2022-08-28, 22:29
Medlem
Hej! Jag undrar hur kan man som en vanlig knegare öppna ett bankkonto i Schweiz ?

Syftet är att spara. Pengarna kommer från vanlig sparkonto som man har redan skattat och det är inga större summor heller. Hur går man tillvägar ?
Citera
2022-08-28, 22:46
Medlem
S.O.Stolps avatar
Öppna ett bankkonto i Schweiz: Allt du bör veta
Citera
2022-08-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WD400
Hej! Jag undrar hur kan man som en vanlig knegare öppna ett bankkonto i Schweiz ?

Syftet är att spara. Pengarna kommer från vanlig sparkonto som man har redan skattat och det är inga större summor heller. Hur går man tillvägar ?
Glöm det om det är småsummor det handlar om. Om det är valutan du är ute efter så titta på att spara i någon kort CHF-räntefond istället, ex. https://www.nordnet.se/marknaden/fon...-ubs-lux-money
Citera
2022-08-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Glöm det om det är småsummor det handlar om. Om det är valutan du är ute efter så titta på att spara i någon kort CHF-räntefond istället, ex. https://www.nordnet.se/marknaden/fon...-ubs-lux-money

Av vad jag har förstått så verkar det vara minst en miljon svenska kronor som gäller.

Jag tänkte mer att ha 200.000-300.000 i ett utomlands bankkonto för att vara på den säkra sidan.

Vad har man för fler alternativ för att slippa ha alla ägg i samma korg? kontanter funkar ju inte av praktiska samt säkerhetsskäl.
Citera
2022-08-29, 01:31
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:

Åk till CH, Ta ett jobb, arbetsgivare ger dig ett papper. Och så kan du öppna ett konto.

Du kan chansa på att gå in och be om att få öppna ett lönekonto.
Har du tur så begär de ej arbetsgivarpapper.
Citera
2022-08-29, 08:58
Medlem
Citat:

Vad tjänar man på det?
Citera
2022-08-29, 11:34
Medlem
Citat:

Om det bara är valutan du är ute efter kan du ju ha ett konto i CHF i Revolut?
Citera
2022-08-30, 17:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
Vad tjänar man på det?

Mycket bra fråga! Man kanske inte vill att myndigheterna ska se att man har sparpengar för att inte olika bidrag ska minska?

Förr hade vi förmögenhetsskatt, då kunde det löna sig att ha miljonerna i Genève.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in