2022-08-25, 13:22
Medlem
dart100s avatar
Hur många av sveriges befolkning är helt skuldfria tror ni ?
Folk har nya bilar mc båtar hus och sommarstugor husbilar/husvagnar har dom verkligen betalt allt det.

Man ser tex många äldre glida omkring i stora fina dyra husbilar alla äldre kan väl inte vara rika hur gör dom ?
Jag är 60 + mitt mål var att vara skuldfri när jag blev pensionär jag jobbar än tjänar runt 30 000 i månaden och är skuldfri nu..äger ett halvt hus som är betalt tillsammans med ett syskon äger en mindre sommarstuga en stor bil årsm 2013.
2 st mc en hd och en yamaha och 4 st finare mtb cyklar och även 4 st finare racer/gravel cyklar.

Och en ganska fin Hifi och en 65 tum tv som kostade nu 30 000 jag bor i en hyresrätt och prrcis allt är betalt.
Det är inget märkvärdigt men allt är betalt vilket är det viktiga för mig.
Citera
2022-08-25, 13:32
Medlem
Frågan är ju mer om man kan vara skuldfri, d.v.s. hypotetiskt skulle klara av att betala av sina lån utan att tex sälja sitt hem.

10-15%?
Citera
2022-08-25, 13:39
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Varför anser du att det är viktigt att vara skuldfri?

Lek med tanken att du äger ett hus värt tio miljoner, är det då illa att ha ett lån på huset på exempelvis fem miljoner?
Citera
2022-08-25, 13:45
Medlem
Vi äldre har nog alltid upplevt det som viktigt att sköta sin ekonomi. När vi var unga var vi fattiga, men accepterade detta och tog inte en massa lån utan hankade oss fram.

Hur många äldre är i Lyxfällan? Det är alltid unga människor som till slut inte öppnar sina kuvert och stoppar huvudet i sanden. Så jag tror att många äldre är skuldfria, det har alltid varit ett mål. Men i framtiden så kommer det inte att vara så eftersom hög konsumtion är en del av livet för många unga. Och hur kan man ta SMS-lån där räntan kan vara 150%, det är helt obegripligt.

Någon frågade varför det är viktigt att vara skuldfri. Men varför lägga en massa pengar på att betala av lån och ibland hög ränta? Då är det väl bättre att lägga pengarna på någonting annat.
Senast redigerad av sabrina56 2022-08-25 kl. 13:49.
Citera
2022-08-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Varför anser du att det är viktigt att vara skuldfri?

Lek med tanken att du äger ett hus värt tio miljoner, är det då illa att ha ett lån på huset på exempelvis fem miljoner?
Lek med tanken att dina barn får ärva ett skuldfri hus värd 10 mille?
Citera
2022-08-25, 13:47
Medlem
Det är inte meningen att vi ska vara skuldfria eftersom skulderna vi har är våra pengar. Finns det inga skulder så finns det ej heller pengar.
Citera
2022-08-25, 13:49
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Lek med tanken att dina barn får ärva ett skuldfri hus värd 10 mille?
Att man har lån betyder inte att det finns kapital. Om det finns en skuld på fem miljoner på huset så kanske det finns tio miljoner i aktier.

Jag anser att det är en jättekonstig grej att man ska sträva efter att vara skuldfri.

Om sedan skulderna är krediter man fått för att köpa konsumentprodukter är det såklart inte bra. Men lån till hus eller lägenhet behöver absolut inte vara fel.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-08-25 kl. 13:54.
Citera
2022-08-25, 13:51
Medlem
I stort sett ingen..känner bara en med villa å allt..skulder kostar ju rätt lite än så länge..
Citera
2022-08-25, 13:56
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
I stort sett ingen..känner bara en med villa å allt..skulder kostar ju rätt lite än så länge..
Kanske inte relevant, men om jag har en skuld på min bostadsrätt som jag egentligen skulle kunna betala i morgon, vore det bra om jag betalade den istället för att låta pengarna arbeta på aktiemarknaden?
Citera
2022-08-25, 13:56
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Hur många av sveriges befolkning är helt skuldfria tror ni ?
Folk har nya bilar mc båtar hus och sommarstugor husbilar/husvagnar har dom verkligen betalt allt det.

Man ser tex många äldre glida omkring i stora fina dyra husbilar alla äldre kan väl inte vara rika hur gör dom ?
Jag är 60 + mitt mål var att vara skuldfri när jag blev pensionär jag jobbar än tjänar runt 30 000 i månaden och är skuldfri nu..äger ett halvt hus som är betalt tillsammans med ett syskon äger en mindre sommarstuga en stor bil årsm 2013.
2 st mc en hd och en yamaha och 4 st finare mtb cyklar och även 4 st finare racer/gravel cyklar.

Och en ganska fin Hifi och en 65 tum tv som kostade nu 30 000 jag bor i en hyresrätt och prrcis allt är betalt.
Många i Stockholm säljer sina villor och flyttar till lägenhet. Blir nog några miljoner i skillnad där.
Citera
2022-08-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kanske inte relevant, men om jag har en skuld på min bostadsrätt som jag egentligen skulle kunna betala i morgon, vore det bra om jag betalade den istället för att låta pengarna arbeta på aktiemarknaden?
Nä men helt vanliga svenssons gör nog inte så...
Citera
2022-08-25, 13:59
Medlem
vadsadusadus avatar
Lärde mig i måndags faktiskt att det är ca 400 000 personer som sitter hos kronofogden. Ungefär en halv miljon svenskar (6,2 procent) har en betalningsanmärkning. Det finns givetvis folk som har lån och skulder som inte gått så långt, och det är betydligt vanligare än många pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in