• 1
  • 2
2022-08-22, 23:47
Medlem
Jag brukar må dåligt som vem som hellst ibland och ibland extra dåligt men sen går det över. Känner dock att hopplösleten har legat kvar extra länge nu och jag blir lite orolig.

Någon som har något tips på vad jag bör göra så här innan någon deppression brutit ut på riktigt?

Egentligen finns det väl ingen direkt gräns för när en deppresion startar, jag antar att det är ganska suddigt.

Har hört att man bör ta deppressioner på allvar. Jag vill inte hamna i ett jävla mörkt hål utan förmågan att ta mig ut. Alla tips välkommnas (jag vet att jag bör gå till en psykolog vilket jag ev kan göra / kommer att göra om det inte blir bättre.)
Citera
2022-08-22, 23:55
Medlem
Disciplin.
Sköt sömn, motion och kost och ta det så lugnt det går..
Inga droger.. Inte många iaf.
Citera
2022-08-22, 23:56
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Jag brukar må dåligt som vem som hellst ibland och ibland extra dåligt men sen går det över. Känner dock att hopplösleten har legat kvar extra länge nu och jag blir lite orolig.

Någon som har något tips på vad jag bör göra så här innan någon deppression brutit ut på riktigt?

Egentligen finns det väl ingen direkt gräns för när en deppresion startar, jag antar att det är ganska suddigt.

Har hört att man bör ta deppressioner på allvar. Jag vill inte hamna i ett jävla mörkt hål utan förmågan att ta mig ut. Alla tips välkommnas (jag vet att jag bör gå till en psykolog vilket jag ev kan göra / kommer att göra om det inte blir bättre.)

Hej

Jag tror det är viktigt att röra på sig konstant hela dagen.

Människan är inte byggd för att sitta still och titta på en tv 8 timmar om dagen.

Vi är byggda för att samla bär och jaga djur.

Konstant, hela dagen.

Möjligtvis finns tid för att vila en minut mellan varven

Prova att gå i skogen en timma om dagen.

Prova att jobba på en åker 8 timmar om dagen.
Då får du tungt fysiskt arbete som ändå avbryts av naturliga pauser (annars kollapsar du ju).

Avsluta alla sociala medier. Permanent.
Där kan alla andra berätta vad de gör med sitt liv utan att bry sig ett dugg om hur du mår eller vad du vill göra med ditt liv.
Alla på sociala medier är alltid bättre än dig. Och det kommer de berätta för dig dygnet runt.

Och prova att hjälpa en ny människa varje dag.
Ditt liv kommer bli ett äventyr

Lycka till nu
Citera
2022-08-22, 23:57
Medlem
neuron-drones avatar
Kanske att försöka uppleva välbehag. Försöka njuta av fina eller roliga stunder.
Citera
2022-08-23, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Disciplin.
Sköt sömn, motion och kost och ta det så lugnt det går..
Inga droger.. Inte många iaf.

Det är jag fortfarande nogrann med förutom att jag dricker alkohol dagligen (varje kväll) men det är inte så mkt, ungefär en halv glaska vin. Brukar aldrig vara bakis när jag vaknar men ibland kan jag ha svårt för att gå upp på morgonen för att jag känner mig tom/hopplös/deppig.
Citera
2022-08-23, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Hej

Jag tror det är viktigt att röra på sig konstant hela dagen.

Människan är inte byggd för att sitta still och titta på en tv 8 timmar om dagen.

Vi är byggda för att samla bär och jaga djur.

Konstant, hela dagen.

Möjligtvis finns tid för att vila en minut mellan varven

Prova att gå i skogen en timma om dagen.

Prova att jobba på en åker 8 timmar om dagen.
Då får du tungt fysiskt arbete som ändå avbryts av naturliga pauser (annars kollapsar du ju).

Avsluta alla sociala medier. Permanent.
Där kan alla andra berätta vad de gör med sitt liv utan att bry sig ett dugg om hur du mår eller vad du vill göra med ditt liv.
Alla på sociala medier är alltid bättre än dig. Och det kommer de berätta för dig dygnet runt.

Och prova att hjälpa en ny människa varje dag.
Ditt liv kommer bli ett äventyr

Lycka till nu

Jo men jag är ganska aktiv. Ej överviktig.

Hopplösheten gör snarare att jag går ut och går "i cirklar utan mål".
Citera
2022-08-23, 00:47
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Jo men jag är ganska aktiv. Ej överviktig.

Hopplösheten gör snarare att jag går ut och går "i cirklar utan mål".

Prova att hjälpa en ny människa varje dag med något litet och enkelt.

Då har du ett mål

Poängen är väl att vi har möjlighet att vila hela tiden idag.

När du har varit aktiv som du skriver så går du väl hem sen och vilar minst en timme?

Så var det inte förr.

Det fanns ingen tv eller skärmar.

Gick man hem och satt sig och vilade stod man ut med det max 5 minuter.

Sen måste kroppen och hjärnan få stimulans.

Då vandrade man några kilometer till grannen och språkades över en kopp kaffe.

Hela dagen gjorde man något.

Aldrig vilade man.

Vila för hjärnan och kroppen är att göra något litet lättare och lugnare.

Aldrig att sitta helt still och stirra rakt fram.

Lycka till
Citera
2022-08-23, 00:56
Jag vet inte om alla fungerar lika men är det inte bara att bygga upp sexuell spänning till en viss och tillräcklig grad för att depression inte ska kunna "ta sig in".
Efter sex kommer total apati som en klubba i huvudet. Men om det är viktigt att inte hamna i depression så att inte låta det gå riktigt så långt. Halvvägs kanske räcker tills man kommit över depressionen.
Citera
2022-08-23, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Prova att hjälpa en ny människa varje dag med något litet och enkelt.

Då har du ett mål

Poängen är väl att vi har möjlighet att vila hela tiden idag.

När du har varit aktiv som du skriver så går du väl hem sen och vilar minst en timme?

Så var det inte förr.

Det fanns ingen tv eller skärmar.

Gick man hem och satt sig och vilade stod man ut med det max 5 minuter.

Sen måste kroppen och hjärnan få stimulans.

Då vandrade man några kilometer till grannen och språkades över en kopp kaffe.

Hela dagen gjorde man något.

Aldrig vilade man.

Vila för hjärnan och kroppen är att göra något litet lättare och lugnare.

Aldrig att sitta helt still och stirra rakt fram.

Lycka till

Nej jag känner aldrig att jag går hem och vilar som du beskriver det.
Jag vill hjälpa andra människor men det känns som att ingen behóver min hjälp förrutom pengar då och det har jag inte så mkt av.

Hatar tv, kollar aldrig på tv.

Ibland känner jag mig understimulerad och behöver prata med andra människor mer, det är sant. Saknar det.
Citera
2022-08-23, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Jag vet inte om alla fungerar lika men är det inte bara att bygga upp sexuell spänning till en viss och tillräcklig grad för att depression inte ska kunna "ta sig in".
Efter sex kommer total apati som en klubba i huvudet. Men om det är viktigt att inte hamna i depression så att inte låta det gå riktigt så långt. Halvvägs kanske räcker tills man kommit över depressionen.

Men man vill ju ha kvalite pá sexet oxå, och när man är deppigt kan det kanske vara lika bra att skippa det eller jag vet inte.
Citera
2022-08-23, 01:14
Medlem
Nu log jag faktiskt lite. Det var en gammal gubbe med vitt hår som fick en utskällning av en kvinnlig vakt när han gick åt fel håll på en rulltrappa (är alltså ej hemma)
Känns oxå bra att kommunisera lite med er alla här i tråden 🙂🙏Tack så mycket.
Citera
2022-08-23, 01:23
Citat:
Men man vill ju ha kvalite pá sexet oxå, och när man är deppigt kan det kanske vara lika bra att skippa det eller jag vet inte.
Vem vill inte det men för att hålla mörka tankar av meningslöshet borta så kan det funka att fylla upp sinnet med tex porr. Blockera sinnet från depression skulle man kunna säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in