2022-08-21, 17:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är givetvis det viktigaste. Man bör också inför det som i USA kallas RICO-lagar, där det är mångdubbelt straff för våld & hot om man är medlem i en kriminell organisation eller gruppering.

Det skulle vara en bra sak. RICO infördes just för maffian i USA fick för stor makt. Det hade bra verkan. Detta med code of honor betydde inte så mycket när mafiosos fick valet 40 år i finkan eller du berättar?
Citera
2022-08-21, 17:29
Medlem
nedboys avatar
Fast det du tar upp är ett logiskt fel. Det har nämligen med höjda straff att göra. Problemet är att politikerna snackar inte speciellt stor straffskärpning. Säg att den killen som sköt i Malmö nu sist visste att när polisen får tag i honom så var det sista gången i sitt liv som han såg solen.

Han skulle alltså för det brottet han förberett och genomfört fått ett straff där han skulle tillbringa resten av sitt liv i ett litet rum på ca 5 kvm utan fönster. Ger man det straffet för alla som deltog i korankravallerna och kastade stenar på polisen och förstörde så skulle det inte vara några kravaller. På sin höjd skulle de stå och ropa att de ska knulla någons döda släkt. Men det är okej.

Jag tror mer på att hårda straff också är hårda straff. Men det är ingen som föreslagit det.

Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Gör cannabis legalt så får du säkert bort 50% av gängen .

Fast ta exempel från USA där de legaliserat skiten. Där visar det sig att detta märkligt nog har stärkt gängen på olika sätt. Så med den erfarenheten så borde vi bekämpa det ännu mer istället.
Citera
2022-08-21, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Hur gör vi det bäst, i praktiken?

Jag tror att sport är en bra väg att gå. De blir fysiskt aktiverade, får en gemenskap och har ett plötsligt ett syfte. Var elitdansare förut och vet att de ungdomar jag dansade med höll sig borta från sådant utan tiden de var aktiva. Många håller sig borta även idag då de inte blev ”värvade” vid ung ålder. Men var också ett gäng som när dansen upplöstes valde att bli kriminella.
Citera
2022-08-21, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Fast det du tar upp är ett logiskt fel. Det har nämligen med höjda straff att göra. Problemet är att politikerna snackar inte speciellt stor straffskärpning. Säg att den killen som sköt i Malmö nu sist visste att när polisen får tag i honom så var det sista gången i sitt liv som han såg solen.

Han skulle alltså för det brottet han förberett och genomfört fått ett straff där han skulle tillbringa resten av sitt liv i ett litet rum på ca 5 kvm utan fönster. Ger man det straffet för alla som deltog i korankravallerna och kastade stenar på polisen och förstörde så skulle det inte vara några kravaller. På sin höjd skulle de stå och ropa att de ska knulla någons döda släkt. Men det är okej.

Jag tror mer på att hårda straff också är hårda straff. Men det är ingen som föreslagit det.

Fast ta exempel från USA där de legaliserat skiten. Där visar det sig att detta märkligt nog har stärkt gängen på olika sätt. Så med den erfarenheten så borde vi bekämpa det ännu mer istället.

Vi hade ohygglig tortyr följd av avrättning som standardstraff för mord i Sverige på medeltiden. Mordfrekvensen i Stockholm på den tiden var ungefär som i dagens Rio eller Caracas
Citera
2022-08-21, 17:32
Medlem
iDiot5s avatar
Inför skottpengar på gängkriminella! Då hade jag blivit stenrik😀
Citera
2022-08-21, 17:33
Medlem
Sätt dit köparna så är problemet borta på en månad.
Citera
2022-08-21, 17:36
Medlem
Cykelstalls avatar
70% återfaller ej i brott. Fixeringen med hämnd alltså och straffa och tro att det är fokus när man ska stoppa brott är fel. När det förebyggande arbetet är viktigare.
"kriminalitet är en symtom på att samhället är sjukt"
Om jag inte citerar fel nu. Hahah
Senast redigerad av Cykelstall 2022-08-21 kl. 17:40.
Citera
2022-08-21, 17:43
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repigapiraten
Jag tror att sport är en bra väg att gå. De blir fysiskt aktiverade, får en gemenskap och har ett plötsligt ett syfte. Var elitdansare förut och vet att de ungdomar jag dansade med höll sig borta från sådant utan tiden de var aktiva. Många håller sig borta även idag då de inte blev ”värvade” vid ung ålder. Men var också ett gäng som när dansen upplöstes valde att bli kriminella.

Du har aldrig haft tendenser till att göra mycket kriminellt va?
Citera
2022-08-21, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Inför skottpengar på gängkriminella! Då hade jag blivit stenrik😀

Du gör mer skada på dig själv än någon annan med ett vapen. Lek inte nått din horunge

Staten borde ge alla 800kr kontant sen följa pengarna. Enda logiska.
Man kommer både kartlägga hela gamet och ha brottsmisstankar höger vänster
Citera
2022-08-21, 17:47
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelstall
70% återfaller ej i brott. Fixeringen med hämnd alltså och straffa och tro att det är fokus när man ska stoppa brott är fel. När det förebyggande arbetet är viktigare.
"kriminalitet är en symtom på att samhället är sjukt"
Om jag inte citerar fel nu. Hahah
Tack, det citatet ska jag använda.
Citera
2022-08-21, 17:51
Medlem
Det absolut enklaste och billigaste är ju att skicka tillbaka brottslingarna till sina hemländer. Som det är nu står politikerna i sina talarstolar och försöker bjuda över varandra i hur hårda tag man vill visa. Allt det de säger är ju bara snömos och kommer inte att förändra situationen.

I Syrien råder nu fred, det är lugnt i landet, de vardagliga aktiviteterna har återupptagits. Så varför ska de syrier som smet in i Sverige 2015 få stanna kvar hos oss? Det är helt obegripligt.

Det är även lugnt i Somalia och deras politiker vill ha tillbaka de som lämnat landet. Skicka tillbaka dem.
Senast redigerad av akrylforlibbad 2022-08-21 kl. 17:55.
Citera
2022-08-21, 17:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repigapiraten

Vad fan! Det är som typ fler fritidsgårdar löser alltet. Det funkar inte. Bra för dig! Det var positivt. Men fler fritidsgårdar kommer inte lösa ett skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in