2006-07-03, 23:03
Medlem
brevmannens avatar
Jag har en del tröjor och t-shirts som snabbt luktar svett även fast de är nytvättade, det tar kanske en-två timmar innan de börjar lukta. Värstingexemplet var en tröja som luktade efter att jag använt den två gånger Att lukta svett är bland det värsta jag vet, därför har jag slängt en del kläder som jag inte kan lita på medan jag sparat en del som jag hoppas går att rädda. Finns det något knep att rädda kläder som snabbt luktar eller är det kört?
Citera
2006-07-04, 06:46
Bannlyst
No offence men... du kanske borde se över din personliga hygien.
Duschar du ioch tvättar dig dagligen? Om itne annat kan det ju vara ide att börja med det. Raka armhålorna med (så tror ja iaf man svettas mindre)
för inte fan ska en nytvättad tröja lukta svett!
Citera
2006-07-04, 10:49
Medlem
brevmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HankMillion
No offence men... du kanske borde se över din personliga hygien.
Duschar du ioch tvättar dig dagligen? Om itne annat kan det ju vara ide att börja med det. Raka armhålorna med (så tror ja iaf man svettas mindre)
för inte fan ska en nytvättad tröja lukta svett!
Ja jag sköter min hygien, är otroligt noga med att jag inte luktar skit. Duschar nästan varje dag, annars tvättar jag mig under armarna + använder deo m.m. Att lukta är min största noja jag har, därför gör jag allt för att undvika det. Har bara trimmat armhålorna men jag får väl raka helt då

Grejen är att de kläder jag menar är fräscha efter tvätt men efter att jag har haft dem kanske två timmar så börjar det lukta i armhålorna även fast jag knappt svettats alls. Kan man dränka de delar som luktar i mjukmedel eller nåt annat lukta gott eller ska jag ge upp hoppet om de plagg som luktar?
Citera
2006-07-04, 11:07
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevmannen
Ja jag sköter min hygien, är otroligt noga med att jag inte luktar skit. Duschar nästan varje dag, annars tvättar jag mig under armarna + använder deo m.m. Att lukta är min största noja jag har, därför gör jag allt för att undvika det. Har bara trimmat armhålorna men jag får väl raka helt då

Grejen är att de kläder jag menar är fräscha efter tvätt men efter att jag har haft dem kanske två timmar så börjar det lukta i armhålorna även fast jag knappt svettats alls. Kan man dränka de delar som luktar i mjukmedel eller nåt annat lukta gott eller ska jag ge upp hoppet om de plagg som luktar?

Du kan använda 100% torr om du har problem med svättning under armarna. Har själv aldrig haft något behov av det men skall visst funka fint.
Citera
2006-07-04, 11:18
Medlem
Jag tror att det kan hjälpa att byta deo. Jag hade en tröja som jag hade använt med en speciell deo, kombinerat med svett så gjorde det att tröjan blev förpestad för alltid. Tröjan gick inte att rädda men genom att byta till en mildare deo så undvek jag att det upprepades igen..
Citera
2006-07-04, 12:10
Medlem
drums avatar
Raka sig under armarna är ingen bra idé, istället för att svetten stannar i håret, så går det direkt ut på tröjan : Svettlökar. Och det tycker inga tejer om
Citera
2006-07-04, 12:21
Medlem
blaus avatar
Svettas du ovanligt mycket?

Jag har bytt deo tillfälligt någongång, då jag befann mig i en annan stad där min vanliga inte fanns att köpa. Jag märkte då att jag började svettas i mängder och att svetten satte sig hårt i tröjan.
Citera
2006-07-04, 12:46
Bannlyst
Låter extremt skumt att kläderna luktar svett även efter tvätt. Och vad gör du om du svettas då? Du kan ju prova att ha olika kläder vid träning/ till vardags (hoppas innerligt att du redan luskat ut detta själv).
Citera
2006-07-04, 12:57
Medlem
skvimpens avatar
I Sverige har jag aldrigt haft problem med kläder och lukter eftersom allt tvättas varmt men här i Australien där jag bor tvättas allt i kallvatten. Jag brukar spraya framförallt pojkvännens tshirtar med fläckbottagning under armarna innan de tvättas och det löser upp deo+svettlukt finfint. Det blir dyrt i längden men vill man inte köpa nytt och har fina plagg man gillar är det värt att testa. Annars får du testa att tvätta grejerna i 60 istället för 40grader.
Citera
2006-07-04, 13:38
Medlem
brevmannens avatar
Hmm, använder stickdeo nu (boss, lacoste), kanske bättre med roll on eller spray? Stickdeo torkar inte direkt in till skillnad från roll on..

Citat:
Ursprungligen postat av typedef
Du kan ju prova att ha olika kläder vid träning/ till vardags (hoppas innerligt att du redan luskat ut detta själv).
Självklart! Har vissa kläder som är ämnade till att svettas mycket i som jag bara har när jag tränar. Själva svettandet i sig är naturligt, inget å göra nåt åt. Jag vill bara inte att det ska sabba kläderna i den mån det går att undvika.
Citera
2006-07-04, 13:39
Medlem
brevmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvimpen
I Sverige har jag aldrigt haft problem med kläder och lukter eftersom allt tvättas varmt men här i Australien där jag bor tvättas allt i kallvatten. Jag brukar spraya framförallt pojkvännens tshirtar med fläckbottagning under armarna innan de tvättas och det löser upp deo+svettlukt finfint. Det blir dyrt i längden men vill man inte köpa nytt och har fina plagg man gillar är det värt att testa. Annars får du testa att tvätta grejerna i 60 istället för 40grader.
Ska testa fläckborttagning, finns det nåt märke som är lite starkare än andra?
Citera
2006-07-04, 13:42
Medlem
Lorelais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevmannen
Hmm, använder stick deo nu (boss, lacoste), kanske bättre med roll on eller spray? Stick deo torkar inte direkt in till skillnad från roll on..

Självklart! Har vissa kläder som är ämnade till att svettas mycket i som jag bara har när jag tränar. Själva svettandet i sig är naturligt, inget å göra nåt åt. Jag vill bara inte att det ska sabba kläderna i den mån det går att undvika.

Använd apotekets Bats.
Och raka dig under armarna ffs. Nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här