2022-08-22, 10:50
Medlem
Ser att det finns liknande trådar så jag ber verkligen om ursäkt i förväg, men jag har en speciell fundering rörande talet.

Jag har hyffsat lätt att förstå engelska när jag läser, förstår ibland men inte alltid vad som sägs. Tycker det är lättare att förstå poddar ibland än att förstå vad någon säger i en mer informell kontext. Vet inte varför.

Skulle vilja bli bättre på att ta för mig när jag gäller att prata både privat men också i jobbsammanhang. Jag jobbar heltid och i det ingår att att diskutera arbetsrelaterade frågor. Med andra ord skulle jag vilja slipa på mitt ordförråd, talflyt och ja egentligen engelska generellt.

Har kommit in på en kurs på distans på heltid på universitetsnivå, frågan är dock hur stressigt det blir att kombinera med mitt heltidsarbete. En tanke jag har är att testa, i värsta fall satsar jag på att ta mig igenom kurslitteraturen. Jag har sett ett det finns vissa tillfällen där vi träffas i grupp och pratar, men vad jag förstår det som kan det vara allt från att diskutera grammatik till engelsk litteratur. Jag tycker det verkar rätt träligt, men är naturligtvis öppen för att lägga jobb på det om det går något.

En fundering som slog mig är att det hade varit jackpott att ha någon som pratar flytande engelska, helst på modersmål, som jag kan träna mig med. Jag känner tyvärr ingen idag.

Är det möjligt att boka? Och är det möjligt att göra det utan att betala otroligt mycket?

Att åka på språkresa vore väl det bästa kanske, men det är lite svårt när man har heltidsarbete och familj på gång.
Citera
2022-08-22, 11:12
In med dig på interpals.net och sök upp lite engelsmän samt amerikaner. Skriv också i din profil att du skulle vilja chatta via video/mic. Helt gratis dessutom, lovar att du kommer få napp där. Bara undvik de profiler med snygga tjejer som är 1-2 dagar gamla eftersom detta ofta är botar, de brukar bli avstängda först dag 3 och man kan se hur gammal varje profil är
Citera
2022-08-22, 12:05
Medlem
Bananboxens avatar
Dejta amerikanska fruntimmer.
Citera
2022-08-22, 12:14
Medlem
Det där såg ju ut som ett riktigt bra koncept!

Hoppas det finns någon som tycker det vore roligt att prata sitt modersmål, är det kutym att de vilja ha något i utbyte, t ex lära sig svenska?

Detta kanske jag skulle köra på och komplettera med kursböckerna då, och skita i seminarium och inlämningar.
Citera
2022-08-22, 12:23
Citat:
Ursprungligen postat av enmansutredningen
Det där såg ju ut som ett riktigt bra koncept!

Hoppas det finns någon som tycker det vore roligt att prata sitt modersmål, är det kutym att de vilja ha något i utbyte, t ex lära sig svenska?

Detta kanske jag skulle köra på och komplettera med kursböckerna då, och skita i seminarium och inlämningar.
Ja, alltså man kan söka i algoritmerna för språkutbyte. Men finns även de som är nyfikna på Sverige bara och endast vill snacka engelska. Oavsett så kommer folk kontakta dig, och om du har en bild på dig själv så ökar chanserna förstås väldigt mycket. Varit med där i 7 år och fått säkert meddelanden från 5000 människor om inte mer, är hur stort som helst.
Citera
2022-08-22, 13:12
Medlem
GanjaFarfars avatar
Börja spela multiplayerspel online och sök engelsktalande medspelare.
Citera
2022-08-22, 13:44
Medlem
Brukar snacka med en Amerikanska, det ger dig mest.
Citera
2022-08-24, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Ja, alltså man kan söka i algoritmerna för språkutbyte. Men finns även de som är nyfikna på Sverige bara och endast vill snacka engelska. Oavsett så kommer folk kontakta dig, och om du har en bild på dig själv så ökar chanserna förstås väldigt mycket. Varit med där i 7 år och fått säkert meddelanden från 5000 människor om inte mer, är hur stort som helst.

Det låter fett! Riktigt bra ju, 7 år det var inte dåligt!

Vad pratar man om egentligen, när man hookat upp med någon att prata med där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in