2022-08-26, 19:16
Medlem
Om jag använder en konsult som inte är verksam inom Sverige, har jag någon skyldighet att försäkra mig om att den jag betalar har en giltig företagsform/inte jobbar "svart"?
Citera
2022-08-26, 19:49
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LamaLamaLama
Om jag använder en konsult som inte är verksam inom Sverige, har jag någon skyldighet att försäkra mig om att den jag betalar har en giltig företagsform/inte jobbar "svart"?

Death and taxes...

Om du anlitar ett företag (fysisk eller juridisk person) som inte är godkänt för svensk F-skatt är du skyldig att göra skatteavdrag på utbetald ersättning för arbete i Sverige och redovisa det till Skatteverket. Detta gäller oavsett om företaget har fast driftställe eller inte. Det utländska företaget kan dock ansöka om befrielse från skatteavdrag om det inte är skattskyldigt i Sverige. Beviljas ansökan får företaget ett beslut från Skatteverket som det kan visa upp för dig. Detta gäller även tjänster som utförs i utlandet där produkten tillfaller dig.

https://www.skatteverket.se/foretag/...97df41976.html
Citera
2022-08-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Death and taxes...

Om du anlitar ett företag (fysisk eller juridisk person) som inte är godkänt för svensk F-skatt är du skyldig att göra skatteavdrag på utbetald ersättning för arbete i Sverige och redovisa det till Skatteverket. Detta gäller oavsett om företaget har fast driftställe eller inte. Det utländska företaget kan dock ansöka om befrielse från skatteavdrag om det inte är skattskyldigt i Sverige. Beviljas ansökan får företaget ett beslut från Skatteverket som det kan visa upp för dig. Detta gäller även tjänster som utförs i utlandet där produkten tillfaller dig.

https://www.skatteverket.se/foretag/...97df41976.html

Men det står "arbete utfört i Sverige". I det här fallet kan det vara en amerikansk kund (programmering/utveckling) där vi anlitar en frilansande konsult som extra hjälp på projektet t.ex.
Citera
2022-08-26, 20:03
Medlem
Citat:

Jag tror inte det. Notera att eftersom de inte betalar moms så kan du heller inte dra av momsen för tjänsten. När du sedan säljer det förädlade vidare så skall du betala moms. Det torde alltså inte vara något som drabbar svenska skatteintäkterna iaf om dina underkonsulter skattefuskar någon annanstans.
Citera
2022-08-26, 22:09
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Men det står "arbete utfört i Sverige". I det här fallet kan det vara en amerikansk kund (programmering/utveckling) där vi anlitar en frilansande konsult som extra hjälp på projektet t.ex.

Ja du... Det beror på hur Skatteverket vill tolka nedan text som du finner i det blå fältet jag länkade till.

Du ska bara göra skatteavdrag på ersättningen om arbetet utförs i Sverige eller utomlands men inom ramen för din verksamhet i Sverige. Om allt arbete utförs utomlands ses detta normalt inte som arbete i Sverige.

Om du har en kund i USA och anlitar en UK i Tyskland som levererar till kunden så kan du komma undan. Men SKV kan ändå tolka det som inom ramen för din verksamhet då du kommer att göra en vinst på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in