2022-08-28, 15:48
Medlem
Min mamma jobbade som tolk åt flyktingar när jag var liten. Ett återkommande problem för henne var att folk inte hade dialekten från hennes hemland där det var krig, utan från grannlandet där det var fred. Så det var svårt för henne att förstå vad de sa. Men det fick hon inte säga till svenskarna för tolken skulle vara neutral.

Idag sände Sveriges Radio programmet "I lagens namn" om tolkars neutralitet i domstolar. Jag hade mina aningar om vad programmet skulle handla om, men jag lyssnade ändå.

https://sverigesradio.se/avsnitt/tol...-pa-granskning

Vid 01.50 berättar programledaren om att en "jurist i Örebro" med många Facebookvänner som är advokater har sett något upprörande videoklipp som en advokat lagt ut. Den kvinnliga reportern säger "Johann Binninge har jobbat som jurist i 15 år". Men inte ett ord om att han är dömd för att ha misshandlat sin styvdotter och försökt våldta henne.

Videoklippet som gjort Johann Binninge upprörd är att en auktoriserad rättstolk uppmanat muslimer att inte rösta i riksdagsvalet för att sharia står över svensk lag. Han är medlem i Hizb ut-Tahrir som är "terrorstämplad i flera länder men inte i Sverige".

Johann Binninge anmäler detta till Kammarkollegiet som är ansvarig för tolkars auktorisation. "Då tänkte jag att blotta misstanken att han lägger ihop, att han tar med sig sina väldigt, minst sagt kontroversiella värderingar i sitt sätt att tolka så kanske det är så att det kan bli fel helt enkelt..."

Vilket inte är en konstig åsikt. Men Binninge är väl inte känd för att i andra sammanhang tycka att blotta misstanken ska räcka för att att man ska bli föremål för rättsliga åtgärder?

SÄPO utreder mannen misstänker att hans tolkuppdrag är ett sätt för Hizb ut-Tahrir att få hemligstämplad information.

Vid 04:54 hörs Binninge igen. Han är glad för att tolken förlorat sin auktorisation.

Advokat Tomas Karlsson (förmodligen identisk med den juriststudent som för många år sen uppmärksammade att personer med utländska namn häktades oftare i proportion till hur ofta de blev dömda (FB) SVT/JK: varannan felaktigt frihetsberövad har utländskt namn) är upprörd över detta brott mot föreningsfriheten - att man är medlem i en förening ska inte ge yrkesförbud.

Sen spelar programmet upp ljudklipp där Binninge kritiserar detta. Även influencern och numera åklagaren Karolina Lassbo intervjuas.

Min tolkning av detta är att Binninge förmodligen har en personlig konflikt med den sparkade tolken. Det skulle inte heller förvåna mig om någon annan anmält tolken och Binninge tagit kontakt med Sveriges Radio för att ta åt sig äran.

Fast varför har SR med en dömd sexbrottsling som juridisk auktoritet? Är hatet mot Ebba Busch såpass starkt att de har med honom för att ge honom bättre rykte?

Är Karolina Lassbo verkligen den bästa åklagare SR kunnat få tag på eller är det en kompisintervju?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karolina_Lassbo
Senast redigerad av Anomalon 2022-08-28 kl. 15:56.
Citera
2022-08-28, 16:09
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anomalon
Fast varför har SR med en dömd sexbrottsling som juridisk auktoritet?
För att han är kompis med två personer på redaktionen (”eller ”nära” redaktionen i ena fallet).
Citera
Motvillig1.2s avatar

Moderatormeddelande

Postat av Motvillig1.2 2022-08-29, 10:01
Moderator
Det är med viss tvekan som denna tråd får leva och inte passar bättre i jätteskvallertråden om Binninge. Tråden ligger i Medier och Journalistik och gäller SR:s hantering och det är den aspekten som skall behandlas här. /MOD
2022-08-30, 17:36
Medlem
trngws avatar
Det är utomordentligt dåligt av SR att inte kontrollera bakgrunden på ett "expertvittne" som får komma fram på detta vis.

Hade SR gjort den allra enklaste grundläggande kontrollen, så hade de upptäckt att allting som påstås om denna pedofil, är lögn.

Han har inte tjänat en krona de senaste femton åren, och kan alltså näppeligen ha jobbat som jurist.
Han påstår sig förestå en "juristfirma", men firman har inga anställda och i princip ingen omsättning.
Han har ingen juridikutbildning.
Han är grov våldsbrottsling dömd för flera våldsbrott inklusive försök till våldtäkt på barn och kvinnomisshandel.
SR hade också kunnat upptäcka att han fortfarande inte har sonat sina brott utan än idag har kvar skulder till brottsoffer på höga belopp och även är en skattesmitare av rang med stora skatteskulder hos kronofogden.

Hur SR kan släppa fram en sådan person och presentera denne som någon som jobbat som jurist i 15 år, är en fullständig skandal.

Om det dessutom visar sig att han presenteras på detta vis för att han nära kopplingar till redaktionen, då är det ännu värre. Borde vara direkt tjänstefel av berörda på SR.
Citera
2022-09-02, 17:16
Medlem
vittne-xs avatar
Men... - det här är ju gamla grejor från 2018
Tolken överklagade senare och fick tillbaka sin licens, liksom ett skadestånd:
Tråd: (FB) SVT: Rättstolk uppmanade muslimer att inte rösta, förlorar nu sin auktorisation
Det här var väl på den tiden Binninge gick skubb åt bla.a De Basso m.fl, det som hänt på senaste tiden är Binninges holmgång med Ebba Bush och att han nu har en skuld på över 4 miljoner som redovisas i systertrådarna om honom. Killen är ett psykfall och hur fan SR kunde använda sig av honom övergår mitt förstånd, en anmälan till GRN är nog på sin plats-även om nu SR skiter i allt som gäller oberoende journalistik.

Den som har tid kan anmäla här:
https://www.mprt.se/anmal-program/ha...u-ett-program/
Senast redigerad av vittne-x 2022-09-02 kl. 17:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in