mitt tips. Skaffa barn med någon som älskar dig och som har god moral.
Citera
2022-08-30, 10:41
Medlem
Nu är jag själv man, men som jag ser det beror det på hög grad på omständigheter. Om det är en öppen relation eller finns en historia av otrohet. Om barnet har ett utseende som är väldigt osannolikt rent genetiskt t.ex. ögonfärg eller typ av hår.

Allt det får ju givetvis vägas med det stora svek kvinnan kan känna av att hennes partner ifrågasätter hennes trovärdighet.
Citera
2022-08-30, 10:42
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag tycker inte att sjukvården borde ha tillgång till en persons hela DNA att bara plocka fram när som helst, och för alla människor, det hade blivit både dyrt och onödigt i förhållande till tex försäkringsbolag.
Vad säger att testet skulle sparas? Normalt sett är man ju bara intresserad av resultatet. Efter detta kan ju såväl de fysiska delarna (saliven?) som dna-sekvensen slängas.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Barnet får inte någon biologisk förälder för att du utesluts som pappa. De får liksom inte planlöst testa barn mot alla män i Sverige för att skaka fram den biologiska föräldern - så det vore bra om folk slutade låtas att testet skulle handla om omtanke om barnen.
Nej, givetvis kan vi inte testa alla män (eller jo, tekniskt och praktiskt kan vi förmodligen det men det är en annan femma), däremot betyder ju att vi utesluter en man som potentiell fader att vi kan fortsätta leta. Kvinnan vet ju normalt sett vilka hon haft sex med under perioden, så det handlar ju bara om att testa dessa män till dess vi hittar en matchande uppsättning. Vi talar om några tusen extra tester per år för att kraftigt öka exaktheten i vårt fastställande av faderskap, från dagens 98 procent till 99,9 procent. Vi kommer ju aldrig nå 100 procent. Det kan handla om dödsfall, att fadern bor utomlands, att modern inte vill eller inte kan uppge namn eller kontaktuppgifter etc.
Citera
2022-08-30, 10:47
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Vad säger att testet skulle sparas? Normalt sett är man ju bara intresserad av resultatet. Efter detta kan ju såväl de fysiska delarna (saliven?) som dna-sekvensen slängas.

Nej, givetvis kan vi inte testa alla män (eller jo, tekniskt och praktiskt kan vi förmodligen det men det är en annan femma), däremot betyder ju att vi utesluter en man som potentiell fader att vi kan fortsätta leta. Kvinnan vet ju normalt sett vilka hon haft sex med under perioden, så det handlar ju bara om att testa dessa män till dess vi hittar en matchande uppsättning. Vi talar om några tusen extra tester per år för att kraftigt öka exaktheten i vårt fastställande av faderskap, från dagens 98 procent till 99,9 procent. Vi kommer ju aldrig nå 100 procent. Det kan handla om dödsfall, att fadern bor utomlands, att modern inte vill eller inte kan uppge namn eller kontaktuppgifter etc.

Ja, då blir det ännu dyrare i familjer med flera barn.

Släktforskningsföretagen är bättre, särskilt på att hitta de där procenten du pratar om på slutet i inlägget.
Citera
2022-08-30, 10:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Nej, det betyder att man gör ett barn faderlöst istället för född inom ett äktenskap med två föräldrar. Det finns inget positivt med det - i synnerhet inte om parterna inte vill göra den där testen.

Test skall vara frivilligt - och något som skall begäras av de inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in