• 1
  • 2
2022-08-29, 08:10
Medlem
Jag läste precis en debattartikel i Aftonbladet, skriven av en somalisk Vänsterpolitiker boendes i Linköping.

Länk; https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...an-inte-hjalpa

Den här kvinnan påstår att svensl-somalier år 2013 skickade över en halv miljard kronor till släktingar i Somalia medan "Sverige" skickade 300 miljoner i bistånd.

Då arbetslösheten hos somalier är väldigt hög undrar jag var de pengar som skickas till Somalia kommer ifrån.

Det måste ju vara så att dom tar från socialbidraget och ger till släktingar i Somalia.

Det här är något jag alltid har misstänkt. Jag har funderat på varför invandrare som går på socialbidrag kallas fattiga. Jag vet att man får så att man klarar sig.
Om man däremot tar pengar från socialbidraget och ger till andra är det ganska självklart att det blir mindre kvar till den egna familjen?
Om man är barnlös tycker jag att man får göra vad man vill med sina bidrag, men om man har barn borde det vara olagligt att skicka iväg socialbidragspengar.
Pengarna ska ju gå till barnen.
Det är väl inte meningen att barnen ska behöva begå brott för att få en vinterjacka, skor eller pengar till bio/McDonalds?

Jag tycker att det är intressant att den här politikern säger att somalier ger en halv miljard medan Sverige ger 300 miljoner.
Om det är bidragspengar som skickas så är den där halva miljarden från vvenska skattebetalare ( som inte har fått vara med och beslutat om att skicka en halv miljard till Somalia ) inte från somaliska privatpersoners egna plånböcker.

Sverige ger alltså 300 i bistånd plus en halv miljard.

Med tanke på att socialbidraget är väl uträknat för varje familj, tycker ni då att det borde vara tillåtet för socialbidragstagare att skicka pengar till sina hemländer?
Hur påverkar detta barnen i familjer med socialbidrag?

Jag tycker bara att det var konstigt att läsa att somalier som är den grupp i Sverige med högst arbetslöshet ( av de som arbetar har många en årsinkomst under 100 000 kronor )
ändå har råd att skicka en halv miljard kronor till Somalia.

Borde det vara tillåtet att skicka socialbidragspengar till sina hemländer?

Det borde vara allmänt känt hur mycket pengar invandrare skickar till sina hemländer varje år ( istället för att konsumera/investera dom i Sverige ) ändå är det aldrig någon som pratar om det som någonting negativt.
Det är ingen som kopplar detta till barnfattigdom/gängkriminalitet eller ifrågasätter hur det är tänkt att socialbidraget ska räcka till de egna barnen om dom skickar pengarna till släktingar i hemlandet.

Är det bara jag som tycker att det här är konstigt?
Citera
2022-08-29, 12:05
Medlem
Opaques avatar
En halv miljard delat med 70 000 Somalier (födda där) blir 7142:- per år/pers = 595:-kr/månad/pers. Det är väl ungefär vad en svennebanan på bidrag gör av med på att betala 10 bärs på puben. Har aldrig hört att någon slagit larm om att somaliska barn går omkring klädda i trasor,skor med lossnande sulor etc. Tvärtom så har varenda kotte kläder på kroppen,mat på bordet samt en fet mobil.
Senast redigerad av Opaque 2022-08-29 kl. 12:10.
Citera
2022-08-29, 13:16
Medlem
Halv miljard är inte så stor summa om det slås ut på alla somalier i Sverige. Inte alla somalier är arbetslösa. Var och varannan busschaufför och taxichaufför är somalier.
Citera
2022-08-29, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uberstar
Halv miljard är inte så stor summa om det slås ut på alla somalier i Sverige. Inte alla somalier är arbetslösa. Var och varannan busschaufför och taxichaufför är somalier.

Jag skrev inte att alla somalier är arbetslösa, jag skrev att majoriteten av somalier är arbetslösa och av de med arbeten tjänar många under 100 000 kronor per år.

Det är lite allmänt känt att somalier skaffar många barn, är trångbodda och att barnen är fattiga och inte har egna rum.
Citera
2022-08-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
En halv miljard delat med 70 000 Somalier (födda där) blir 7142:- per år/pers = 595:-kr/månad/pers. Det är väl ungefär vad en svennebanan på bidrag gör av med på att betala 10 bärs på puben. Har aldrig hört att någon slagit larm om att somaliska barn går omkring klädda i trasor,skor med lossnande sulor etc. Tvärtom så har varenda kotte kläder på kroppen,mat på bordet samt en fet mobil.

Har du aldrig hört om barnfattigdom i orten? Om trångboddhet, om hur invandrarungdomar känner att dom måste hjälpa till med sina föräldrars ekonomi? Hur dom inte har egna rum, hur dom söker sig till gängen för att tjäna pengar?
Har du aldrig hört barn berätta att kylskåpet är tomt och att skolmaten är vissa barns enda riktiga mål mat om dagen?
Kan inte några av de 70 000 som är födda i Somalia vara barn? Alltså ingå i samma hushåll?
Det kanske inte är 595 per hushåll?

Det spelar ingen roll om den som köper öl på puben är svensk? Man får väl dricka hur många öl man vill om man har råd? Oavsett vilket land man kommer ifrån

Vad jag menar är att socialbidraget är väldigt precist uträknat. Det ska gå till specifika saker i hushållet.
Det är inte meningen att man ska dra in på saker till sina egna barn för att istället skicka pengarna till ett annat land.
Senast redigerad av Tutrut 2022-08-29 kl. 13:55.
Citera
2022-08-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tutrut
Jag skrev inte att alla somalier är arbetslösa, jag skrev att majoriteten av somalier är arbetslösa och av de med arbeten tjänar många under 100 000 kronor per år.

Det är lite allmänt känt att somalier skaffar många barn, är trångbodda och att barnen är fattiga och inte har egna rum.

Skaffar man åtta barn så behöver man inte vara särskilt fattig för att inte ha råd med ett rum var åt varje unge. De flesta svenskar har inte heller råd med en tio-rummare.

Fattigdom i Sverige är ej som fattigdom i Afrika. Även i ”orten” har ungarna PlayStation, smartphone och märkeskläder.

Citat:
Ursprungligen postat av Tutrut
Har du aldrig hört barn berätta att kylskåpet är tomt och att skolmaten är vissa barns enda riktiga mål mat om dagen?

Snarare skryter araber och afrikaner om att de har så mycket mat att de gladeligen också kan bjuda barnens kompisar på middag. Till skillnad från de snåla svenskarna.

Barnfetma är vanligare i så kallade utsatta områden. Det pågår ingen svält där.
Senast redigerad av uberstar 2022-08-29 kl. 14:03.
Citera
2022-08-29, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uberstar
Skaffar man åtta barn så behöver man inte vara särskilt fattig för att inte ha råd med ett rum var åt varje unge. De flesta svenskar har inte heller råd med en tio-rummare.

Fattigdom i Sverige är ej som fattigdom i Afrika. Även i ”orten” har ungarna PlayStation, smartphone och märkeskläder.

Snarare skryter araber och afrikaner om att de har så mycket mat att de gladeligen också kan bjuda barnens kompisar på middag. Till skillnad från de snåla svenskarna.

Barnfetma är vanligare i så kallade utsatta områden. Det pågår ingen svält där.

Du är ju inte insatt i det här. Du bara skriver hur du tror att det är eller vill att det ska vara.
Barnfattigdomen i Sverige är verklig.
Nej barn svälter inte ihjäl som i Afrika men familjerna är fattiga och trångbodda.
Många har inte egna rum. Dom har inget privatliv.
Dom kan inte gå på aktiviteter, dom kan inte gå på gröna lund eller bio eller åka på semester.
Dom har inte råd att köpa vinterkläder eller ens vanliga kläder.
För många är skolmaten dagens enda riktiga mål mat.

Många invandrarungdomar känner press att hjälpa sina föräldrar ekonomiskt.

Barn dras med i gäng därför att dom är ute och driver och dom är ute och driver därför att det är trångbott
Dom är villiga att tjäna pengar på brott därför att dom inte har några pengar
Socialbidraget är precist uträknat och det ska gå till familjen
Föräldrarna har ingen rätt att ta pengar från barnen och skicka dessa till släktingar i andra länder.
Senast redigerad av Tutrut 2022-08-29 kl. 16:00.
Citera
2022-08-29, 16:14
Medlem
Du kan väl googla på svensksomaliers situation i Sverige
Sedan tänker du dig att dessa människor skickar en halv miljard till andra länder
En stor del av denna miljard kommer från svenska bidrag.
Citera
2022-08-29, 16:37
Medlem
Kan dom inte använda sån där "Bitcoin". Jag har hört att det ska vara effektivt för att skicka pengar mellan olika länder. https://twitter.com/jackmallers/stat...29890957848591
Citera
2022-08-29, 18:28
Medlem
Jag tror att du har helt rätt och detta borde verkligen granskas. Blir inte alla förvånad om detta är exakt vad som hänt och bara ännu ett sätt för dom att lura systemet och svenska skattebetalare.
Citera
2022-08-30, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelycke
Jag tror att du har helt rätt och detta borde verkligen granskas. Blir inte alla förvånad om detta är exakt vad som hänt och bara ännu ett sätt för dom att lura systemet och svenska skattebetalare.

Jag tycker bara att det är väldigt fräckt av Ibtisam att skriva en sådan här debattartikel.
Med alla problem somalier har i Sverige har hon mage att klaga över att Sverige försvårar för den här gruppen att skicka sina bidragspengar utomlands.

Jag tycker ofta att invandrare som blir politiker eller kolumnister i Sverige mer fungerar som trojanska hästar.
Dom kommer liksom hit och ANVÄNDER Sverige för sina frågor som inte har någonting med Sverige att göra överhuvudtaget.
Dom hetsar Sverige att lägga sig i frågor som rör andra länder och dom använder Sverige som ett bankkonto.
Själva Sverige skiter dom i.
Citera
2022-08-30, 07:30
Medlem
I det stora hela finns det ingen relevans i hur biståndet som betalas ut används. Det ni bör fokusera på istället är den s.k rätten till försörjningsstöd. I dagsläget har vi tusentals individer som lyfter bidrag utan någon form av ansträngning för att förbättra sin situationen. "Rätt till bistånd" kan exempelvis bestå av att dyka upp på fysiskt möte en gång per månad och i övrigt skita i att svara eller gå på möten.

Kort o gott vore det bättre att införa tydliga krav, exempelvis 5 år max för försörjningsstöd därefter "ska" du vara självförsörjande. De begår ändå brott så att stå utan försörjning gör varken från eller till.

Ska Sverige moralisera över hur pengarna skickas till andra bör man även gå in och detaljstyra vilka andra poster som inte är lämpliga. Får man köpa mat på ICA/Coop när det finns Willys?

I slutändan är det enklare att inte betala ut, än att ställa krav på hur pengarna används
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in