2006-07-03, 00:34
Medlem
Päronen köpte bara för skojs skull, en mycket speciell typ av ost som säljes på Orientaliska affärer, dock kan jag inte namnet men jag ska försöka beskriva hur den ser ut & smakar

Säljes i orientaliska affärer aka Turklivs.
Förpackning är en glasburk, som det ligger flertal virvlade nystor i vatten.
Man tar ur osten, och sedan så "rullar" man ut den eller tar isär på ett passande sätt.

Alltså blir det en ost av långa trådar som ser ut som spagghetti, med ett lite sesamfrön i, tror jag.

Smakar mycket bra, saltig men neutral sma och lite segt. men gott som fan.
Speciellt o ha det i sallad mm..

Om någon vet namnet på denna typ av ost, skriv gärna.
Och prova gärna också.
Citera
2006-07-03, 09:11
Medlem
bjäbb bjäbbs avatar
Den osten är så sjukt god! Åt den på en restaurang och var tvungen att fråga vad det var för något. Enligt restaurangen heter osten Zopf-kase och är en libanesisk fårost.

Osten passar väldigt bra som komplement till vindolmar, små piroger och annan mezeaktig mat. Man river, precis som du skriver, långa smala trådar av osten och läggen den på maten.

På restaurangen tipsade de om att osten bland annat finns att köpa i Norsborg och Rinkeby. När jag snirklade runt på Munirs livs i Skärholmen igår hittade jag en glasburk med osten, men den hette något helt annat. En annan variant kanske? Hur som helst var den galet dyr. 140 spänn för burken så det bidde inget köp.
Citera
2006-07-03, 12:39
Medlem
Villons avatar
Låter intressant. Du frågade inte varifrån restaurangen köper in sin ost?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in