• 1
  • 2
2022-08-27, 19:49
Medlem
Är det rent av en överlevnads-strategi?

Vad tror ni ligger bakom detta omättliga behov av ständig bekräftelse hos vissa individer?

Vad för typ av bekräftelse behöver de?

Går detta att bota?

Vilka konsekvenser negativa som positiva kan kan dessa personer få i sitt liv?

Vad är lösningen och vad är roten till problemet? (Är det ens ett problem?)
Citera
2022-08-27, 19:58
I grund och botten för att de går igång på att framstå som duktiga eller lyckade, och får kickar eller ståfräs av andras gillande.
Varför? För att de är stöpta till att vara gruppmänniskor. Bekanta som försöker imponera på mig med fina flickvänner, dyra hus som de alltid köpt fantastiskt billigt mm.
Det är okej om det är sant och det sägs utan syfte att framhävda sig men annars = försvinn från mig. Om du är miljardär eller maffia. Doesnt matter to me. I cut your throat anyway.
Citera
2022-08-27, 19:59
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6

Vad tror ni ligger bakom detta omättliga behov av ständig bekräftelse hos vissa individer?

Går detta att bota?

Vi kan ju tala klarspråk och säga som det är, kvinnor är det i de allra flesta fall, söta/snygga sådana...Det blir lite av ett mentalt handikapp, för när de började få uppmärksamhet ENBART för sitt utseende tidigt i puberteten så började de många gånger slappna av när de insåg att de satt på en väldigt bekväm räksmörgås....Sen när väggen kommer blir det panik och eld i rumpan..nu måste detta tillstånd förlängas till det yttersta ... de har liksom inget annat än bekräftelse för sitt existerande att falla på...

gäller väl antagligen snygga män i viss utsträckning...5-10% av alla män ungefär !!

nåt sånt
Citera
2022-08-27, 20:09
Medlem
kungen101s avatar
Intressant tråd jag har reflekterat över det också. Jag är ganska less på hur vissa jagar efter så mycket bekräftelse behov så det blir osexigt. Värsta jag vet är när någon försöker fiska efter det bara för man vägrar ge det.
Citera
2022-08-27, 20:13
Medlem
Rozenkvartss avatar
Tror det grundar sig i att inte ha fått sina behov uppfyllda i barndomen, så man har skapat sig ett lite mer desperat bekräftelsebehov för att känna sig sedd och för att känna att man duger.
Citera
2022-08-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Vi kan ju tala klarspråk och säga som det är, kvinnor är det i de allra flesta fall, söta/snygga sådana...Det blir lite av ett mentalt handikapp, för när de började få uppmärksamhet ENBART för sitt utseende tidigt i puberteten så började de många gånger slappna av när de insåg att de satt på en väldigt bekväm räksmörgås....Sen när väggen kommer blir det panik och eld i rumpan..nu måste detta tillstånd förlängas till det yttersta ... de har liksom inget annat än bekräftelse för sitt existerande att falla på...

gäller väl antagligen snygga män i viss utsträckning...5-10% av alla män ungefär !!

nåt sånt

Enligt studier så får snygga ofta sämre behandling.
Massan hejdar sig från att ge komplimanger och hjälpa för dom anser att är man snygg så har man allt och har man inte allt så kan man skaffa det med sitt utseende.
Är man snygg så måste man oftast ha en sjysst personlighet för att det ska bli bra.
Det du påstår är lika sant som att inte röra djurungar för annars känner inte mamman igen den.
Rika eller människor med makt får mer positiv särbehandling än snygga.
Citera
2022-08-27, 20:17
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Enligt studier så får snygga ofta sämre behandling.
Massan hejdar sig från att ge komplimanger och hjälpa för dom anser att är man snygg så har man allt och har man inte allt så kan man skaffa det med sitt utseende.
Är man snygg så måste man oftast ha en sjysst personlighet för att det ska bli bra.
Det du påstår är lika sant som att inte röra djurungar för annars känner inte mamman igen den.
Rika eller människor med makt får mer positiv särbehandling än snygga.

Kan nog stämma till viss del iallafall. Har själv tokdumpat rena modellbrudar för att de saknat personlighet mer eller mindre. Men samtidigt några av de snyggaste jag nånsin träffat har samtidigt varit de med finast personlighet. En som jag dumpade vet jag fick ett lysande liv med en snygg snubbe på hennes mentala nivå.
Citera
2022-08-27, 20:18
Medlem
enhetlighets avatar
Jag tror att människor som vill ha extremt mycket uppmärksamhet har väldigt dålig självkänsla, de borde hitta andra sätt att hantera det på än att försöka kapa människors tid till att erkänna deras existens.

Det finns en baslinjenivå av självkänsla. Den formas för det mesta i barndomen. Till exempel tenderar barn som växer upp i en trasig familj att kämpa med att utveckla en sund självkänsla. De internaliserar övergreppen och vårdslösheten och börjar tro att de är mindre värda än andra. I många fall fortsätter detta in i vuxen ålder, oavsett om den personen är medveten om det eller inte. Med tiden kan detta utvecklas till ett behov av ständig extern validering - eftersom det interna självvärdet helt enkelt inte finns där.

Alla människor söker uppmärksamhet på ett eller ett annat sätt eftersom vi är packdjur som är beroende av varandra i det stora hela. Det är en överlevnadsmekanism. Men som allt annat finns det sunda nivåer till det beteendet.
Senast redigerad av enhetlighet 2022-08-27 kl. 20:21.
Citera
2022-08-27, 20:20
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft

nåt sånt

Det där okvalificerat skitsnack. Ta en titt på statistiken för Antisocial personlighetsstörning resp. Narcissism. Go figure.

Mindrevärdeskomplex och därav överdrivet behov av självbekräftelse - har med barndomen att göra. En människa som blir bekräftad då, har inte samma behov senare i livet.

Varför män är så överrepresenterade som narcissister, vet jag emellertid inte.
Har gjorts många studier på det, med interner, osv.

Robert Hares forskning en allmänt vedertagen källa att läsa mer av.

Citera
2022-08-27, 21:09
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Det stavas narcissism och om du vill veta mer om denna mentala störning så rekommenderar jag Richard Grannon och Sam Vaknin på Youtube.
Citera
2022-08-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6

Går detta att bota?

Väldigt bra fråga. Det är definitivt värt att utreda.

Individers ständiga jakt på att synas. Instagram, facebook, tinder etc. Eller individer som ifrågasätter en för man inte svarar på sms på 3 timmar 🤦🏼‍♀️

Personligen tror jag att det är så lätt idag att få uppmärksamhet (dompaminpåslag) via sociala medier. Att när man sen inte får en omedelbar respons så känns det onormalt.

Fruktansvärt irriterande för mig som lägger mobilen på ljudlös när jag kommer hem från jobb. Och det är FRUKTANSVÄRT oattraktivt i mina ögon när en man söker bekräftelse konstant.
Citera
2022-08-27, 21:30
Medlem
NoNiinnythetis avatar
Kluster B.Histronisk.De måste synas,går igång på blickar.Självcentrerade. Stay away.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in