• 1
  • 2
2022-08-20, 18:37
Medlem
bithaxs avatar
Har hittills inte lyckats hitta någon bank som erbjuder sparkonto i Euro för svenskar.
Att öppna konto i Finland verkar inte vara tillåtet om man inte har bevis på att man har jobb eller bostad där. Är det någon som har tips?

Vill bara inte ha stora summor liggandes i SEK eftersom jag tror på kronras framöver.
Citera
2022-08-20, 18:47
Medlem
Handelsbanken har EuroPrivat
Citera
2022-08-21, 09:08
Medlem
Skaffa ett valutakonto i EUR hos din bank, inte svårare än så.
Citera
2022-08-21, 09:15
Medlem
Mullrets avatar
Du får betala en liten avgift på insatt belopp. Iaf var det så när det var minusränta. Tror det var 0.2%.

Kolla med din bank. Plusränta lär du inte få...
Citera
2022-08-21, 09:47
Medlem
Kronraset har pågått i typ 10 år nu.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Handelsbanken har EuroPrivat

Långt ifrån alla kan ha det.

Närmast är nog revolut. Bland svenska banker så tror jag inte det existera någon där vem som helst kan öppna konton i andra valutor.

Annars om man är ute efter just euro så kan man ju alltid köpa certifikat på typ avanza.
Citera
2022-08-21, 09:50
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Öppna ett konto i en bank i ett annat EU-land som har Euro som valuta. Så får du konto i Euro automatiskt.
Citera
2022-08-21, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har hittills inte lyckats hitta någon bank som erbjuder sparkonto i Euro för svenskar.
Att öppna konto i Finland verkar inte vara tillåtet om man inte har bevis på att man har jobb eller bostad där. Är det någon som har tips?

Vill bara inte ha stora summor liggandes i SEK eftersom jag tror på kronras framöver.

Det är ju bara öppna ett valutakonto?

Nordnet och avanza har till nästan ingen växlingskostnad alls...
Citera
2022-08-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Kronraset har pågått i typ 10 år nu.

Långt ifrån alla kan ha det.

Närmast är nog revolut. Bland svenska banker så tror jag inte det existera någon där vem som helst kan öppna konton i andra valutor.

Annars om man är ute efter just euro så kan man ju alltid köpa certifikat på typ avanza.
Handelsbanken, förutsatt att du är kund där i övrigt, precis som skribenten ovan säger.

Swedbank har också.

SEB, men där kostar kontot av någon anledning 1500 kr att öppna.

Kan inte tänka mig att Nordea har någon annan inställning till det för privatpersoner.

Gemensamt för att få öppna konto är att du är kund, samt att det finns ett syfte/behov med att öppna kontot.
Citera
2022-08-21, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Handelsbanken, förutsatt att du är kund där i övrigt, precis som skribenten ovan säger.

Swedbank har också.

SEB, men där kostar kontot av någon anledning 1500 kr att öppna.

Kan inte tänka mig att Nordea har någon annan inställning till det för privatpersoner.

Gemensamt för att få öppna konto är att du är kund, samt att det finns ett syfte/behov med att öppna kontot.

Precis inte måste du bara ha alla dina andra affärer på den banken utan det måste även finnas ett behov så som att du får din inkomst i den valutan. Detta exkludera ju en klar majoritet av befolkning. Så vem som helst kan inte öppna ett valutakonto på en svensk bank. Du kan inte öppna ett valutakonto bara diversifiera dina tillgångar.
Citera
2022-08-21, 11:01
Medlem
Jag har aktier i Amerikanska företag. Dollarn har ju rusat som fan länge nu. Även om mina aktier inte går bra så går det bra i det stora hela för att dollarn stiger som fan.

Nåt at tänka på.

Men eftersom den gått bra så länge nu så är det kanske inte läge att lägga pengarna i dollar nu. För min del är det bra, men inte för de som vill stoppa pengarna nånstans just nu.

Jag kan sälja på måndag om jag vill och det kanske jag gör eftersom dollarn lär väl inte fortsätta upp för alltid.
Citera
2022-08-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Öppna ett konto i en bank i ett annat EU-land som har Euro som valuta. Så får du konto i Euro automatiskt.

Haha det kan ts glömma.
Citera
2022-08-21, 17:12
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Haha det kan ts glömma.
Verkar ju finnas några möjligheter.

Opening a bank account in malta

Men kanske litar jag inte så mycket på maltesiska banker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in