• 1
  • 2
2022-08-23, 19:55
Medlem
"Polisen 2022-08-23"
Under året och framförallt sommaren har SUV-bilar av dyrare modell stulits i Stockholms län. Misstankar finns om att en liga arbetar riktat med stölderna och polisen vill uppmärksamma bilägare om hur de kan förhindra stöld.

Vad vet vi mer om denna liga/or?
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...kholmsomradet/
Citat:
Hittills i år finns över 40 anmälda fall där en SUV av ett dyrare märke stulits. Vilket märke som tjuvarna riktar in sig har genom åren varierat och råden riktar sig därför brett till de med dyrare SUV-ar och hur kan både förhindra och försvåra stöld men också hur man ska agera om bilen blir stulen.

– Stölderna har ökat under sommaren och vi ser liknande tillvägagångsätt och att många är drabbade. På senare tid har norra delarna av Stockholms län drabbats särskilt och bilar har ofta blivit stulna på uppfarterna till huset, säger Daniel Almskog, gränspolisen i region Stockholm som arbetar mot internationella stöldnätverk.

Allt som försvårar för tjuvarna är bra och att köra in bilen i garage om man har ett är ett råd, precis som att alltid använda sig av rattkrycka.

– Vi hoppas nå så många som möjligt som kör SUV-bilar om den ökande problematiken och hoppas att bilägarna kan försvåra för tjuven så långt det är möjligt. Från polisens sida jobbar vi stenhårt för att komma åt och stoppa de internationella stöldligorna, säger Daniel Almskog.
Senast redigerad av SKIL 2022-08-23 kl. 19:58.
Citera
2022-08-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
"Polisen 2022-08-23"
Under året och framförallt sommaren har SUV-bilar av dyrare modell stulits i Stockholms län. Misstankar finns om att en liga arbetar riktat med stölderna och polisen vill uppmärksamma bilägare om hur de kan förhindra stöld.

Vad vet vi mer om denna liga/or?
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...kholmsomradet/
Min första tanke är.. Har man inte GPS på dessa bilar? Borde ju vara billigt och simpelt att ha GPS på bilarna.
Citera
2022-08-23, 20:12
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Min första tanke är.. Har man inte GPS på dessa bilar? Borde ju vara billigt och simpelt att ha GPS på bilarna.

Min tanke också. Även om jag som nu är utomlands ser jag på mobilen vart bilen står. Har svårt att tro att dom stänger av detta direkt dom snor bilarna.
Citera
2022-08-23, 20:52
Medlem
Suvar i stan är kanske lite onödigt. Minsta farthinder och suv ägare krypkör i knappt styrfart.

Dessa stulna bilar åker nog direkt till öst. Tullen ska inte bara se till att bla vapen och narkotika kommer in i landet. Tullen bör också mer kontrollera att inte stöldgods lämnar landet.
Citera
2022-08-23, 21:08
Medlem
Citat:

I alla vet jag inte, men i dyrare varianterna finns, sen var dessa gps:er sitter? Finns väl som tillval annars för den som vill i de billigare suvarna.
Citera
2022-08-23, 21:09
Medlem
Med tanke på att man måste ha en nyckel för att stjäla en modern bil får man väl anta att det förekommer vissa bedrägerier.
Citera
2022-08-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
I alla vet jag inte, men i dyrare varianterna finns, sen var dessa gps:er sitter? Finns väl som tillval annars för den som vill i de billigare suvarna.
Iofs alla kanske inte vill ha en GPS installerad. Men ändå har man en relativt dyr suv bil borde borde man ju ha en gps som är svår att ta bort.

Typ att den är på något sätt inkopplad i det "elektroniska systemet" och nästintill omöjlig att att ta bort. Vet inte om det funkar i praktiken.. Men har inte dom nyare bilarna det? Eller är GPS:en på dom möjlig att ta bort? Sånt lär ju sig biltjuvar att ta bort om möjligheten finns..
Citera
2022-08-23, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Med tanke på att man måste ha en nyckel för att stjäla en modern bil får man väl anta att det förekommer vissa bedrägerier.
Är du säker på det? Man kanske har kommit över ett kryphål för att "hacka" sig in och starta bilen utan nyckel ? Eller handlar det endast om att man snor nyckeln för att sedan sno bilen?
Senast redigerad av Babyspenat 2022-08-23 kl. 21:23.
Citera
2022-08-23, 21:30
Medlem
Uberfuhrers avatar
Bilar med Keyless go stjäls med hjälp av ”väska” finns hur mycket filmer som helst om detta på YT.

Sen finns en ny ”Gameboy” tillverkad i Bulgarien. Pris 20,000 euro och de har sålt hundratals. Tysk tv är är med dold kamera och gör ett reportage hos försäljaren i Bulgarien.

Gameboy är en grej tjuven har i fickan, han går bara förbi bilen som strax ska stjälas och hans GB börjar beräkna koder medan tjuven går in på ett café o tar en kopp. En Gameboy kan till och med tillverka startnyckel på plats.

Fem min senare är hans GB klar, tjuven går då tillbaka till bilen, öppnar den, startar den och kör iväg som om han vore den rättmätige ägaren.

Polisen i Polen och Tyskland samarbetar i detta och berättar i inslaget att de står maktlösa då tjuven mitt på ljusa Dan öppnar bilen, startar den och kör iväg lika fort som han vore den rättmätiga ägaren.

Orkar inte länka till filmerna på YT. Men googla car theft game boy eller ”kradziez na waliske” för att kolla dokumentären om ”stöld med väska”
Senast redigerad av Uberfuhrer 2022-08-23 kl. 21:40.
Citera
2022-08-23, 21:30
Medlem
Citat:
Iofs alla kanske inte vill ha en GPS installerad. Men ändå har man en relativt dyr suv bil borde borde man ju ha en gps som är svår att ta bort.

Typ att den är på något sätt inkopplad i det "elektroniska systemet" och nästintill omöjlig att att ta bort. Vet inte om det funkar i praktiken.. Men har inte dom nyare bilarna det? Eller är GPS:en på dom möjlig att ta bort? Sånt lär ju sig biltjuvar att ta bort om möjligheten finns..

Troligen inbyggd i balk eller nåt.

Och ligan är väl knappast svensk ...
Citera
2022-08-23, 21:36
Medlem
Uberfuhrers avatar
Sen har dansk tv gjort en dokumentär om begagnatmarknaden i Litauen, tror det är utanför Klaipeda. De är på plats med dold kamera o filmar detta. Finns också på YT

Bilar säljs utan skyltar men bilarnas bakgrund avslöjas av skylthållarna i plast med dansk text tysk text eller svensk text kvar på bilen.

Polisen är mutad och blundar för detta. Alla bilar har friska papper och går enligt bilhandlaren att exportera till alla länder man vill.
Senast redigerad av Uberfuhrer 2022-08-23 kl. 21:39.
Citera
2022-08-23, 21:43
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:

Om vi med GPS antar att det är bilens ordinarie navigationssystem så är det troligen bara att dra ur rätt säkring i elcentralen så slutar den att funka.

Finns även mobila störsändare som dränker GPS signalerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
Bilar med Keyless go stjäls med hjälp av ”väska” finns hur mycket filmer som helst om detta på YT.

Mycket vanligt är att man använder en repeater som förstärker radiosignalen så att bilen får kontakt med nyckeln som förvaras inne i huset hos bilens ägare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in