• 1
  • 2
2022-08-25, 18:52
Medlem
godboys avatar
Kontantinsats hus på blancolån? + Fullt bolån?

Hej!

Blir lite fundersam. Har en lite halvt avlägsen vän som nu köpt ett hus för 900K, varav då 135K bör vara kontantinsats och sen tillkommer ju lagfartsavgift om knappt 15K tänker jag.

Personen i fråga har knappt 30K i månadsinkomst (brutto), ca 370-380 K i årsinkomst, säkert lite övertid mm.

Han påstår när jag talade med honom att han dels fått ett bolån beviljat på ca 770 K och ett blanco på 145 K. Påstår sig inte ha något sparat sen innan. Huset i fråga ligger lite off men är i rätt ok skick som han beskriver.

Bara undrar hur i hela friden han fått dessa lån, han har även en studieskuld på i alla fall mer än 100 K. Ingen borgesman. Han påstår att detta inte var ett bekymmer.

Jag måste säga att jag är förbryllad, för mig så är en kontantinsats just en kontantinsats, sen bör man väl ha lite mer än så sparat för att få huslånet beviljat? Vad är det jag missar eller inte fattar?
Citera
2022-08-25, 19:04
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kontantinsats hus på blancolån? + Fullt bolån?

Hej!

Blir lite fundersam. Har en lite halvt avlägsen vän som nu köpt ett hus för 900K, varav då 135K bör vara kontantinsats och sen tillkommer ju lagfartsavgift om knappt 15K tänker jag.

Personen i fråga har knappt 30K i månadsinkomst (brutto), ca 370-380 K i årsinkomst, säkert lite övertid mm.

Han påstår när jag talade med honom att han dels fått ett bolån beviljat på ca 770 K och ett blanco på 145 K. Påstår sig inte ha något sparat sen innan. Huset i fråga ligger lite off men är i rätt ok skick som han beskriver.

Bara undrar hur i hela friden han fått dessa lån, han har även en studieskuld på i alla fall mer än 100 K. Ingen borgesman. Han påstår att detta inte var ett bekymmer.

Jag måste säga att jag är förbryllad, för mig så är en kontantinsats just en kontantinsats, sen bör man väl ha lite mer än så sparat för att få huslånet beviljat? Vad är det jag missar eller inte fattar?

Ja, alltså ett bolån på 770 K när han tjänar 30 K i månaden är ju inget som helst problem att få. Att han däremot tar ett BLANCOlån för kontantinsatsen är ju bara korkat. Hur hög ränta har han på det?
Men jo, man kan låna till sin kontantinsats, men det blir ju i sådana fall just ett blancolån, vilket långivaren glatt ger ut med skyhög ränta.
Citera
2022-08-25, 19:11
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Ja, alltså ett bolån på 770 K när han tjänar 30 K i månaden är ju inget som helst problem att få. Att han däremot tar ett BLANCOlån för kontantinsatsen är ju bara korkat. Hur hög ränta har han på det?
Men jo, man kan låna till sin kontantinsats, men det blir ju i sådana fall just ett blancolån, vilket långivaren glatt ger ut med skyhög ränta.
Jo, jag misstänker att att han fått något blancolån från något lite obskyrt låneinstitut. Misstänker att att på någon vänster först sökt bolånet och sen blancolånet. Det är ju inte min ekonomi så jag bryr mig inte, men tycker det är lite knepigt bara.
Citera
2022-08-25, 19:26
Avstängd
Tjänar du 30k kan du ta blanco för 300k lätt! Med en ränta på 11-15% säkerligen.

Han kanske betalar 5000/mån på det i 10-15 år och sedan huslånet.

Inte alls ovanligt att göra såhär, inte smart däremot om man vill hålla ner kostnaderna.

Givetvis omöjligt i storstäderna då priset skiljer sig extremt
Citera
2022-08-25, 19:34
Medlem
godboys avatar
Tack för info, trodde inte det var så lätt att låna, men tydligen funkar det. Nu är jag ganska konservativ så jag tycker det är lite knepigt att det faktiskt tydligen går att göra så.
Citera
2022-08-25, 20:24
Medlem
Ser inget konstigt alls med det här. Det är som du säger du själv som missat att det här är en grej.
Citera
2022-08-25, 21:39
Lånet till kontantinsatsen är korkat. Förmodligen så hög ränta att de kommer ta tid att betala av, längre än vad han först trott.
Citera
2022-08-25, 21:40
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Rent matematiskt är det inga konstigheter alls.

Det är mindre riskfyllt att ta ett bolån på ~770K + 145K blanco än att ta ett bolån utan blanco på, säg 1,5 mille. Vilket man också får göra med 30K i månaden.

Bolån + blanco kommer kosta cirka 2 500 kronor i månaden för honom baserat på 4% boränta och 7% ränta på blancolånet med ränteavdraget En piss i Mississippi!
Citera
2022-08-25, 21:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Tack för info, trodde inte det var så lätt att låna, men tydligen funkar det. Nu är jag ganska konservativ så jag tycker det är lite knepigt att det faktiskt tydligen går att göra så.

Grundprincipen är att man får låna 4,5 gånger sin bruttoårslön upp till 85% av bostadens pris/värde.
Utöver det så fixar han lätt ett blancolån på 150.000 kr om han har vanlig välskött ekonomi.
Citera
2022-08-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Tjänar du 30k kan du ta blanco för 300k lätt! Med en ränta på 11-15% säkerligen.

Han kanske betalar 5000/mån på det i 10-15 år och sedan huslånet.

Inte alls ovanligt att göra såhär, inte smart däremot om man vill hålla ner kostnaderna.

Givetvis omöjligt i storstäderna då priset skiljer sig extremt

Varför tror du att räntorna på blancolån ligger på 11-15%? Det är inte kreditkort eller sms-lån vi snackar om.
Citera
2022-08-26, 08:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Varför tror du att räntorna på blancolån ligger på 11-15%? Det är inte kreditkort eller sms-lån vi snackar om.

De som behöver låna till kontantinsatsen bestter ofta andra skulder vilket sönker deras kreditvärdighet och höjer räntan din tröga neger
Citera
2022-08-26, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Grundprincipen är att man får låna 4,5 gånger sin bruttoårslön upp till 85% av bostadens pris/värde.
Utöver det så fixar han lätt ett blancolån på 150.000 kr om han har vanlig välskött ekonomi.

Du måste ju begripa att han inte har det då han lånar till kontantinsatsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in