2022-08-23, 17:23
Avslutad
Om man krympte solsystemet till storleken av ett sandkorn med Plutos och Neptunus banor runt Solen som yttre gräns.
Om universum krymptes proportionerligt lika mycket som solsystemet krymptes till ett sandkorn, hur stort hade då vårt synliga universum varit i den jämförelsen?

"The minimum diameter of a sand grain is only 0.0625 millimeters while the upper limit of a sand grains diameter is 2 millimeters."
Citera
2022-08-23, 17:34
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteobefure
Om man krympte solsystemet till storleken av ett sandkorn med Plutos och Neptunus banor runt Solen som yttre gräns.
Om universum krymptes proportionerligt lika mycket som solsystemet krymptes till ett sandkorn, hur stort hade då vårt synliga universum varit i den jämförelsen?

"The minimum diameter of a sand grain is only 0.0625 millimeters while the upper limit of a sand grains diameter is 2 millimeters."

Universum är förstås fortfarande oändligt. Det observerbara universumet hade dock då varit ca 37,2 miljoner km i diameter. https://medium.com/@clay.c.edgar/if-earth-was-a-grain-of-sand-22ea58f43d5e
Citera
2022-08-23, 17:35
Medlem
Citat:

Behöver du verkligen fråga här snarare än bara googla? Det synliga universum är nånstans runt 96 miljarder ljusår i diameter.

Om du tar solsystemets existerande diameter om du nu räknar det som Plutos bana, så finns det ju överallt hos sökmotorerna. Hur många gånger mindre måste du göra den diametern, för att få svaret 2 millimeter för ett fett sandkorn?

Nu tar du dessa 96 miljarder ljusår gånger samma nummer - ett väldigt litet nummer, men normala kalkylatorer klarar det idag. Nu löste du det själv och kan känna dig stolt resten av dagen
Citera
2022-08-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Universum är förstås fortfarande oändligt. Det observerbara universumet hade dock då varit ca 37,2 miljoner km i diameter. https://medium.com/@clay.c.edgar/if-earth-was-a-grain-of-sand-22ea58f43d5e
Jag gillar slutraden i den artikeln:

Citat:
If our Milky Way galaxy, which is around 125,000ly across was to be shrunken down to a grain of sand, the observable universe would be roughly 372 meters (1220 feet) wide, not too bad.

Enklare att förstå än 37 miljoner km, vilket är för stort för oss att greppa. Men 372 meter, en lång ölandsstrand .. och ett sandkorn är HELA vintergatan. Mmm.
Citera
2022-08-23, 17:41
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Visade inte dom senaste mätningarna att universum är ändligt?

(FB) Nytt resultat: universum är ÄNDLIGT
Citera
2022-08-23, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Visade inte dom senaste mätningarna att universum är ändligt?
Hur exakt "mätte" man det? Det finns inga bevis i endera riktningen - om universum är ändligt eller oändligt. Det man stöder sig på när man pratar om oändligt är att vi inte förefaller se en krökning i rymdtiden, att universum ser plant ut så långt vi kan se.

Om det beror på hur man mäter eller inte överlämnar jag åt de riktiga fysiker som häckar här, men om nåt så är indicierna - inte bevisen för det finns inga - snarast åt det oändliga hållet. Och då alltså inte för att nån tror att det hade gått åt en överjävlig massa folk att mura slutväggen.

Frågan i TS ställdes ju dock klyftigt nog just över det synliga universum så kudos för det.
Citera
2022-08-23, 17:54
Medlem
Citat:

Det har gjorts jämförelser med sandkorn förut.
Precis som din fråga, har man gjort antagandet att jämföra ett solsystem med ett sandkorn - och kommit fram till att det finns fler solsystem i universum än det finns sandkorn på jorden.

Det är ett försök att göra det obegripligt stora lite mer begripligt - men ändå.. Vi kan väl inte förstå hur många sandkorn det finns på jorden?
Citera
2022-08-23, 18:30
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Jag gillar slutraden i den artikeln:

Enklare att förstå än 37 miljoner km, vilket är för stort för oss att greppa. Men 372 meter, en lång ölandsstrand .. och ett sandkorn är HELA vintergatan. Mmm.

Hehe.

Men om man tänker sig universum lite utifrån, vilken sorts materia är den? Minns jag tänkte på det som ung. Är den tät så att den är som ett sludge, mer som sand eller ändå mest som rymd? Eftersom atomen i sig själv mest är tom.
Citera
2022-08-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Men om man tänker sig universum lite utifrån, vilken sorts materia är den? Minns jag tänkte på det som ung. Är den tät så att den är som ett sludge, mer som sand eller ändå mest som rymd? Eftersom atomen i sig själv mest är tom.

Rent tekniskt borde det vara en boll fylld med åtminstone 3 fält .. Inflatons, Higgs, Gravitons (även om dessa förmodligen inte existerar, vilket ställer de första 2 i en problematisk situation). Sen har vi 'dark energy' om det nu bara inte är inflatons på tomgång.

Så detta om en "eter" för ljuset har kanske ändå en mening. Rymd är inte tom, långt därifrån. Så den elektromagnetiska våg som är ljus (et. al) kanske faktiskt ändå HAR ett medium att fortplanta sig i vilket låter vettigt. En "våg" är alltid en våg i nånting. Badum-tish!
Citera
2022-08-23, 18:51
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Rent tekniskt borde det vara en boll fylld med åtminstone 3 fält .. Inflatons, Higgs, Gravitons (även om dessa förmodligen inte existerar, vilket ställer de första 2 i en problematisk situation). Sen har vi 'dark energy' om det nu bara inte är inflatons på tomgång.

Så detta om en "eter" för ljuset har kanske ändå en mening. Rymd är inte tom, långt därifrån. Så den elektromagnetiska våg som är ljus (et. al) kanske faktiskt ändå HAR ett medium att fortplanta sig i vilket låter vettigt. En "våg" är alltid en våg i nånting. Badum-tish!

Vet inte varför jag frågade. Jag fick ont i hjärnan. Men iallafall så kanske jag tänkte rätt som barn då, att rymden är något och inte tom.
Citera
2022-08-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vet inte varför jag frågade. Jag fick ont i hjärnan. Men iallafall så kanske jag tänkte rätt som barn då, att rymden är något och inte tom.
Hoppas inte jag var anledning till det?

Men rymd är inte tom, per definition. Den existerar, den har lagar, den kan förmedla strålning, den har dimensioner, materia kan existera där, etc.

Det som är intressant är det utanför universum, om det nu inte är oändligt. Det är även det en tänkt plats .. men materia kan inte existera där, strålning kan inte förmedlas, yadda. Är den då inte verklig? Om universum inte är oändligt, så *finns* det nånting "utanför" beroende på hur fritt man tolkar teorierna. Vad?
Citera
2022-08-23, 18:58
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Hoppas inte jag var anledning till det?

Men rymd är inte tom, per definition. Den existerar, den har lagar, den kan förmedla strålning, den har dimensioner, materia kan existera där, etc.

Det som är intressant är det utanför universum, om det nu inte är oändligt. Det är även det en tänkt plats .. men materia kan inte existera där, strålning kan inte förmedlas, yadda. Är den då inte verklig? Om universum inte är oändligt, så *finns* det nånting "utanför" beroende på hur fritt man tolkar teorierna. Vad?

När jag var liten visste jag inget om strålning och sådant. Men tänkte mig att ett kluster galaxer måste vara ungefär tjock som en gröt sedd från avstånd, om man bara tänker på materian som finns där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in