• 1
  • 2
2022-08-23, 14:52
Medlem
Ratads avatar
När jag gör grytor och stuvningar använder jag ofta vin eller öl för det ger en fin nyans i smaken. Men det blir oftast billigt krafs eftersom jag sällan dricker vin. Jag köper helt enkelt några deciliter billigt dricka och reducerar det i grytan.

Någon kunnig som vet om det skulle bli ännu bättre om man använder dyrare dricka eller speciella favoriter som gör att en nötköttsgryta eller ragu bolognese blir top notch?
Citera
2022-08-23, 14:57
Medlem
.Sensejs avatar
Marginell skillnad.
Citera
2022-08-23, 14:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
När jag gör grytor och stuvningar använder jag ofta vin eller öl för det ger en fin nyans i smaken. Men det blir oftast billigt krafs eftersom jag sällan dricker vin. Jag köper helt enkelt några deciliter billigt dricka och reducerar det i grytan.

Någon kunnig som vet om det skulle bli ännu bättre om man använder dyrare dricka eller speciella favoriter som gör att en nötköttsgryta eller ragu bolognese blir top notch?

Nej, det är inte lönt.
Citera
2022-08-23, 15:02
Medlem
Opaques avatar
Citat:

Med vitt vin i.a.f. så duger det billigaste så länge det innehåller duktig med syra och där är det druvor som Riesling och Sauvignon Blanc som gäller ,torra viner. Ingen koll på röda viner dock
Citera
Medlem
Ratads avatar
Tack för svaren. Då kör jag vidare på mitt spår!
Citera
Medlem
Citat:

nix inte alls värt att köpa dyra vin flaskor för att använda i matlagning.
Citera
2022-08-23, 15:09
Medlem
peterZiipens avatar
Samma sak gäller citronjuce, ingen sensorisk skillnad mellan färdigpressad och saft från frukt.
Citera
2022-08-23, 15:15
Medlem
Bewnhurs avatar
Den enda gången jag har använt en flaska öl som kostade över 50kr i matlagning var när jag gjorde musslor kokta i Gueuze.
Citera
2022-08-23, 15:16
Medlem
Stormpiskares avatar
En fördel med Systembolaget är deras kunnande. Mitt tips är att du frågar när du ska handla vinet.

Jag har dock helt enkelt använt det vin jag har hemma och har tänkt att dricka till, och det är sällan något dyrt.
Citera
2022-08-23, 15:21
Medlem
Milldues avatar
Viktigaste är väl att det smakar gott och passar till den mat man lagar.

Ett lite sött mustigt rödvin är oftast bättre att använda än ett kryddstarkt Rioja vin.
De flesta rätter som blir bättre med vin blir det på grund av syran och till viss del sötman. Fruktigheten i vinet ger "mustigheten" i rätten. Vitvin är lite kinkigare tycker jag om man ex. skall få till en god vitvinssås eller en fisksås där man använder lite vitt vin.
Citera
2022-08-23, 15:24
Medlem
Priset är inte av stor vikt utan snarare vinets/ölens egenskaper eller smakprofiler. Använd exempelvis inte ett rött vin som är väldigt hårt eklagrat i en rödvinsås, det kan bli en bitter smak som inte är supergod. Beroende på hur stor roll drycken ska spela i rätten så ska man utgå ifrån egenskaperna för att kunna få en mer unik smak men detta brukar enbart spela roll för folk som antinjgen är jätteintresserade eller i restauranger som är inriktade på maträttsutveckling.

Enda anledningen ma kanske köper en dyrare flaska vin eller öl är för att man inte ska ha i hela och kommer dricka resten. Då kan det vara värt beroende på vad just du gillar

Hoppas det blir gott!
Citera
2022-08-23, 15:24
Medlem
Sinnerstens avatar
Generellt kan man väl säga:

-Om man vill dricka det så kan man ha det i maten.

Jag tänkte att sånt bara var skitsamma så jag köpte bra vin till maten och köpte billigaste rödvinet på tetra till såsen.

Skitvin, fullt med socker, fick ha i massa vinäger för att få fram syran.

Ta ett ok vin till maten och att ha i maten, och som andra varit inne på vad det är för typ av vin.
Behöver inte vara världens dyraste snarare vad det gör, men köp heller inte rent skräp för det är dyrt i slutändan.
Senast redigerad av Sinnersten 2022-08-23 kl. 15:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in