• 1
  • 2
2006-07-01, 18:40
Bannlyst
Tjena sitter här med en låda lapin kulta.
Problemet är att ölen är ca 6 mån gammal.
Tycker den smakar liute mycket jäst kanske,
Frågan är alltså är det någon risk om jag pimplar i mig hela lådanb i kväll?
'
Citera
2006-07-01, 19:02
Medlem
pentrys avatar
Nej.
Citera
2006-07-01, 19:18
Medlem
Drack en back som stått ute i solen ett år, som inte ens danskarna som var på besök ville röra. Hände inget värre än vanlig bakfylla så det är bara att börja hinka!
Citera
2006-07-01, 22:26
Medlem
Sjuttiotvås avatar
Har man inget annat kan det vara svårt att få tag på annan dricka en lördagkväll, kanske?

Aftonbladets ölexpert svarar här på samma fråga: http://www.aftonbladet.se/vss/matovi...827295,00.html

"Tjenare Göran och tack för dina kloka tankar om öl. Jag fick en öl med utgångsdatum 041224. Det smakade gammal disktrasa men det såg inte ut att vara mögligt. Är det någon hälsorisk att ha svalt ett par klunkar av det?
Precis som mjölk är öl en färskvara, dock med längre hållbarhet. Gammalt öl oxiderar och härsknar till något som smakar blöt wellpapp (eller sur disktrasa). Någon kraftigare bakteritillväxt är det dock inte fråga om, så ett par klunkar skadar ingen.
Ett gott råd – för smakens skull: Köp aldrig ett öl som har kortare tid än två månader kvar till sista utgångsdatum."
Citera
2006-07-01, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiotvå
Ett gott råd – för smakens skull: Köp aldrig ett öl som har kortare tid än två månader kvar till sista utgångsdatum."
Okej men ska man då stå på bolaget och säga till expediten - du hmm har ni nån öl som har längre en 2 mån
Citera
2006-07-01, 23:30
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TawnyRoberts
Okej men ska man då stå på bolaget och säga till expediten - du hmm har ni nån öl som har längre en 2 mån
Vänd på burken, det står på botten.
Citera
2006-07-02, 02:12
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TawnyRoberts
Tjena sitter här med en låda lapin kulta.
Problemet är att ölen är ca 6 mån gammal.
Tycker den smakar liute mycket jäst kanske,
Frågan är alltså är det någon risk om jag pimplar i mig hela lådanb i kväll?
'

Varför låter man bira stå å förgås på detta sätt? Köp, drick, spy upp.

That's the way of the force.
Citera
2007-04-29, 22:47
Medlem
Trädpojkes avatar
Gammal öl?

Köpte en massa öl som vars bäst före datum tar slut om 2 månader - OM jag nu inte skulle dricka den, vad händer efter dessa två månader? Dåliga erfarenheter någon?
Det är Carlsberg Elephant Beer vi talar om, som har styrka på 7,2% om någon undrar.
Citera
2007-04-29, 23:10
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
Köpte en massa öl som vars bäst före datum tar slut om 2 månader - OM jag nu inte skulle dricka den, vad händer efter dessa två månader? Dåliga erfarenheter någon?
Det är Carlsberg Elephant Beer vi talar om, som har styrka på 7,2% om någon undrar.
Folk om spar öl så länge hänger nog inte här, hör här http://www.iogt.se/
Citera
2007-04-29, 23:19
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Folk om spar öl så länge hänger nog inte här, hör här http://www.iogt.se/

Men allvar kan inget komma me nått???
Citera
2007-04-29, 23:23
Medlem
Antagligen så är det inget fel på ölen om två månader, det tar nog bra mycket längre tid..

När jag gick i mellanstadiet/högstadiet så sa man att om man köpte gammal öl så hade den jäst och alkoholhalten blivit större.. Antar dock att det bara var en myt för att få ungdomar att köpa äcklig öl som ingen annan vill ha..
Citera
2007-04-29, 23:42
Medlem
Igår drack jag öl som gick ut runt 14:e mars, det var ingen fara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in