• 6
  • 7
2022-08-27, 21:31
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Bengan får snabbt anpassa sig. Sälja huset och flytta till en liten tvåa - utan golvvärme, diskmaskin och bara en TV i det lilla vardagsrummet.

Bara en TV! Vilket hemskt öde. Behöver man golvvärme i välisolerade hyreshus?
Citera
2022-08-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blubblebee
Jag vill veta om det ens finns en lösning? Eller ska vi bara vänta på att Putin tröttnat på att vara jobbig och släpper till gas igen?

Finns det ens en lösning, alltså inom rimlig tid (typ 1månad?) ?

Just nu känns det som att det inte finns något annat scenario än att det bara ökar, ökar, ökar och till slut krasch... kul.

Ska man vara realistisk finns det endast 2 lösningar

1. EU släpper på sina sanktioner mot Ryssland, börjar betala gasen i rubel och slutar förse Ukraina med vapen(iaf officiellt).

2 vi i Sverige klipper kabeln till kontinenten och slipper därmed prisbilden på kontinenten.

Pest eller kolera....
Citera
2022-08-27, 21:45
Medlem
Inte att förglömma är att Sverige glatt släppt in ett gäng utländska företag och låtit dem bygga serverhallar här. Dessa drar lika mycket el som en mellanstor stad.
Citera
2022-08-28, 13:02
Medlem
blubblebees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Ska man vara realistisk finns det endast 2 lösningar

1. EU släpper på sina sanktioner mot Ryssland, börjar betala gasen i rubel och slutar förse Ukraina med vapen(iaf officiellt).

2 vi i Sverige klipper kabeln till kontinenten och slipper därmed prisbilden på kontinenten.

Pest eller kolera....

mmm.. tror du är spot on. och det enda alternativet jag har sett lite diskussion om är no2. detta alternativ känns förhållandevis "enkelt" men jag gissar att jag inte är informerad nog för att se de långsiktiga konsekvenserna.

kan någon vänligen upplysa mig?
Citera
2022-08-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Miljömupparnas mål är ju att alla ska tvingas bo i hyreslägenhet, åka kollektivt och äta gräshoppor. Dessa kommunister har alltid motarbetat ägande och gjort det ekonomiskt ohållbart.
Om jag tolkat det rätt så agerar ju Staten I det har fallet just kapitalistiskt och inte kommunistisk.Säljer via statligt elbolag sin el till högstbjudande och får in cash , här och nu , istället for att vänta Hur Lange som helst på att denna bilmek ska betala sin faktura på 30k , Vilket ändå blir aldrig , utan Han kommer att Gråta ut I tidningar och förbanna sitt öde på typiskt kommunistiskt vis.
Citera
2022-08-28, 13:43
Medlem
Handlar om beslut på 70-talet som grundade sig på saker man egentligen inte hade en aning om.
Sen har det bara fortsatt.
Det är våra politiker som i allra högsta grad är skyldiga till att vi har den energikris vi har idag.

https://www.affarsvarlden.se/kronika...ske-med-mossen
Citera
2022-08-28, 14:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Om jag tolkat det rätt så agerar ju Staten I det har fallet just kapitalistiskt och inte kommunistisk.Säljer via statligt elbolag sin el till högstbjudande och får in cash , här och nu , istället for att vänta Hur Lange som helst på att denna bilmek ska betala sin faktura på 30k , Vilket ändå blir aldrig , utan Han kommer att Gråta ut I tidningar och förbanna sitt öde på typiskt kommunistiskt vis.
Vad tramsar du för smörja? Staten är alltid kapitalistisk. Sovjet var kommunism åt folket och kapitalism åt eliten. Precis vad miljöfittorna eftersträvar.
Citera
2022-08-28, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad tramsar du för smörja? Staten är alltid kapitalistisk. Sovjet var kommunism åt folket och kapitalism åt eliten. Precis vad miljöfittorna eftersträvar.
Du får ocksåcnån rabatt på elen nar det börja närma Sig 30-40lax .sluta gråtoch ryck upp dig for fan!.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in