Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2025-06-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Det är därför man får lämna regelbundna blodprov för att man inte ska "paja" sköldkörteln etc.
Sen att det inte funkade på dig är ju olyckligt, medan vissa inte fungerar utan den.

Anledningen till att Litium används trots dess eventuella biverkningar är ju för att den anses vara den bästa medicinen på området. Givetvis vore det önskvärt med en medicin som gav samma resultat men utan risk för skador.

Men man kan absolut få problem trots att man sköter provtagningarna.
Jag tillhör de som fått skador av litium. Jag har fått njursvikt, nefrogen diabetes insipidus och pajad sköldkörtel efter bara något år på Litium.
Men tycker fortfarande att det är den bästa medicinen jag provat för indikationen.
Citera
2025-06-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Anledningen till att Litium används trots dess eventuella biverkningar är ju för att den anses vara den bästa medicinen på området. Givetvis vore det önskvärt med en medicin som gav samma resultat men utan risk för skador.

Men man kan absolut få problem trots att man sköter provtagningarna.
Jag tillhör de som fått skador av litium. Jag har fått njursvikt, nefrogen diabetes insipidus och pajad sköldkörtel efter bara något år på Litium.
Men tycker fortfarande att det är den bästa medicinen jag provat för indikationen.

Alright. Jag har stått på litium i 15 år och inga biverkningar hittils iaf, ta i trä... Typ enda medicinen som inte gett biverkningar. Men kan såklart se annorlunda ut i framtiden.
Inte kul att läsa det där .. krya.
Citera
2025-06-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Alright. Jag har stått på litium i 15 år och inga biverkningar hittils iaf, ta i trä... Typ enda medicinen som inte gett biverkningar. Men kan såklart se annorlunda ut i framtiden.
Inte kul att läsa det där .. krya.

Jag hade inga biverkningar vid insättningen mer än att jag var törstig, vilket jag ändå hade förväntat mig bli.
Men det gick rätt fort för mig att gå från något förhöjda njurvärden till njursvikt, tre månader ungefär.
Men det är extremt ovanligt att det blir så här efter ett år. Inget någon ska oroa sig för. Och oftast går det att sätta in åtgärder utan någon större påverkan på hälsan.
Citera
2025-07-09, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner

Men det är extremt ovanligt att det blir så här efter ett år. Inget någon ska oroa sig för. Och oftast går det att sätta in åtgärder utan någon större påverkan på hälsan.
Har gjort ett inlägg i tråden om Lamotrigin som berör Champinjoner.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in