Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-23, 21:54
Medlem
Jag är en person med genomsnittlig inkomst som bor i landsbygd och ärligt talat har en grundideologi som är mer höger än vänster.

Men när jag nu i dagarna kollar på debatter, intervjuer och liknande kan jag ärligt inte förstå hur exempelvis S och V fortfarande är så stora i mätningarna. Kan ni hjälpa mig förstå?

Har viss förståelse för folk som röstar MP, med klimatkrisen som absolut hjärtefråga och som struntar i vem det drabbar, även om jag själv fortfarande tycker mig se vettigare miljöförslag från andra håll.

Men så pass många väljer att rösta S och V och jag förstår ärligt talat inte varför. Vad har jag missat? Hur omsätts de här 50 höjda skatterna, och de typ 10 nya som kommer, i något positivt jag märker av i mitt liv? eller är jag ute och cyklar redan där. Är alla som röstar rött sådana som tycker de själva har det för bra, och vill få det lite sämre till förmån för andra?

Tack på förhand
Citera
2022-08-23, 22:09
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetsa
Jag är en person med genomsnittlig inkomst som bor i landsbygd och ärligt talat har en grundideologi som är mer höger än vänster.

Men när jag nu i dagarna kollar på debatter, intervjuer och liknande kan jag ärligt inte förstå hur exempelvis S och V fortfarande är så stora i mätningarna. Kan ni hjälpa mig förstå?

Har viss förståelse för folk som röstar MP, med klimatkrisen som absolut hjärtefråga och som struntar i vem det drabbar, även om jag själv fortfarande tycker mig se vettigare miljöförslag från andra håll.

Men så pass många väljer att rösta S och V och jag förstår ärligt talat inte varför. Vad har jag missat? Hur omsätts de här 50 höjda skatterna, och de typ 10 nya som kommer, i något positivt jag märker av i mitt liv? eller är jag ute och cyklar redan där. Är alla som röstar rött sådana som tycker de själva har det för bra, och vill få det lite sämre till förmån för andra?

Tack på förhand

Jag få nog räkna mig till målgruppen. Min senaste lön är några tusen över medellönen i landet och jag är tjänsteman. Beroende på definition kan jag möjligen räkna mig som medelklass.
Jag har velat rätt mycket politiskt och röstat lite olika i livet men gått mer åt vänster med åren. Socialdemokraterna är det partiet som jag planerar att rösta på än så länge.
Att jag gör det är för att jag vill ha min service jämnställd och skattefinansierad. Jag hade gärna sett att vi förstatligade skolan, förstärkte arbetsrätten, höjde a-kassan och avprivatiserade välfärden.
Jag förstår att det finns flera sidor av myntet och jag har själv t.ex aldrig behövt gå på akassa och behöver sällan nyttja sjukvård eller få några andra bidrag än barnbidrag. Dock ser jag det som något solidariskt och i min värld hade jag uppskattat att veta att var än i öandet jag är så har jag samma möjligheter. Lika vård, statliga apotek med samma skyldighet att ha inne läkemedel. Statligskola där inte kommunala politiker och tjänstemän kunde gå in och sätta sin prägel och ett land utan religiösa friskolor där inga barn kunde indoktrineras i sina föräldrars religon dygnet runt.

Ja lite därför. Ja jag vet att det går att lösa problemen på andra sätt och ja jag vet att sossarna inte aktivt arbetar för allt ovanstående just nu.

Jag vill poängtera att jag enbart vill svara på frågan i trådstarten och inte debbatera politik, det gör jag i andra trådar isf.
Citera
2022-08-23, 22:14
Medlem
ZCpkFLWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag få nog räkna mig till målgruppen. Min senaste lön är några tusen över medellönen i landet och jag är tjänsteman. Beroende på definition kan jag möjligen räkna mig som medelklass.
Jag har velat rätt mycket politiskt och röstat lite olika i livet men gått mer åt vänster med åren. Socialdemokraterna är det partiet som jag planerar att rösta på än så länge.
Att jag gör det är för att jag vill ha min service jämnställd och skattefinansierad. Jag hade gärna sett att vi förstatligade skolan, förstärkte arbetsrätten, höjde a-kassan och avprivatiserade välfärden.
Jag förstår att det finns flera sidor av myntet och jag har själv t.ex aldrig behövt gå på akassa och behöver sällan nyttja sjukvård eller få några andra bidrag än barnbidrag. Dock ser jag det som något solidariskt och i min värld hade jag uppskattat att veta att var än i öandet jag är så har jag samma möjligheter. Lika vård, statliga apotek med samma skyldighet att ha inne läkemedel. Statligskola där inte kommunala politiker och tjänstemän kunde gå in och sätta sin prägel och ett land utan religiösa friskolor där inga barn kunde indoktrineras i sina föräldrars religon dygnet runt.

Ja lite därför. Ja jag vet att det går att lösa problemen på andra sätt och ja jag vet att sossarna inte aktivt arbetar för allt ovanstående just nu.

Jag vill poängtera att jag enbart vill svara på frågan i trådstarten och inte debbatera politik, det gör jag i andra trådar isf.

Låter mer som vänsterpartiet vore mer givande för dig.
Citera
2022-08-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZCpkFLW
Låter mer som vänsterpartiet vore mer givande för dig.

Inte omöjligt. Jag står och väger lite. Jag tycker dock att sossarnas integrationspolitik har blivit mer pragmatisk de senaste åren och det är förmodligen därför jag väger över på sossarna. Jag tror att vänsterpartiets migrationspolitik är lite väl ideologisk med dagens mått mätt och hur mycket jag än önskade att vi kunde lösa integrationen med en fortsatt hög invandring ser jag problem med själva utförandet. Psykologbrist, för lite medel för socialtjänst och en skola som inte håller måttet, främst i utsatta områden. Lite så tänker jag. Men visst. Jag har nog blivit lite kommuistisk i skallen med åldern.
Citera
2022-08-23, 22:24
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetsa
Är alla som röstar rött sådana som tycker de själva har det för bra, och vill få det lite sämre till förmån för andra?

Tack på förhand
Alla vet jag inte men jag tycker så.
Jag röstar rent ideologiskt. Det vill säga det partiet jag har mest förtroende för att jobba för ett samhälle med mindre samhällsklyftor.
Sedan kanske jag inte alltid håller med i allt vad gäller de dagsaktuella frågorna.
Citera
2022-08-23, 22:25
Bannlyst
Jag anser inte att Ulf Kristersson är statsmannamässig och vill inte att han representerar Sverige!

Kortväxt och glasögonprydd för han tankarna till ett sådant där drygt elevråd man ville waterboarda i WC-gruppens smutsigaste toalett!

För mig är det viktigt vem som representerar Sverige, inte bara politik, och Maggan är ju en framavlad ÖstermalmsSosse gjord för detta, och ser hellre att hon representerar Sverige.

Tycker även pajashögerns förslag är ögonbrynshöjande när det kommer till brott och straff, att kidnappa barn på BVC för att dom inte håller tillräckligt höga språkkunskaper känns gestapo och Tyskland anno 1930-talet….

En Såsseregering utan miljöfscisterna MP vore det ultimata!
Citera
2022-08-23, 22:26
Medlem
ZCpkFLWs avatar
Citat:
Inte omöjligt. Jag står och väger lite. Jag tycker dock att sossarnas integrationspolitik har blivit mer pragmatisk de senaste åren och det är förmodligen därför jag väger över på sossarna. Jag tror att vänsterpartiets migrationspolitik är lite väl ideologisk med dagens mått mätt och hur mycket jag än önskade att vi kunde lösa integrationen med en fortsatt hög invandring ser jag problem med själva utförandet. Psykologbrist, för lite medel för socialtjänst och en skola som inte håller måttet, främst i utsatta områden. Lite så tänker jag. Men visst. Jag har nog blivit lite kommuistisk i skallen med åldern.

Sossarna pratar så mycket. De skulle ju utvisa 80000 asylsökande så sent som 2016, mig veterligen har de inte utvisat en enda än. Sedan är det ju sossarna som skapat alla no go zoner och därutöver importerar 100 000 fler varje år när man inte har förmågan att integrera de man redan har.
Citera
2022-08-23, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZCpkFLW
Sossarna pratar så mycket. De skulle ju utvisa 80000 asylsökande så sent som 2016, mig veterligen har de inte utvisat en enda än. Sedan är det ju sossarna som skapat alla no go zoner och därutöver importerar 100 000 fler varje år när man inte har förmågan att integrera de man redan har.

Jag har en färst OT varning så håller mig ifrån själva den politiska diskussionen här. Men ovan är i vart fall mitt svar på varför jag röstar som jag gör. Sen hade fredlig sinnade afghanska styrande förenklat en utvisningsprocess och majoritet i riksdagen lika så för att genomföra fattade beslut. Jag tror helt enkelt att den frågan tenderar att bli tandlös oavsett regering under rådande världslage.
Citera
2022-08-23, 22:32
Medlem
Därför att borgarna vill avveckla välfärden, vilket 99% av befolkningen förlorar på. Skatterna går till skola, omsorg, vård, trygghet o.s.v. Utan skatter får du stå för allt detta själv, vilket du inte har råd med.

Är du god för minst 20 miljoner kronor så tjänar du ekonomiskt på de blå partiernas politik, annars inte.
Citera
2022-08-23, 22:34
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Jag anser inte att Ulf Kristersson är statsmannamässig och vill inte att han representerar Sverige!

Kortväxt och glasögonprydd för han tankarna till ett sådant där drygt elevråd man ville waterboarda i WC-gruppens smutsigaste toalett!

För mig är det viktigt vem som representerar Sverige, inte bara politik, och Maggan är ju en framavlad ÖstermalmsSosse gjord för detta, och ser hellre att hon representerar Sverige.

Tycker även pajashögerns förslag är ögonbrynshöjande när det kommer till brott och straff, att kidnappa barn på BVC för att dom inte håller tillräckligt höga språkkunskaper känns gestapo och Tyskland anno 1930-talet….

En Såsseregering utan miljöfscisterna MP vore det ultimata!

Nej Magdalena är inte någon Östermalmssosse, hon har ingen överklassbakgrund utan är medelklass från Uppsala.

Utseendet ligger lite emot Ulf, som du skriver kortväxt och glasögon, en nörd eller mupp. Men han är en skicklig debattör, definitivt topp-tre bland partiledarna. Kanske den bäste.

Magdalena Andersson har väl heller inte så mycket statsmannamässigt över sig.

Ja en sosseregering utan MP hade varit fullt acceptabelt, men nu får man inte bara MP på köpet utan även C och V. Tänk vad detta kommer att påverka din plånbok. Om du kallar dig för medelklass idag, så får du nog räkna med att realinkomstmässigt få finna dig i att gå ned ett par steg i levnadsstandard.

Ta bara det här med att förbjuda bensin- och dieselbilar om några år som MP har som krav. Att köpa en elbil blir mycket dyrt, eftersom efterfrågan kommer stiga brant och produktionen inte kommer att hinna med, lägg därtill bristen på nickel till följd av förhållandet med Ryssland så kan du gissa på vad elbilarna kommer ligga prismässigt. Med denna regeringskonstellation får du räkna med högre skatter mer kostnadskrävande invandring etc.
Citera
2022-08-23, 22:36
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:

Så beskatta den hårt arbetande Svensken ännu hårdare & göra
Underklassen ännu mer bidragsberoende i detta gängvåldshärskande Sverige har du inget som helst problem med?
Citera
2022-08-23, 22:39
Medlem
Citat:

Intressant, där är jag tvärtemot. Hennes tal i Almedalen kändes väldigt intetsägande och inlindat. Dock minns jag tydligt att
a) Hon älskar sverige
b) Hon ska och cykla i den närmaste framtiden

Citat:

Hm. Den hade jag missat. Är det något SD hittat på eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in