Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Med ekonomiskt oberoende så menar jag att man aldrig mer skulle behöva jobba, om man inte ville och ändå kunde ha det ok ekonomiskt. Helst mer än så.
Såg en video där en "expert" sa att man får räkna med 3% avkastning på aktier/fonder så om man vill ha 200 000 kr i avkastning per år så behöver man ha aktier värda 6.9 mkr.
Det känns som en enorm summa. Tjänar man runt 25-26 000 kr netto så kanske jag kan köpa aktier för 5-8000 kr månad. Visst det blir ju lite avkastning på mina aktier så jag kan köpa nya aktier med dem men att komma upp i 6.9 mkr känns som enormt svårt.
jag kan ju försöka få ett bättre välavlönat arbete eller jobba ännu mer men tror inte det är så realistiskt att tjäna så mycket mer netto.
Så hur gör folk med vanliga inkomster för att kunna bli ekonomiskt oberoende?
https://rikatillsammans.se/verktyg/k...omiska-frihet/
Här har du egentligen allt du behöver.
Men man räknar på att man kan leva på 4% av kapitalet per år utan att det går ned i värde, därav behöver man en större summa.
Sen kan man såklart leva på mer och då kommer kapitalet på längre sikt att sakta minska. Men om man börjar bli äldre är detta kanske inte helt fel såvida man inte vill dö med en massa miljoner på banken.
Men om man vill ha ut 20 000 per månad skattefritt(i princip med ISK-konto) är det 6 000 000 som gäller.
Sparar man 8000 per månad och har 100 000 i dagsläget tar det 24 år innan man är i mål. Kan man spara med per månad går det betydligt fortare, men något åt den stilen.
Sen kan man kanske leva på 40 000 per månad sen, men då lär pengarna inte räcka "för evigt" direkt men rimligtvis bör 6 000 000 investerade räcka i 25 år om man tar ut 40 000 per månad (i genomsnitt).
Sen kan det komma börskrascher och annat skoj, men grovt räknat