• 1
  • 2
2022-09-08, 23:27
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLundborg
Jag håller som jag skrivit tidigare med om den kritik som framförts mot Tor Paulsson, jag tycker han borde ha straffat ut sig själv ur den "nationella rörelsen" efter all skit han verkar ha haft för sig. Men som jag också påpekat så är jag nog inte redo att kasta hela AFS under bussen för det Nya Dagbladet skriver. Lennart Matikainen som du nämner tycker jag däremot är en suspekt jävel och jag har alltid tyckt att han känns väldigt malplacerad i AFS.

Instämmer, mycket märkligt att Paulsson ens fortfarande är aktiv (söker han upprättelse?) inom den splittrade så kallade "nationella rörelsen", men det är som sagt nytt folk som han omger sig kring, de som tidigare haft med honom att göra verkar sky honom som pesten. Ingen jag skulle gå i godo för om man säger så, inte efter alla dessa berättelser från nationellt sinnade som känt honom personligen.

Matikainen gör och har gjort mycket bra, men det är det där med E4F, Paulsson och Janoch som ger mig en bitter smak i munnen. Han har även jobbat för TV4 innan han gjorde det där uttalandet om "skäggbarn" eller vad det var, det var något sånt i alla fall, minns inte helt, då först började han engagera sig i Sveriges förfall. Vad hade hänt om han inte fick sparken? Hade han varit kvar hos TV4 och varit nöjd med sin, antagliga feta lön och hållt truten och låtsats att allt var bra? För mig luktar det mycket opportunism och kanske hämnd begär, vad vet jag. Matikainen är definitivt inte någon idealist i alla fall, så långt står det klart.

Nej, inte jag heller, förtidsröstade på AfS (de fick min röst 2018 också), så...
Senast redigerad av Kackotopi 2022-09-08 kl. 23:34. Anledning: *minns
Citera
2022-09-08, 23:38
Medlem
HLundborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Instämmer, mycket märkligt att Paulsson ens fortfarande är aktiv (söker han upprättelse?) inom den splittrade så kallade "nationella rörelsen", men det är som sagt nytt folk som han omger sig kring, de som tidigare haft med honom att göra verkar sky honom som pesten. Ingen jag skulle gå i godo för om man säger så, inte efter alla dessa berättelser från nationellt sinnade som känt honom personligen.

Matikainen gör och har gjort mycket bra, men det är det där med E4F, Paulsson och Janoch som ger mig en bitter smak i munnen. Han har även jobbat för TV4 innan han gjorde det där uttalandet om "skäggbarn" eller vad det var, det var något sånt i alla fall, minnst inte helt, då först började han engagera sig i Sveriges förfall. Vad hade hänt om han inte fick sparken? Hade han varit kvar hos TV4 och varit nöjd med sin, antagliga feta lön och hållt truten och låtsats att allt var bra? För mig luktar det mycket opportunism och kanske hämnd begär, vad vet jag. Matikainen är definitivt inte någon idealist i alla fall, så långt står det klart.
Ja i dessa tider kommer det en massa nyfrälsta invandringskritiker och en sådan som Tor kan säkert utnyttja det, för om man ska säga något positivt om honom så verkar han ju onekligen driftig och hysa en viss dragningskraft.

Jo jag minns Matikainens tid i mainstream tv och hans snabba fall ut ur värmen, tycker dock det känns märkligt att han hamnade just i AFS, han känns helt enkelt förmycket boomer och verkar som du skriver inte vara någon idealist direkt. Jag kan inte låta bli att sätta honom i samband med det sätt på vilket jag hört att det här nätverket ska arbeta med att infiltrera andra organisationer. Men som sagt det är bara en känsla jag får.
Citera
2022-09-09, 00:09
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Flera nationalister som haft med Paulsson (eller vad han nu kallar sig, har han inte bytt namn 4 gånger?) har talat ut om problemen kring honom, jag har aldrig träffat honom eller haft med honom att göra, däremot så hyser jag respekt och litar på de som berättat vad han hållt på med sen tidigare och att det kan vara ett liknande scenario nu, visst alla kan väl förändras, men tydligen så har det varit ett genomgående beteende hos Paulsson.

Det blir ett problem när varje så kallad "dissident" är kopplade till honom eller till Education4Future, då E4F blir som ett filter, ungefär som med systemmedia, de bestämmer vem som får synas och vem som inte får det. Vem är dessa lojala mot i slutändan? Vad händer om man helt plötsligt skulle säga "nej jag gillar inte det här med E4F:s inflytande på allt", då är man nog inte välkommen längre till den alternativa bokmässan osv igen, kanske.

Det är inte bara "trams" och verkar inte alls handla om något "personligt vendetta" som jag har uppfattat det hela och jo det finns problem med "Nätverket", dessa problem har tidigare framförts av både Dan Eriksson från Radio Svegot i en personlig podd som jag tror fortfarande ligger bakom en betalvägg på https://www.svegot.se/ där Eriksson pratade om Paulsson som han har känt personligen, men även podden Motströms med bl.a. Jonas De Geer har intervjuat Nya Dagbladets chefredaktör & medarbetare om just Paulsson och Education4Future:

"40 - Det om Tor och Nätverket": https://www.spreaker.com/user/motstroms/avsnitt-40

"51 - Det om bl a Education4Future och mäns våld mot kvinnor": https://www.spreaker.com/user/motstroms/avsnitt-51

Jag tror att det bara är Lennart Matikainen inom AfS som är väldigt insyltad med Paulsson/E4F, och ända sedan jag lyssnade på dessa tre poddavsnitt så har jag ställt mig frågan, vem är Matikainen mest lojal mot? AfS eller E4F? Jag vill betona att Matikainen gör mycket bra också, men... man blir fan fundersam.

Du, jag har försökt dammsuga info från så väl Dan Eriksson som Jonas De Geer vad gäller Paulsson.

De pratar om kopplingar hit och dit, och "hemlighetsmakeri". De verkar mer irriterade på Paulssons strategi. Nästan avundsjuka över hans framgångar med E4F.

Dan Eriksson har sedan hans SvP-dagar varit en labil person. Jag har verkligen haft svårt att ta honom på allvar. Och hans utfall om Paulsson ger fan inte mycket i substans.

Jonas De Geer har jag åtminstone viss respekt för. Men återigen, verkar dessa plus redaktionen på Nya Dagbladet ha en mer personlig vendetta mot Paulsson.

Förvisso, allt snack om "nätverk" gör det hela till en intressant deckare. Men var i ligger själva problemet. Vore mer givande om de kunde hänga ut fakta typ att de har en inspelning där Paulsson tackar och tar emot ett litet kuvert med pengar från Klaus Schwab.

Förstår du vad jag menar. Lite mer substans vore bra, för jag förstår fortfarande vari problemet är med det här "nätverket".
Citera
2022-09-09, 18:21
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Du, jag har försökt dammsuga info från så väl Dan Eriksson som Jonas De Geer vad gäller Paulsson.

De pratar om kopplingar hit och dit, och "hemlighetsmakeri". De verkar mer irriterade på Paulssons strategi. Nästan avundsjuka över hans framgångar med E4F.

Dan Eriksson har sedan hans SvP-dagar varit en labil person. Jag har verkligen haft svårt att ta honom på allvar. Och hans utfall om Paulsson ger fan inte mycket i substans.

Jonas De Geer har jag åtminstone viss respekt för. Men återigen, verkar dessa plus redaktionen på Nya Dagbladet ha en mer personlig vendetta mot Paulsson.

Förvisso, allt snack om "nätverk" gör det hela till en intressant deckare. Men var i ligger själva problemet. Vore mer givande om de kunde hänga ut fakta typ att de har en inspelning där Paulsson tackar och tar emot ett litet kuvert med pengar från Klaus Schwab.

Förstår du vad jag menar. Lite mer substans vore bra, för jag förstår fortfarande vari problemet är med det här "nätverket".

Visst det må låta som en deckarhistoria, men benämningen "nätverket" är korrekt, då det är nätverk av samma personer som ligger bakom eller är kopplade till E4F (eller Paulsson på olika sätt), alternativa bokmässan, Blågula Korset, Blågula stiftelsen, Exakt24 (de bytte namn till något annat som jag nu glömt), Frihetsnytt, Nya Tider, alla hobbydissidenter och listan kan fortsätta. Det blir lite av en monopolställning.

Det är ungefär som att man försöker ta kontroll över alla alternativa medier/dissident, vilket man även har lyckats med till stor del, se bara alla de haft som gäster hos E4F och intervjuat... dom är helt klart en storspelare nu och det kommer sluta som med systemmedia fast åt andra hållet, det är min teori i alla fall. Nästa måltavla AfS? Vi vet att Matikainen är kopplade till alla dessa typer inom E4F-sfären och jag är osäker på vem han är mest lojal mot, vi kan ju aldrig riktigt veta. AfS låter sig även intervjuas och håller föredrag som dessa typer håller i, det i sig har jag inget emot, det är bra för AfS att ha flera platformer för att nå ut så mycket det går. Jag hoppas bara att Kasselstrand och de andra är försiktiga.

Att allt detta skulle vara en slump, ja, för mig är det ganska osannolikt, det är helt klart organiserat. Absolut, mer substans är välkommet. Slutligen vill jag betona att många av dessa som jag nämnt har även gjort väldigt bra saker också, det är bara det att jag håller en viss distans till allt det här, min fot är dock mer på JDG:s och Erikssons sida, och till och med de har ju haft lite ont att säga om varandra, men där väljer jag ingen sida då jag gillar och har följt båda två i flera års tid, jag har mer koll på dessa herrar och litar mer på dom än på Paulsson & CO.
Senast redigerad av Kackotopi 2022-09-09 kl. 18:42. Anledning: *E4F-sfären
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in