Du har svaret själv. Vissa har gjort det med cigg. De feströker som tom blivit ett begrepp eller kan ta en kubacigarr vid speciella tillfällen utan att de behöver röka varje dag.
Att inte samma finns inom snus är ju för det går inte. Du blir fast igen.
Du har svaret själv. Vissa har gjort det med cigg. De feströker som tom blivit ett begrepp eller kan ta en kubacigarr vid speciella tillfällen utan att de behöver röka varje dag.
Att inte samma finns inom snus är ju för det går inte. Du blir fast igen.
Instämmer.
Det är också värt att nämna att snus innehåller mer nikotin än cigaretter och bidrar därmed till ett starkare beroende.
Har någon varit beroende och sen börjat fest snusa igen som t.e.x ibland varannan 4 eller 6 månader vissa har ju gjort så med cigg?
Jag snusar ca. varannan helg vid olika typer av festligheter utan att fastna i ett beroende på nytt. Skulle inte säga att jag ens blir extra sugen på snus dagen/dagarna efter, så tror inte att du har något att oroa dig över. Släng dosan när kvällen är över så ger du dig själv inte heller möjligheten att falla dit igen.
Personligen skulle jag nog klara det om jag verkligen ville, men det hade varit plågsamt. Slutar jag snusa igen så kommer jag hålla mig till att puffa på en cigarr eller en pipa emellanåt när det kommer till nikotin, ingen "festsnus", fiskesnus, ta det lugnt efter maten-snus eller dylikt.
Slutar man med snus så är det väl för att slippa det, inte för att snusa lite grand och sedan gå runt och vara ständigt sugen på att stoppa in en till.
Efter en timme med en pipa eller en kraftig cigarr har man ett nikotinpåslag som heter duga, men det känns ändå inte som man måste tända en ny och en ny och en ny efter det, i alla fall inte för mig. Man kan förnöjt sniffa på sin väldoftande mustasch resten av dagen och känna sig nöjd med stunden av njutning man unnade sig, så det handlar kanske inte så mycket om nikotinet som om själva vanan?
Snus är ju som gjort för att fastna i, tar man en så vill man ha en ny efter några timmar. Det fattas ju något under läppen annars, det är märkligt det där...
Det är en väldigt utmanande "uppgift" så att säga.. Om man gör det på en fest kan det vara enklare att motstå därefter men i nyktert tillstånd är det väldigt enkelt att falla tillbaka om man tar en snus igen. Men visst går det att inte börja missbruka igen . Om man verkligen vill!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!