• 1
  • 2
2022-08-25, 22:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Har läst om att nya polisbilar är försedda med självscannande kameror. Jag trodde tanken med detta var att kolla om bilar inte är okej. Dvs, om de är stulna, inte skattade, försäkrade eller besiktigade. Belagda med körförbud etc. Det hade väl varit okej, men....

...Nu har jag dock fattat att det är inte bara bilen som scannas, utan även ägaren.

Hörde från en bilägare: Körde inne i Stockholms innerstad. Ingen märklig bil, utan helt vanlig svenssonbil. Bilen ifråga är helt schyst, skattad, försäkrad och besiktad. Han möter en polisbil som omgående gör en u-sväng och stoppar honom.

Visar sig då att den självscannande polisbilen inte bara scannar bilen, utan även bilägaren. Bilägaren som har några prickar i belastningregistret, bland annat ringa narkotikainnehav och lite andra småsaker, men som ändå var några år gamla.

Är det verkligen okej att använda kamerorna på detta vis? Hur ska före detta "kriminella" kunna ordna sig normala liv när de ska vara påpassade på det viset? Har inte övervakningssamhället gått lite för långt då? Hur ska de kunna ta sig fram och tillbaks till arbetet? Hur reagerar vänner, arbetskamrater etc, så fort de rör sig ute i samhället så blir man stoppad av polisen som har "missstanke" om visitering m.m.? Ska de måste registrera fordon på andra för att få vara ifred?
Citera
2022-08-25, 22:05
Medlem
sommarlovs avatar
Det där låter som en historia man drar på krogen, hur 17 skulle detta kunna fungera!?
Citera
2022-08-25, 22:06
Medlem
Kickassfarsans avatar
Det har aldrig hänt mig och jag har ett gediget register.

Sluta snacka
Citera
2022-08-25, 22:07
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har läst om att nya polisbilar är försedda med självscannande kameror. Jag trodde tanken med detta var att kolla om bilar inte är okej. Dvs, om de är stulna, inte skattade, försäkrade eller besiktigade. Belagda med körförbud etc. Det hade väl varit okej, men....

...Nu har jag dock fattat att det är inte bara bilen som scannas, utan även ägaren.

Hörde från en bilägare: Körde inne i Stockholms innerstad. Ingen märklig bil, utan helt vanlig svenssonbil. Bilen ifråga är helt schyst, skattad, försäkrad och besiktad. Han möter en polisbil som omgående gör en u-sväng och stoppar honom.

Visar sig då att den självscannande polisbilen inte bara scannar bilen, utan även bilägaren. Bilägaren som har några prickar i belastningregistret, bland annat ringa narkotikainnehav och lite andra småsaker, men som ändå var några år gamla.

Är det verkligen okej att använda kamerorna på detta vis? Hur ska före detta "kriminella" kunna ordna sig normala liv när de ska vara påpassade på det viset? Har inte övervakningssamhället gått lite för långt då? Hur ska de kunna ta sig fram och tillbaks till arbetet? Hur reagerar vänner, arbetskamrater etc, så fort de rör sig ute i samhället så blir man stoppad av polisen som har "missstanke" om visitering m.m.? Ska de måste registrera fordon på andra för att få vara ifred?

Så länge bilen är skriven på personen som har "prickar" är detta inget konstigt. Den scannar inte personen, såklart!
Citera
2022-08-25, 22:11
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:

Polisbilen skannar regnummer.
Då kommer ägaren fram.
Även förarens Blr.

Inte så svårt att förstå.

En gång kriminell alltid....
Citera
2022-08-25, 22:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det där låter som en historia man drar på krogen, hur 17 skulle detta kunna fungera!?

Det fungerar.

De nya polisbilarna scannar alla nummerplåtar i 360-grader runt om i trafiken. Fungerar ungefär som en streckkod eller QR-kod.
Sedan körs alla nummerplåtar blixtsnabbt mot Vägverkets register på bilarna där status på bilarna fastställs. Men det görs även körning mot belastningsregistret, då bilens ägare också knyts till reg.nr. Det går givetvis enkelt att komma undan genom att skriva bilen på någon som inte har prickar i registret.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...-ut-i-sverige/

– Med den utrustningen blir bilarna utmärkta verktyg i arbetet mot grov organiserad brottslighet, inte bara när det gäller att stävja trafikbrott, säger Anders Hall.

Det här har inte debatterats alls vad jag vet. Tycker det ligger väl i klass med FRA-lagen och det är verklighet redan nu, även om det bara finns några hundra bilar med denna teknik - ännu. Tekniken lär ju sprida sig snabbt och bli standard.
Citera
2022-08-25, 22:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Det har aldrig hänt mig och jag har ett gediget register.

Sluta snacka

Läs länken jag precis postade. Det är helt nytt. Finns bara några hundra bilar ännu så länge, men kommer bli standard snart. Har ingen anledning att betvivla riktigheten i detta faktiskt. Både vad jag hört från min vän och det som Polisen själva skriver på sin hemsida.
Citera
2022-08-25, 22:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Polisbilen skannar regnummer.
Då kommer ägaren fram.
Även förarens Blr.

Inte så svårt att förstå.

En gång kriminell alltid....

Ja, precis så fungerar det. En gång kriminell- alltid kriminell precis så tycks polisen resonera ja...

Ställer mig väldigt kluven till den här tekniken faktiskt. Känner att jag är emot den. Tycker väl egentligen att om man har sonat sitt brott har man sonat sitt brott. Då borde man bli behandlad som en vanlig människa av farbror blå. Ska de inte kunna röra sig i samhället under åtskilliga år, efter de har lämnat trassliga liv bakom sig?
Citera
2022-08-25, 22:21
Polisen är härmed ett större hot mot det fria samhället än de kriminella gängen.
Citera
2022-08-25, 22:28
Medlem
Citat:

Det är ju tyvärr det kamerorna är till för. Jag tycker det är orättvist.
Citera
2022-08-25, 22:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Polisen är härmed ett större hot mot det fria samhället än de kriminella gängen.

Ja, det är lätt att känna så faktiskt. Jag tycker övervakningssamhället har gått för långt faktiskt.
Vad blir nästa steg? Att kräva att alla som någon gång fått någon skit på sig ska tvångstatueras med QR-kod i pannan?
Citera
2022-08-25, 22:29
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Det fungerar.

De nya polisbilarna scannar alla nummerplåtar i 360-grader runt om i trafiken. Fungerar ungefär som en streckkod eller QR-kod.
Sedan körs alla nummerplåtar blixtsnabbt mot Vägverkets register på bilarna där status på bilarna fastställs. Men det görs även körning mot belastningsregistret, då bilens ägare också knyts till reg.nr. Det går givetvis enkelt att komma undan genom att skriva bilen på någon som inte har prickar i registret.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...-ut-i-sverige/

– Med den utrustningen blir bilarna utmärkta verktyg i arbetet mot grov organiserad brottslighet, inte bara när det gäller att stävja trafikbrott, säger Anders Hall.

Det här har inte debatterats alls vad jag vet. Tycker det ligger väl i klass med FRA-lagen och det är verklighet redan nu, även om det bara finns några hundra bilar med denna teknik - ännu. Tekniken lär ju sprida sig snabbt och bli standard.
Du har varken läst trådstarten eller mitt inlägg.
TS hävdar att polisens kamera känner igen ansikten, i bilar, och polisen stoppar dom bilarna bara för att tja, kanske jävlas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in