2022-08-26, 17:47
Hur tar jag bäst hand om detta?

Man vill väl låta groddarna rinna av, och ta vara på spadet? För att sedan frysa in groddarna, så torra som möjligt, i påsar antar jag. Min fråga är mest om man kan göra något med spadet? Jag tänker, kan man göra som buljong på detta genom att låta det koka ner och använda det till rätter som frijoles refritos eller hoummus?
Senast redigerad av löktårta 2022-08-26 kl. 17:51.
Citera
2022-08-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Hur tar jag bäst hand om detta?

Man vill väl låta groddarna rinna av, och ta vara på spadet? För att sedan frysa in groddarna, så torra som möjligt, i påsar antar jag. Min fråga är mest om man kan göra något med spadet? Jag tänker kan man göra som buljong på detta genom att låta det koka ner?

Har Löktårtan månne handlat jätteburk groddar på matsmart? 😊

Jag rekommenderar inte att du använder spadet pga innehåll av konserverande ämnen. Laga gryta med groddarna och frys in den färdiga rätten, det brukar visserligen gå att frysa groddar men med tanke på att de är mest vatten skulle jag nog inte förvara dem i frys jättelänge, tror de torkar ut ganska snabbt och konsistensen kan bli sämre.
Citera
2022-08-26, 18:00
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Har Löktårtan månne handlat jätteburk groddar på matsmart? 😊

Jag rekommenderar inte att du använder spadet pga innehåll av konserverande ämnen. Laga gryta med groddarna och frys in den färdiga rätten, det brukar visserligen gå att frysa groddar men med tanke på att de är mest vatten skulle jag nog inte förvara dem i frys jättelänge, tror de torkar ut ganska snabbt och konsistensen kan bli sämre.

Bra tips. Ja, det är matsmart. Morsan som köpte till mig, hon vet ju vad jag går igång på.

Nej, groddarna kommer inte att behöva frysa särskilt länge. Tom. en sån här burk kan jag få i mig inom några veckor. Älskar groddar öht. Och i vanliga fall tömmer jag min lilla frys varje månad.
Senast redigerad av löktårta 2022-08-26 kl. 18:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in