2022-08-30, 15:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Mäns arvsmassa ändrar sig efter födseln ja, den ändras hela tiden.
Ok, men bara mäns?
Och hur ändrar sig deras arvsmassa?

Citat:
Menar du att det är lika stor chans att få färg i poker varje gång du spelar om du spelar flera partier i sträck?
Ja, det är lika stor sannolikhet varje gång. Frågor på det?
Citera
2022-08-30, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Tycker att frågan borde vara helt okontroversiell, vi vet att 1-2 procent av alla faderskap är felaktigt fastställda. Bland alla andra standardtest som genomförs på nyfödda borde ett DNA-test vara standard. På det sättet kan vi garantera att faderskapet fastställs på ett korrekt sätt, något som borde vara en självklarhet i ett modernt rättssamhälle som det svenska. Detta handlar ju inte bara om faderns rättigheter och skyldigheter utan också om barnets rätt till sina biologiska föräldrar.

Exakt så tänker jag också. Dessutom finns det ju genetiska sjukdomar att ta hänsyn till. Lite dumt om ett barn blir sjukt och läkarna frågar i sin utredning om en viss sjukdom finns i släkten.

Barn har fan rätt till sitt genetiska arv!

Fäder har rätt att veta svart på vitt hur det ligger till. Tycker snarare att det är tramsigt av massa kvinnor att förenkla problemet med "aaamen jag skulle ju aldrig...." eller "om du inte litar på henne är det ditt problem.". Nu är det ju bevisligen så att 170000 har litat på kvinnan och säkert inte känt anledning att misstro. Barnen och männen skall sota för att kvinnan kan börja spela kränkt.

Förstår inte alls vad alla kvinnor som motsätter sig detta är rädda för.

Sen är det ju så att det är inte supercharmigt att på bb när kvinnan ligger nyförlöst att där och då börja gaffla om "att jag skriver inte på ett skit utan faderskapstest". Det skulle som du skriver ske helt odramatiskt och rutinmässigt.
Citera
2022-08-30, 15:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det kan man verkligen inte alltid påstå att det är. Det finns många barn som borde fått slippa känna sina biologiska föräldrar -- men tråden handlar inte om det.

Det poppar inte upp en biologisk far ur testet om det är någon annan. Trodde du det?

Det tvingar att den biologiska fadern kommer fram. Om det nu inte är så att kvinnan inte ens vet vem den biologiska fadern är och då är det ju verkligen inget argument kvar eftersom kvinnan då bevisat att HON inte är en lämplig förälder som öht ska ha barn med någon.
Citera
2022-08-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Du förstår väl att absolut ingen normalbegåvad man(eller kvinna) kan lita fullt ut på ett fruntimmer?

Majoriteten av alla kvinnor saknar helt skam och kan ljuga obehindrat, dessutom är ni allt som oftast totalt känslostyrda och manipulativa personer utan långsiktigt konsekvenstänk. Om allt han begär är ett faderskapstest så bör du vara tacksam, inte nyttigt att gå omkring med hjärnspöken. Skulle du lämna någon som på annat vis har en mental svacka, för inte skulle väl du ha något att dölja?

Den lilla uppoffringen tycker jag nog att en rationell person skulle kunna göra, jämfört med att uppfostra och sörja för en potentiell gökunge så blir det ju direkt löjligt att ens göra en större fråga av det hela. Nu tycker jag förvisso det bör ske automatiskt vid förlossning just därför att det inte ska kunna bli någonting kvinnor använder för känslomässig utpressning.

Det handlar inte om vilja eller förtroende utan sunt förnuft.

Det är min ståndpunkt nu, men är varken gift eller har barn så absolut att det kan ändras med åren. Är inte så gammal heller. Däremot tycker jag att man ska kunna lita på sin partner till 100%. Det handlar inte om själva grejen med ett faderskapstest utan anledningen till varför han äns vill ha ett. Jo för att han inte litar på att jag varit trogen mot honom. Om det är helt utan anledning ser jag det som ett svek och ett tecken på att det inte finns tillit. Är som sagt skillnad på om de finns en historik som gör att det finns sånna aningar. Då är de befogat och helt okej. Men inte annars nej.
Citera
2022-08-30, 15:31
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ett DNA säger om barnet är hans eller inte.
Det säger ingenting om genetiska anlag för sjukdomar och annat - eftersom ett DNA för faderskap inte får screena för sådant.
De allra flesta i vårt land har inte kartlagt vad de är bärare av - vilket innebär att ett DNA på barnet inte heller säger ett skit om det.

Jag tycker du skall begära kurspengarna tillbaka.

Nej man skall vara vaksam på tecken -- det skall man på alla barn i princip, eftersom det är bra att upptäcka tidigt.

Nej, vi skall inte börja testa för sjukdomar och anlag på BB. Främst för att det inte är fördelaktigt för barnet.

Vill pappan fastställa faderskap via DNA är det bara att han säger till om det. Svårare är det inte.

Det vore nog väldigt bra för barnet att scanna ev. Sjukdomar så fort som möjligt. Många sjukdomar kräver snabb behandling och kan botas om de upptäcks snabbt helst innan några symptom visas sig. Är du lika mycket emot scanning för bröst/livmodercancer och vill vänta tills det syns/känns eller prostata cancer ?.

Är det mentala defekter så kan föräldrarna börja med träning och hjälpmedel, pedagoger för att minimera ev. Effekter av de mentala bristerna. Vi kanske inte ens skall scanna barns syn så de får gå halvblinda genom skolan och hamna efter alla andra ?

Det är INTE "bara att säga till om det" det är en ganska dyr historia i Sverige för en man att begära ett DNA test.
Citera
2022-08-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delfintanke
Ja, man kan ju tänka sig att hjälpa partnern på traven, att få tillit. Tycker du att man har rätt till tillit, utan motprestation?

Om man gifter sig bör det redan finnas tillit. Annars borde man inte gift sig. En tillit jobbar man sig upp till, men är den bruten är den bruten och jag har svårt att se att man kan få tillbaka den.
Citera
2022-08-30, 15:33
Avslutad
[quote=micro113|81448201
Det poppar inte upp en biologisk far ur testet om det är någon annan. Trodde du det?[/QUOTE]

Men kvinnan kanske kan avslöja vilka mer hon knullat med? I de fall hon vägrar kan man ju i alla fall utesluta en. Samt konstatera att men inte vet, det är ju sant i alla fall. Och antagligen bättre än att växa upp i en lögn.

Fattar du inte vilket trauma det blir för både barn och far om det uppdagas kanske 15 år senare (vid något blodprov eller liknande att ) den de trodde var biologisk fader inte var det? Men det skiter väl du i så länge du slipper känna dig kränkt.
Citera
2022-08-30, 15:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ok, men bara mäns?
Och hur ändrar sig deras arvsmassa?

Var det inte du som försökte läxa upp mig om genetik nyss?

Mäns arvsmassa ändrar sig kontinuerligt eftersom mäns spermier är färskvara. Kvinnors ägg är förbestämda från födseln. Det tillverkas inte nya ägg och det förs inte in ny information i ägget efter att det bildats.

Citat:
Ja, det är lika stor sannolikhet varje gång. Frågor på det?

Men den sammanlagda sannolikheten är mindre, d.v.s i fallet Rh+ vid barn två 6.25%.
Citera
2022-08-30, 15:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det vore nog väldigt bra för barnet att scanna ev. Sjukdomar så fort som möjligt. Många sjukdomar kräver snabb behandling och kan botas om de upptäcks snabbt helst innan några symptom visas sig. Är du lika mycket emot scanning för bröst/livmodercancer och vill vänta tills det syns/känns eller prostata cancer ?.

Är det mentala defekter så kan föräldrarna börja med träning och hjälpmedel, pedagoger för att minimera ev. Effekter av de mentala bristerna. Vi kanske inte ens skall scanna barns syn så de får gå halvblinda genom skolan och hamna efter alla andra ?

Det är INTE "bara att säga till om det" det är en ganska dyr historia i Sverige för en man att begära ett DNA test.
Nej, det är faktiskt inte så bra att plocka upp saker som kanske aldrig blir ett problem.
Det är inte heller bra med en databas med all kartläggning av många människor eftersom det ganska snabbt skulle börja användas i andra syften. Bland annat skulle en sådan screening snabbt bli föremål för krav från Försäkringsbolag.

Nej, man scannar faktiskt inte barns ögon och söker fel. När man upptäcker fel så får barn gå till optikern -- inte tvärtom.
Citera
2022-08-30, 15:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Var det inte du som försökte läxa upp mig om genetik nyss?

Mäns arvsmassa ändrar sig kontinuerligt eftersom mäns spermier är färskvara. Kvinnors ägg är förbestämda från födseln. Det tillverkas inte nya ägg och det förs inte in ny information i ägget efter att det bildats.
Nähä, hur kan i så fall arbete med vissa ämnen, ålder, medcinintag osv påverka barnet?
Det som ändras i spermierna är inte grundinformationen. Hans arvsanlag till barnet kan inte bli plötsligt med något annat än han är. Däremot påverkas de av tungmetall, gifter, medicin etc.

Citat:
Men den sammanlagda sannolikheten är mindre, d.v.s i fallet Rh+ vid barn två 6.25%.
Varför skulle sannolikheten vara mindre. Det är fortfarande a och b som möts.
Citera
2022-08-30, 15:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det tvingar att den biologiska fadern kommer fram. Om det nu inte är så att kvinnan inte ens vet vem den biologiska fadern är och då är det ju verkligen inget argument kvar eftersom kvinnan då bevisat att HON inte är en lämplig förälder som öht ska ha barn med någon.
Nej, det gör det. Hur skulle det göra det?

Om nu kvinnan är så oduglig som förälder så är det ännu viktigare ur ett barnperspektiv att barnet får behålla den far det har. Det förstår du väl själv.
Citera
2022-08-30, 15:48
Medlem
Hade absolut inte gjort slut över det. Det är onödigt att vända det till ett problem känner jag och hade nog tänkt att det är en stor omställning i livet att få bli pappa så är ett faderskapstest något han vill ha är det ok. Händer det bakom min rygg och jag får reda på av en slump börjar jag nog fundera och bli ledsen över att han inte kommunicerar om en så stor oro med mig. Skulle nog tänka att killen har tillitsproblem och vilja jobbat med det.

Tillit i relation är a och O.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in