• 1
  • 2
2022-08-22, 13:21
Medlem
Black.Panthers avatar
Med ekonomiskt oberoende så menar jag att man aldrig mer skulle behöva jobba, om man inte ville och ändå kunde ha det ok ekonomiskt. Helst mer än så.

Såg en video där en "expert" sa att man får räkna med 3% avkastning på aktier/fonder så om man vill ha 200 000 kr i avkastning per år så behöver man ha aktier värda 6.9 mkr.

Det känns som en enorm summa. Tjänar man runt 25-26 000 kr netto så kanske jag kan köpa aktier för 5-8000 kr månad. Visst det blir ju lite avkastning på mina aktier så jag kan köpa nya aktier med dem men att komma upp i 6.9 mkr känns som enormt svårt.

jag kan ju försöka få ett bättre välavlönat arbete eller jobba ännu mer men tror inte det är så realistiskt att tjäna så mycket mer netto.

Så hur gör folk med vanliga inkomster för att kunna bli ekonomiskt oberoende?
Citera
2022-08-22, 13:44
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Med ekonomiskt oberoende så menar jag att man aldrig mer skulle behöva jobba, om man inte ville och ändå kunde ha det ok ekonomiskt. Helst mer än så.

Såg en video där en "expert" sa att man får räkna med 3% avkastning på aktier/fonder så om man vill ha 200 000 kr i avkastning per år så behöver man ha aktier värda 6.9 mkr.

Det känns som en enorm summa. Tjänar man runt 25-26 000 kr netto så kanske jag kan köpa aktier för 5-8000 kr månad. Visst det blir ju lite avkastning på mina aktier så jag kan köpa nya aktier med dem men att komma upp i 6.9 mkr känns som enormt svårt.

jag kan ju försöka få ett bättre välavlönat arbete eller jobba ännu mer men tror inte det är så realistiskt att tjäna så mycket mer netto.

Du får tänka långsiktigt, du kommer inte bli rik imorgon, men tänk om 20 år. Och med tanke på hur länge folk lever idag och fattigpensionärer osv så är väl inte det fy skam?
Citera
2022-08-22, 13:56
Medlem
Håller med ovanstående. Tid och avkastning är din bästa vän. Gör nån sparkalkylator, efter ett tag blir avkastningen mycket större än insättningarna.

Förutsatt att börsen stiger med tiden givetvis. Historiskt har det varit så, men det går ju aldrig att garantera framtiden.
Citera
2022-08-22, 14:00
Medlem
lfhs avatar
SWR (sade withdrawal ratio), siffran som experten sa var 3% är åt det försiktigare hållet. Det beror såklart på hur riskbenägen man är, men de flesta brukar räkna med 4%. Vissa lite mer, vissa lite mindre. Vid 4% så är risken att du inte blir av med stålarna nästa 30år 90-95%. Vissa tycker att den risken är för stor, men jag tycker att den bör jämföras med risken att dö inom 30 år, vilket är större. Pengarna kan man ju dessutom ha lite koll på och ändra kurs ifall det går åt fel håll.

Sen är det bara att börja spara, avkastningen och ränta på ränta effekten gör susen över lång tid. Googla på fire (financial independence early), finns massor på ämnet.

T.ex: Om du tjänar genomsnittligt och får ut 25tkr/män, och sparar hälften. Så kommer du i genomsnitt kunna gå i pension och leva på avkastningen enligt 4% SWR efter 17år. Dvs som 35åring om du började som 18åring. Allting inflationsjusterat såklart.
Citera
2022-08-22, 14:11
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:

Om du klarar dig på 200k per år så räcker de 6.9 miljonerna i nästan 35 år, utan avkastning.

Kom ihåg ihåg inflationen.
Citera
2022-08-22, 14:21
Medlem
blitzkriegerns avatar
Citat:

https://rikatillsammans.se/verktyg/k...omiska-frihet/

Här har du egentligen allt du behöver.

Men man räknar på att man kan leva på 4% av kapitalet per år utan att det går ned i värde, därav behöver man en större summa.
Sen kan man såklart leva på mer och då kommer kapitalet på längre sikt att sakta minska. Men om man börjar bli äldre är detta kanske inte helt fel såvida man inte vill dö med en massa miljoner på banken.

Men om man vill ha ut 20 000 per månad skattefritt(i princip med ISK-konto) är det 6 000 000 som gäller.
Sparar man 8000 per månad och har 100 000 i dagsläget tar det 24 år innan man är i mål. Kan man spara med per månad går det betydligt fortare, men något åt den stilen.
Sen kan man kanske leva på 40 000 per månad sen, men då lär pengarna inte räcka "för evigt" direkt men rimligtvis bör 6 000 000 investerade räcka i 25 år om man tar ut 40 000 per månad (i genomsnitt).

Sen kan det komma börskrascher och annat skoj, men grovt räknat
Citera
2022-08-22, 14:30
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Lek med tanken att du lever lite ”snålt” i början och kan ta ut 20-25 i lön om du har ett ok jobb och sparar undan 10 000 i månaden. Sen när du tjänar mer runt 30-35 så kan du spara undan 15 000 i månaden om du drar in ca 30-35 efter skatt(du bör helst jobba i ett land med lite lägre skatt).

Om du börjar spara när du är 25 år och kan spara undan 10 000kr i månaden de första 10 åren och sen spara undan 15 000kr de sista 10 åren så kan det innebära ca 7 miljoner kr när du är 45. Ponera att du då börjar leva på avkastningen och jobbar i 5 år till där allting sparas undan(inte i aktier nu). Lek med tanken att du tar ut 35 000-40 000kr i lön nu efter skatt så kan du spara ihop 2 250 000kr. Vid 50 kan du alltså ha närmare 10 miljoner kr. Tanken här är att du tar all avkastning och lägger 50% på konsumtion samt 50% på aktier som inte ger utdelning men som kan öka bra i värde tex uranaktier, Tesla, Nasdaq, Chiron m.m vad du nu än tror på.
Senast redigerad av Clas.Ohlsson.453 2022-08-22 kl. 14:35.
Citera
2022-08-22, 15:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Det går att arbeta sig till och spara ihop till ekonomiskt oberoende men det är enklare att ärva pengarna och det går i regel fortare att starta ett företag som man sedan säljer om arvsalternativet inte ser ut att ge önskad utdelning.
Citera
2022-08-22, 15:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Lek med tanken att du lever lite ”snålt” i början och kan ta ut 20-25 i lön om du har ett ok jobb och sparar undan 10 000 i månaden. Sen när du tjänar mer runt 30-35 så kan du spara undan 15 000 i månaden om du drar in ca 30-35 efter skatt(du bör helst jobba i ett land med lite lägre skatt).

Om du börjar spara när du är 25 år och kan spara undan 10 000kr i månaden de första 10 åren och sen spara undan 15 000kr de sista 10 åren så kan det innebära ca 7 miljoner kr när du är 45. Ponera att du då börjar leva på avkastningen och jobbar i 5 år till där allting sparas undan(inte i aktier nu). Lek med tanken att du tar ut 35 000-40 000kr i lön nu efter skatt så kan du spara ihop 2 250 000kr. Vid 50 kan du alltså ha närmare 10 miljoner kr. Tanken här är att du tar all avkastning och lägger 50% på konsumtion samt 50% på aktier som inte ger utdelning men som kan öka bra i värde tex uranaktier, Tesla, Nasdaq, Chiron m.m vad du nu än tror på.

Vi får hoppas att inflationen lugnar sig och tillväxten tar fart, annars måste det sparas mer än i din kalkyl.
Citera
2022-08-22, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det går att arbeta sig till och spara ihop till ekonomiskt oberoende men det är enklare att ärva pengarna och det går i regel fortare att starta ett företag som man sedan säljer om arvsalternativet inte ser ut att ge önskad utdelning.
Enklast sätt att bli ekonomiskt oberoende är att gifta sig rikt.. behövs lite grundarbete... borde vimla av mångmiljonärskor i Sverige
Citera
2022-08-22, 15:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Enklast sätt att bli ekonomiskt oberoende är att gifta sig rikt.. behövs lite grundarbete... borde vimla av mångmiljonärskor i Sverige

Ja är man kvinna så är det rent statistiskt garanterat den vanligaste metoden!
Citera
2022-08-22, 15:31
Medlem
Jag blev ekonomiskt oberoende vid tidig ålder efter noggrant investerande, bra timing i fastighetsmarknaden och en gnutta mod…

Pisstråkigt men ändå bättre än att gå på nått 7-16 industri/lagerjobb med negativa loosers till arbetskamrater…

De du vill är att du ägnar varje dag åt de du älskar, omger dig med likasinnade positiva människor och stretar på framåt, sedan kommer pengarna komma och du gör redan det du älskar !

Pssst, pengar kommer till dig när du kan lösa många människors problem 👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in