• 1
  • 2
2022-08-29, 15:07
Medlem
Upperkutts avatar
Många användare i tex Ukrainatråden gör offtopic efter offtopic, som oftast raderas men långt ifrån alltid, och det bara fortsätter.

Hur går detta till rent regelmässigt, hur mycket offtopic får en användare göra innan denne blir varnad?

Själv blev jag varnad för att jag skrev att det var skillnad på avstånd och höjd, en varning som jag inte förstår mig på men inte orkar bestrida.

En annan sak som är riktigt dålig är att man måste skriva till olika modreratorer för att veta vem som tog bort ens ONTOPIC-inlägg.

Exempel:

Hej!

Varför togs mitt ontopic-inlägg bort?

Mod: Det var inte jag som tog bort det, det var MOD XXX, du får fråga honom.

Kan väl inte vara så svårt att implementera en loggfunktion som visar vilken mod som gjort vad?
Senast redigerad av Upperkutt 2022-08-29 kl. 15:15.
Citera
2022-08-29, 15:11
Det är moderatorn som avgör om det ska varnas vid den individuella raderingen. Det finns ingen regel som säger att si och så många ot-inlägg ger en varning. Du kan få en varning för varje inlägg som är ot.

Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
En annan sak som är riktigt dålig är att man måste skriva till olika modreratorer för att veta vem som tog bort ens ONTOPIC-inlägg.
Håller med. Det är en rätt dryg detalj.
Citera
2022-08-29, 15:58
Medlem
Bananboxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är moderatorn som avgör om det ska varnas vid den individuella raderingen. Det finns ingen regel som säger att si och så många ot-inlägg ger en varning. Du kan få en varning för varje inlägg som är ot.

Håller med. Det är en rätt dryg detalj.
Hur känner du till de interna reglerna? Tror modsen kan svara själv utan din assistans som hobbymodde.
Det du skriver är dessutom felaktigt, det räcker med maila en mod som har hand om forum så kan denne se vem som raderade inlägget åt en.
Citera
2022-08-29, 16:01
Citat:
Ursprungligen postat av Bananboxen
Hur känner du till de interna reglerna?
För att det inte direkt är första gången någon ställer den här frågan.

Citat:
Tror modsen kan svara själv utan din assistans som hobbymodde.
Det kan de säkert. Nu valde jag att svara. Har du problem med det?

(Btw, hur vet du att jag inte är eller har varit en mod?)

Citat:
Det du skriver är dessutom felaktigt, det räcker med maila en mod som har hand om forum så kan denne se vem som raderade inlägget åt en.
Ja, det vet vi. Men det är just det här med att man måste maila en mod för att få reda på vilken mod man ska diskutera med som är problemet. Ofta måste man maila två olika mods för att diskutera en moderatorsåtgärd. Hur är det med läsförståelsen?
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-08-29 kl. 16:09.
Citera
2022-08-29, 17:02
Medlem
rattata22s avatar
Största problemet på det här forumet är att det krävs en helt otrolig mängd spam och annat skit för att faktiskt bli avstängd. Vi snackar uppemot 5 varningar, och 5-10 off-topics kan (men är inte garanterat) att leda till en varning.
Citera
2022-08-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattata22
Största problemet på det här forumet är att det krävs en helt otrolig mängd spam och annat skit för att faktiskt bli avstängd. Vi snackar uppemot 5 varningar, och 5-10 off-topics kan (men är inte garanterat) att leda till en varning.

Kan ju vara lite svårt att driva ett forum med fokus på yttrandefrihet och så ska folk varnas när det skrivits "offtopic". Det rimmar ganska illa med yttrandefrihet och åsiktsfrihet.
Det är dessutom väldigt lätt att göra en 5-10 st inlägg som är offtopic under kort tid.

Jag förstår inte riktigt varför folk ens bryr sig. Vad spelar det för roll om ett inlägg är offtopic eller ej? 10% offtopic kanske? 25%?
Citera
2022-08-29, 17:19
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskibusken
Kan ju vara lite svårt att driva ett forum med fokus på yttrandefrihet och så ska folk varnas när det skrivits "offtopic". Det rimmar ganska illa med yttrandefrihet och åsiktsfrihet.
Det är dessutom väldigt lätt att göra en 5-10 st inlägg som är offtopic under kort tid.

Jag förstår inte riktigt varför folk ens bryr sig. Vad spelar det för roll om ett inlägg är offtopic eller ej? 10% offtopic kanske? 25%?
5 inlägg 5 gånger = 25 inlägg
10 inlägg 5 gånger = 50 inlägg
Upp till 50 inlägg som är total skit kan du skriva innan det ens finns en risk att något händer. För mig är det på tok för mycket, speciellt då vissa användare i princip exklusivt skriver skit som inte har med ämnet att göra. Släng sen in att ban dodging är trivialt på det här forumet. Skulle vilja påstå att du kan chatta med dig själv utan problem om du har 2 instanser av Tor Browser öppna, utan att någon skulle reagera.
Citera
2022-08-29, 17:24
Citat:

Att tillåta OT är lika bra för yttrandefriheten som att tillåta att överrösta demonstrationer.

Du får skriva vad du vill här. Kravet är att du gör det på rätt ställe. Det blir mer eller mindre omöjligt att diskutera vissa saker på ett bra sätt om folk får diskutera helt andra saker i tråden. Tänk dig själv om du startar en tråd där du vill diskutera om det är en bra idé att spara i fonder, och så svämmar tråden över av inlägg som handlar om att homosexualitet är fel, att moderatorerna är värdelösa, att jorden är platt samt att jordgubbssylt är den bästa sylten. Vart femtionde inlägg handlar om just det du vill diskutera. Detta skulle innebära att du får mindre yttrandefrihet eftersom din möjlighet att diskutera det du vill och föra fram ditt budskap begränsas av en pöbel som står och överröstar dig.
Citera
2022-08-29, 18:02
Moderator
Neksnors avatar
Ett inlägg räcker för en varning.
Citera
2022-08-29, 18:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Du har inte förstått hur det fungerar.

Det är inte yttrandefriheten hos den som skriver off topic det handlar om utan yttrandefriheten hos de användare som skrivit saker som är on topic vars inlägg sedan dränks av det som är off topic.

Åsiktsfrihet finns oavkortat ändå. Man får ha vilka åsikter man vill men de måste uttryckas på rätt plats och i rätt tråd där åsikten är on topic, inte var som helst.

Inte undra på att lallare drar på sig raderingar och varningar för off topic när de inte begriper något så fundamentalt.
Citera
2022-08-29, 18:40
Medlem
najass avatar
Citat:

Nix, det är det som är innebörden av Flashbacks devis "yttrandefrihet på riktigt" Det ska inte gå att dränka diskussionerna kring ett visst ämne med en massa OT-skit.

Citat:

Om du funderar i bara några få minuter kanske du kan komma till insikt om varför det kan vara en poäng i att de som vill diskutera ett visst ämne kan göra det utan att behöva vad genom ett träsk av OT-inlägg.
Senast redigerad av najas 2022-08-29 kl. 19:11.
Citera
2022-08-29, 22:26
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Tycker det är oerhört godtyckligt när det kommer till vad som plockas bort.

Självklart är mods subjektiva till en viss mån, dom är bara människor.

Med detta sagt så har jag själv fått en jävla massa varningar för trams vilket oftast varit välförtjänt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in