2006-07-03, 22:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriksomengris
jag skulle säga att förutom alla skrytnissar här som ligger under svenska rekordet så springer nog en normalfet svensk 3 km på något under halvtimmen när han passerat trettio och har ett bmi på 27

Ja, och en som är förlamad i benen därtill isf. Hur j*vla långsamt springer ni egentligen???
Citera
2006-07-03, 22:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriksomengris
jag skulle säga att förutom alla skrytnissar här som ligger under svenska rekordet så springer nog en normalfet svensk 3 km på något under halvtimmen när han passerat trettio och har ett bmi på 27

Är väl ingen som angivit tider under svenska rekordet?
Herrar springer väl rätt sällan 3000m utan hinder men med hinder har Gärderud sprungit på 8:08.

Sara Wedlund har sprungit under 8:50.

Jag gissar att alla normaltränade, normalfeta och skadefria män under 50 klarar av att springa under 20 minuter.

10min/km är rask promenad.

I övrigt tycker jag inte att några av tiderna angivna nedan är speciellt extrema.
Citera
2006-07-03, 23:32
  #15
Medlem
Pilotmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysT
I övrigt tycker jag inte att några av tiderna angivna nedan är speciellt extrema.


Håller med helt. Ligger inne i lumpen nu och vi gjorde ett coopertest i terräng. 3000m i skog/stig. Mest stig men sprang på 12min hursomhelst. Vi skulle klara 15 vilket vi bara var åtta som gjorde.
Citera
2006-07-03, 23:34
  #16
Awaiting Email Confirmation
Under lumpen då man iaf hade något som kunde liknas kondis, så låg jag, när jag löpte 6km 2 gånger /veckan en period, på lite under 30min, 26min nånting var bästa tiden så 3km borde man väl klara på 15min även om man inte är sådär jättetränad...

Men kanske rökningen tar en del kapacitet från lungorna när det gäller syreupptagningen??
Citera
2006-07-03, 23:36
  #17
Medlem
Skönt att se att fler reagerar. Ett tag där kändes det som något avsnitt av Twilight Zone, där alla andra var galna utom han själv.
Citera
2006-07-03, 23:45
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotmackan
Håller med helt. Ligger inne i lumpen nu och vi gjorde ett coopertest i terräng. 3000m i skog/stig. Mest stig men sprang på 12min hursomhelst. Vi skulle klara 15 vilket vi bara var åtta som gjorde.

Hur många försökte?


Vad gäller normal tid på 3 km? Menas ett genmsnitt av alla svensons? I så fall lär vi hamna en bra bit över 15. Men syftar vi på folk som regelbundet tränat hela livet lär tiden ligga under 15 min. Särskilt om det är på bana.

Vad gäller de nämnda tiderna så får 18.4x på 5 km terräng kupperad bana i halvt otränat tillstånd betraktas som oerhört bra.

Sprang 5 km kupperad bana (i skatås) med gymnasie klassen. Jag har för mig att snittiden låg mellan 25 och 30 min. Sprang själv på 21 ch var nöjd med det. Bäst i klassen sprang på 19 blankt om jag inte missminner mig. Skolrekordet hade Niklas Skoog (numera i MFF) på 16.xx .
Citera
2006-07-04, 03:04
  #19
Medlem
Rocky69s avatar
I femman gjorde jag 1,8 km på 6:40 (teräng), i nian 1 km på 2.56 (bana)
När jag gjorde lumpen 1989-90 så sprang jag dalamilen som är starkt kuperat runt Lugnet i Falun på 38:40.
Detta var för att skryta lite.

Normalt är väl för en lagomt tränad 70 kilos kille att springa 3 km teräng på ca:4 min/km.

Då jag gjorde min tid i Falun så lirade jag fotboll i trean och tränade ganska mkt löpning på egen hand för att kunna "öka takten sista kvarten". Som yttermittfältare behöver man lite extra kondis.
Citera
2006-07-04, 11:05
  #20
Medlem
Pilotmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JB9
Hur många försökte?


Hela plutonen så 35 pers. Men det var alltså första eller andra veckan i lumpen så det säger det mesta.

Idag skulle alla fixa det
Citera
2006-07-04, 11:08
  #21
Medlem
När jag var 15 sprang jag 3.5 km i terräng på 14 min, tror man kan komma ner i 10-12 minuter vad gäller 3 km iaf..
Citera
2006-07-04, 12:24
  #22
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JB9
Skolrekordet hade Niklas Skoog (numera i MFF) på 16.xx .

Den knubbisen?
Citera
2006-07-04, 18:58
  #23
Medlem
jag har tränat i cirka 1 månad, sprungit 3-5 ggr i veckan. innan det har jag inte tränat på kanske 8 månader. Och jag springer 4.5 km på cirka 18 minuter, vilket motsvarar 12 min på 3 km ungefär. och där jag springer är det rätt många uppförsbackar, även lite nerför. Vet inte om det är normalt eller inte dock. Sen beror det på om man är uppvärmd innan också. man kan ju hålla betydligt högre tempo om man har kanske 1-2 km minst i kroppen innan okcså.
Citera
2006-07-04, 22:50
  #24
Medlem
lama_jävelns avatar
Annorlunda coopertest

I gymnasiet skulle vi komma så långt som möjligt på 12 minuter. Jag minns att man mådde som en hel sorkfamilj i två veckor innan. För att inte tala om efter.
Strax över 3km kom jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in