Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-27, 16:03
Medlem
Hur går det för alla här? Vad går Lithium på? Dopamin? Serotonin?
Citera
2022-12-27, 18:44
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Hur går det för alla här? Vad går Lithium på? Dopamin? Serotonin?
Jag tycker litium fungerar bra ,ingen vet väl direkt exakt vad som påverkas "The specific biochemical mechanism of lithium action in stabilizing mood is unknown.[2]

Upon ingestion, lithium becomes widely distributed in the central nervous system and interacts with a number of neurotransmitters and receptors, decreasing norepinephrine release and increasing serotonin synthesis"
Citera
2022-12-27, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Jag tycker litium fungerar bra ,ingen vet väl direkt exakt vad som påverkas "The specific biochemical mechanism of lithium action in stabilizing mood is unknown.[2]

Upon ingestion, lithium becomes widely distributed in the central nervous system and interacts with a number of neurotransmitters and receptors, decreasing norepinephrine release and increasing serotonin synthesis"

Tack att du svarat. Tänkte om man skulle testa detta mot depression och ångest. Funkar det på båda tycker du? Är det Lithium Orotate 5 mg?
Citera
2022-12-28, 09:45
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Tack att du svarat. Tänkte om man skulle testa detta mot depression och ångest. Funkar det på båda tycker du? Är det Lithium Orotate 5 mg?
Jag tycker det funkar på allt ,jag äter lithionit
Citera
2022-12-28, 09:48
Medlem
CockWitchs avatar
Åt det i typ två veckor och all min lust försvann..Jag ville ingenting. Helt vidrigt. Och fick segt slem i halsen på natten som gjorde så jag nästan krävdes. Har ett snävt terapeutiskt fönster så mer eller mindre förgiftad kommer du att bli. Vansinne.
Citera
2022-12-28, 17:09
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Åt det i typ två veckor och all min lust försvann..Jag ville ingenting. Helt vidrigt. Och fick segt slem i halsen på natten som gjorde så jag nästan krävdes. Har ett snävt terapeutiskt fönster så mer eller mindre förgiftad kommer du att bli. Vansinne.
Är du säker på att det är litium du pratar om? Lite dålig i magen och törstig kan man bli.är väl typ enda biverkningen jag fått .inga insättningssymptom märkte jag heller ,det tar ju uppemot ett år för att få full effekt
Citera
2022-12-28, 17:53
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Är du säker på att det är litium du pratar om? Lite dålig i magen och törstig kan man bli.är väl typ enda biverkningen jag fått .inga insättningssymptom märkte jag heller ,det tar ju uppemot ett år för att få full effekt
Ja jag är säker. Utbildad dessutom. Tagit ca 30 olika psykofarmaka sedativa hypnotika så yea. I know them all.
Citera
2022-12-30, 23:30
Medlem
Citat:
Ja jag är säker. Utbildad dessutom. Tagit ca 30 olika psykofarmaka sedativa hypnotika så yea. I know them all.

Vet inte om du försöker påstå att bara för att litium var skit för dig så är det skit för alla?

Det är vida känt att litium inte funkar för alla och ofta märks det tack och lov ganska fort att det inte funkar så man slipper lida i onödan.

Men om kroppen pallar litium så brukar det ge goda resultat.

Jag äter det själv sedan april 2021. Dock lite motsatt problem för mig, då den inte alltid tar udden av mina känslor så mycket som jag önskat trots att jag ligger lite i överkant på 6*42mg och 0.9 mmol/l. Men funkar fint för skydd mot det depressiva och tycks ge bättre återhämtning från mindre svackor.

Så kan vara lurigt när jag har mycket på gång och får ta mer extra hjälp av neuroleptika än tidigare. Påstås även det kan vara så att min adhd spökar mer pga litium eller om även annat spelar in som schizoida-spektrat eller personlighetssyndrom.

Men som andra sagt här också lätt värt att det en chans! OP du kanske redan har börjat jag hoppas det går väl för dig oavsett.
Citera
2022-12-31, 13:44
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenmedhatt1
Vet inte om du försöker påstå att bara för att litium var skit för dig så är det skit för alla?

Det är vida känt att litium inte funkar för alla och ofta märks det tack och lov ganska fort att det inte funkar så man slipper lida i onödan.

Men om kroppen pallar litium så brukar det ge goda resultat.

Jag äter det själv sedan april 2021. Dock lite motsatt problem för mig, då den inte alltid tar udden av mina känslor så mycket som jag önskat trots att jag ligger lite i överkant på 6*42mg och 0.9 mmol/l. Men funkar fint för skydd mot det depressiva och tycks ge bättre återhämtning från mindre svackor.

Så kan vara lurigt när jag har mycket på gång och får ta mer extra hjälp av neuroleptika än tidigare. Påstås även det kan vara så att min adhd spökar mer pga litium eller om även annat spelar in som schizoida-spektrat eller personlighetssyndrom.

Men som andra sagt här också lätt värt att det en chans! OP du kanske redan har börjat jag hoppas det går väl för dig oavsett.

Jag påstår att i längden så skadar det don kropp allvarligt och det kan i vissa omständigheter vara livsfarligt. Ja. Det har ett väldigt snävt terapeutiskt fönster. Tex skadar den endokrina organ. Sköldkörteln pajar tex, det är väldigt vanligt. Då få får du äta levaxin. Inslutändan sitter du med en näve med piller.

Jag läser intr ens vad en outbildad amatör skriver. Ok? Lycka till.
Citera
2023-01-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Jag käkar lithium, det är stämningsstabiliserande det vill säga jag sjunker sällan ner djupt i depression och är sällan riktigt glad. Man blir neutral.

Den enda biverkningen jag fått och som jag hatar är att jag fått psoriasis i hårbotten, ser alltså ut som jag har mjäll på tröjan rätt ofta. Behandlar ibland med Daivobet men det är rätt dyrt så blir inte så ofta tyvärr.
Hur lång tid tog det innan du fick effekt?
Märker man när man blir mindre depressiv? Om du förstår hur jag menar
Citera
2025-06-29, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigrun
Jag känner överlag att det planat ut, tack och lov. Har ännu kvar känslor; jag kan bli glad, kan bli ledsen, kan bli arg osv. Det är bara som om att den smärtsamma udden är borta.

Och ja, jag upplever att jag är mindre nedstämd. Även om jag ännu kan känna det, men det är inte lika allvarligt allt som oftast.

Ett tag sedan kommentaren lades men jag är nyfiken - Håller på att ev börja med Litium och undrar om dina positiva effekter fortfarande håller i sig?
Citera
2025-06-30, 02:07
Medlem
Citat:
Jag påstår att i längden så skadar det don kropp allvarligt och det kan i vissa omständigheter vara livsfarligt. Ja. Det har ett väldigt snävt terapeutiskt fönster. Tex skadar den endokrina organ. Sköldkörteln pajar tex, det är väldigt vanligt. Då få får du äta levaxin. Inslutändan sitter du med en näve med piller.

Jag läser intr ens vad en outbildad amatör skriver. Ok? Lycka till.

Det är därför man får lämna regelbundna blodprov för att man inte ska "paja" sköldkörteln etc.
Sen att det inte funkade på dig är ju olyckligt, medan vissa inte fungerar utan den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in