• 1
  • 2
2022-08-27, 18:52
Medlem
RAtzs avatar
Ber om ursäkt om detta räknas som annons, vilket det inte är.

Har kommit fram till att sälja allting som har med min dator att göra när jag känner mig ”redo” och funderar helt enkelt på vad detta kan vara värt?

Svårt när jag inte har en hel lista här men ett litet ”mellan-tumme-och-pekfinger” pris.

Då det är runt 300 spel på detta konto så tar det en helvetes tid att radda upp allt här som ni säkert förstår. (Nej. Jag länkar inte profilen här)
Inte många ”billiga” spel utan dom spelen jag har mest utav kostar 2-300kr och en hel del spel som kostar runt 600kr
Väldigt få billiga spel då det sällan är något som intresserar mig.

Det är lite svårt att värdera enligt mig pga av följande anledningar:

Vågar någon köpa ett beg konto?

Hur mycket påverkar det värdet att det är ”olagligt” att sälja vidare ett konto?

Många spel går att få på g2a för en bråkdel av priset beroende på hur gammalt det är, popularitet osv.

Skulle man summera alla spel i exakt pris så är värdet ganska högt och kommer någon ens vilja lägga en större summa pengar på ett konto när risken finns att bli scammad?
Finns det något sätt att isåfall säkerställa för en eventuell köpare att jag inte kommer ta tillbaka kontot? (Vet inte ens hur det ska gå till om man byter alla uppgifter)

Man kan kolla ”värdet” på ett steamkonto via en hemsida och då var visar den ett värde på mellan 15 000 - 42 000kr. Ett jävla spann mellan dom så vet inte riktigt hur uträkningen går till men räknar man lite löst på siffrorna är totala värdet enligt mig högre än 14 000kr och 42 000 lite mer rimligt om man går på snittet, men självklart tror jag inte att jag får 35 000 eller ens i närheten av det heller för den delen.

Så vad tror ni?
Citera
2022-08-27, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAtz
Ber om ursäkt om detta räknas som annons, vilket det inte är.

Har kommit fram till att sälja allting som har med min dator att göra när jag känner mig ”redo” och funderar helt enkelt på vad detta kan vara värt?

Svårt när jag inte har en hel lista här men ett litet ”mellan-tumme-och-pekfinger” pris.

Då det är runt 300 spel på detta konto så tar det en helvetes tid att radda upp allt här som ni säkert förstår. (Nej. Jag länkar inte profilen här)
Inte många ”billiga” spel utan dom spelen jag har mest utav kostar 2-300kr och en hel del spel som kostar runt 600kr
Väldigt få billiga spel då det sällan är något som intresserar mig.

Det är lite svårt att värdera enligt mig pga av följande anledningar:

Vågar någon köpa ett beg konto?

Hur mycket påverkar det värdet att det är ”olagligt” att sälja vidare ett konto?

Många spel går att få på g2a för en bråkdel av priset beroende på hur gammalt det är, popularitet osv.

Skulle man summera alla spel i exakt pris så är värdet ganska högt och kommer någon ens vilja lägga en större summa pengar på ett konto när risken finns att bli scammad?
Finns det något sätt att isåfall säkerställa för en eventuell köpare att jag inte kommer ta tillbaka kontot? (Vet inte ens hur det ska gå till om man byter alla uppgifter)

Man kan kolla ”värdet” på ett steamkonto via en hemsida och då var visar den ett värde på mellan 15 000 - 42 000kr. Ett jävla spann mellan dom så vet inte riktigt hur uträkningen går till men räknar man lite löst på siffrorna är totala värdet enligt mig högre än 14 000kr och 42 000 lite mer rimligt om man går på snittet, men självklart tror jag inte att jag får 35 000 eller ens i närheten av det heller för den delen.

Så vad tror ni?

Max 500kr.

Du kan inte titta på värdet på detta vis. Även om du köpt dina spel för 40k så betyder det inte att någon annan kommer ens vilja betala 40k för de eller ens halva. Du säger 300 spel. Folk som spelar har redan en del spel så om man mot förmodan ändå vill köpa så lär det inte vara pga man vill ha alla dina 300 spel. Kanske finns det ett par spel som lockar mer.

Så mitt tips är att samla top 10 spel du har ich sätta ett värde. Resterande 290 spel får du ge bort gratis på köpet för priset av dom 10 top spelen.

Du har tur ens om någon köper.
Citera
2022-08-27, 18:57
Medlem
Herakleioss avatar
Är det Steam som "förbjuder" försäljning av konton?

Hur skulle de upptäcka det?
Citera
2022-08-27, 19:03
Medlem
hockexs avatar
Vad hade du själv gett? Inte en chans att du hittar någon som är beredd på att betala 20k för ett steamkonto med 300 daterade döda spel på.

Hellre börjar om man om och köper enstaka spel ifrån g2a som du nämner + köper något nytt som släpps med tiden.
Citera
2022-08-27, 19:09
Medlem
Som övriga säger så är dina inköpskostnader på spel inte särskilt relevant men om ditt konto däremot har en hel del skins i CS:GO eller Rust så kan du nog få en ganska bra slant.
Citera
2022-08-27, 19:47
Medlem
Elementarts avatar
Det är svårt att bedöma värdet utan någon lista, du kan väl åtminstone lista tio spel, med 3-4 av dem bland dina dyraste spel. Då borde du vara ganska säker på att ingen avslöjar dig. Många köpare verkar inte ha något emot att använda sidor som ex. Kinguin där priserna på många spel är mycket billigare än de är på Steam.

Exempelvis: Resident Evil 2 på Steam = ca 40 euro, på Kinguin = ca 11 euro.
Citera
2022-08-27, 20:28
Medlem
RAtzs avatar
Det verkar som att folk missförstår mig här.

Jag sitter inte här och tror att jag kan få sålt kontot för stora pengar, men hade det kanske gått att få 3000 iallafall (rent hypotetiskt) så hade det vart värt ”slitet”, men med tanke på era svar så har jag det hellre kvar min ägo även om jag inte ska spela som en sak man kan öppna i framtiden lite som en ett minne från när jag var ”ung”.

Summa summarum - jag hade haft glädje av att det istället används av någon som kanske precis skaffat sin första dator, men med era svar så blir det att jag har kvar det som sagt.

Tackar för alla era svar. Misstänkte att värdet är absolut noll för sånt här.

Trevlig helg på er !
Citera
2022-08-27, 20:31
Medlem
RAtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Det är svårt att bedöma värdet utan någon lista, du kan väl åtminstone lista tio spel, med 3-4 av dem bland dina dyraste spel. Då borde du vara ganska säker på att ingen avslöjar dig. Många köpare verkar inte ha något emot att använda sidor som ex. Kinguin där priserna på många spel är mycket billigare än de är på Steam.

Exempelvis: Resident Evil 2 på Steam = ca 40 euro, på Kinguin = ca 11 euro.

Jag starta tråden för att bekräfta min egna teori att det kanske är så ”dåligt” att jag knappt kommer kunna få sålt det, därav la jag inte ner energi i första taget att lista något.

Om du läser trådstarten så nämner jag just det du säger. Att Billiga spel på kingdom, g2a etc påverkar priset
Citera
2022-08-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAtz
Det verkar som att folk missförstår mig här.

Jag sitter inte här och tror att jag kan få sålt kontot för stora pengar, men hade det kanske gått att få 3000 iallafall (rent hypotetiskt) så hade det vart värt ”slitet”, men med tanke på era svar så har jag det hellre kvar min ägo även om jag inte ska spela som en sak man kan öppna i framtiden lite som en ett minne från när jag var ”ung”.

Summa summarum - jag hade haft glädje av att det istället används av någon som kanske precis skaffat sin första dator, men med era svar så blir det att jag har kvar det som sagt.

Tackar för alla era svar. Misstänkte att värdet är absolut noll för sånt här.

Trevlig helg på er !
Hade inte sålt det, du får för lite pengar för att det ska vara värt det.
Även om vi snackar 5000 kr så är det bättre att att ha kvar kontot för att spela senare eller ge bort till en vän/barn etc.
Citera
2022-08-27, 21:11
Medlem
ForzaLeons avatar
Bättre att ha kvar kontot om suget kommer tillbaka.
Citera
2022-08-27, 21:40
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Är det Steam som "förbjuder" försäljning av konton?

Hur skulle de upptäcka det?

Dom kan se att IP:n är någon annanstans helt plötsligt. Men borde väll räcka med att skicka in secret answer.
Citera
2022-08-27, 22:10
Medlem
Zorzarns avatar
Allt verkar gå att sälja när det kommer till spel där mycket tid och pengar lagts ner. Folk orkar helt enkelt inte grinda längre och vill ha allt snabbt och utan jobb. Jag vart erbjuden 4500kr för mitt Apex Legends konto
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in