• 1
  • 2
2022-08-20, 01:15
Jag börjar tyvärr dagen men ganska mycket kaffe i ett svep. Mestadels för att orka komma igång för att det blivit en vana och därefter kunna gå på toaletten och på riktigt "tömma ut" allt.
Kaffe har bra laxerande effekt! Det nästan smäller så att avföring märkligt nog hamnar tom under själva toalettringen.
Jag vill sluta med kaffe då det ger mig sur mage och halsbränna. Dessutom är det inte nyttigt. Jag tänker hälla ut allt och aldrig mer dricka skiten.
Hur länge tar det innan man kan "kasta avföring" normalt efter att man slutat dricka kaffe som laxerande medel?
Citera
2022-08-20, 01:16
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Jag börjar tyvärr dagen men ganska mycket kaffe i ett svep. Mestadels för att orka komma igång för att det blivit en vana och därefter kunna gå på toaletten och på riktigt "tömma ut" allt.
Kaffe har bra laxerande effekt! Det nästan smäller så att avföring märkligt nog hamnar tom under själva toalettringen.
Jag vill sluta med kaffe då det ger mig sur mage och halsbränna. Dessutom är det inte nyttigt. Jag tänker hälla ut allt och aldrig mer dricka skiten.
Hur länge tar det innan man kan "kasta avföring" normalt efter att man slutat dricka kaffe som laxerande medel?
Med mig brukar det ta högst några dagar. Inte mer.
Citera
2022-08-20, 01:19
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Beror ju på din kost. Du ska äta det som är bra för kroppen.
Citera
2022-08-20, 01:26
Medlem
Zaedrewss avatar
7 dagar är väl en rimlig uppskattelse. För att bli fri giftet från din kropp. Drick dock ingen jävla mjölk under tiden för det skiter ju verkligen upp din naturliga skitavgång.
Citera
2022-08-20, 01:26
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
Beror ju på din kost. Du ska äta det som är bra för kroppen.
Jo jag äter en del fibrer och beställde makrogol och sodium picosulfate samt fyller på med magnesium.
Citera
2022-08-20, 01:35
Medlem
Citat:
Jo jag äter en del fibrer och beställde makrogol och sodium picosulfate samt fyller på med magnesium.
Låter vettigare att hålla en strikt hälsosam diet som funkar för din mage. Men gör som du vill så klart.
Citera
2022-08-20, 01:44
Medlem
Det är ju kaffet som gör att man orkar leva. Dessutom skyddar det mot cancer och annat. Inte blir man dålig i magen heller, det måste vara något annat du tar. Men lycka till och välkommen tillbaka sen när du vaknat igen!
Citera
2022-08-20, 02:10
Citat:
Låter vettigare att hålla en strikt hälsosam diet som funkar för din mage. Men gör som du vill så klart.
Jag ska börja med det. All kaffe, koffein, alkohol och nikotin ryker.
Jag googlade och läste om förfettade hjärtklaffar. En del av orsaken till denna dödliga sjukdom om man inte byter klaffen till en grisklaff är kaffe.

Övriga orsaker är dock inte som kanske förväntat högt kolesterol och triglycerider utan istället högt blodtryck, Lp(a), homocystein, rökning, hög kalcium- och fosforhalt och "inflammation" i kärlen.

Jag har uppnått ett fantastiskt blodtryck, mycket låga nivåer av både homocystein och CRP/inflammation. Jag har uteslutit mejeriprodukter pga kalcium och tillsatt relativt höga doser vitamin K och magnesium.
Lipoproteinet är något högt men är svårt att komma tillrätta med.
"Most people have Lp(a) levels in the range of under 5 to 29 mg/dl" Jag har 40 mg/dl men så länge LDL och TC är lågt så gör det mindre skada då "budbäraren" för detta är "vanligt" kolesterol. Det är också högt blodtryck som gör att detta klibbiga "ämne" trycks mot kärlväggarna och därför lättare fäster och bildar kalciumavlagringar.

Mitt blodtrycket är avundsvärt bra:

Jag såg att Aftonbladet eller om det var Expressen som hade en ny betalartikel häromdagen gällande kaffe. Jag läste inte eftersom de inget vet men kaffe är inte nyttigt för blodomloppet. Vissa av dessa medier apar bara efter vad faktiskt jag skriver (vet inte hur många gånger det hänt).

Kaffe ökar ApoB, leder åtminstone tillfälligt till högre blodtryck och ökar homocystein-halten pga en effekt som liknar substansen och läkemedlet teofyllin som har antagonistiska egenskaper mot vissa b-vitaminer.
Citera
2022-08-20, 02:15
Kaffe skyddar inte mot cancer givet att de antioxidanter som finns i kaffe intas på annat sätt, vilket inte är svårt. Kaffedrickare, åtminstone snabba metaboliserare, har i metastudier visat sig har lägre mortalitet bla pga minskad cancerrisk än de som inte alls dricker kaffe men hur mycket av detta som är korrelerat till själva kaffet eller till måhända ett mer socialt liv, mindre ensamhet och en mer aktiv livsstil är oklart.

Senast test jag beställde var mina nivåer av på LDL-C på 19 mg/dl vilket räknas om extremt lågt. Det ökar förvisso risken för hjärnblödning och har en del andra negativa effekter men inte så många och inte så allvarliga.
Min "kolesterol- och kärlmedvetenheten" är numera på topp. Lp(a) har även det sjunkit uppskattningsvis med 10 till 15% pga vissa verksamma tillskott mot just det.
Senast redigerad av Carvalje 2022-08-20 kl. 02:32.
Citera
2022-08-20, 02:35
Medlem
Citat:
Jag ska börja med det. All kaffe, koffein, alkohol och nikotin ryker.
Jag googlade och läste om förfettade hjärtklaffar. En del av orsaken till denna dödliga sjukdom om man inte byter klaffen till en grisklaff är kaffe.

Övriga orsaker är dock inte som kanske förväntat högt kolesterol och triglycerider utan istället högt blodtryck, Lp(a), homocystein, rökning, hög kalcium- och fosforhalt och "inflammation" i kärlen.

Jag har uppnått ett fantastiskt blodtryck, mycket låga nivåer av både homocystein och CRP/inflammation. Jag har uteslutit mejeriprodukter pga kalcium och tillsatt relativt höga doser vitamin K och magnesium.
Lipoproteinet är något högt men är svårt att komma tillrätta med.
"Most people have Lp(a) levels in the range of under 5 to 29 mg/dl" Jag har 40 mg/dl men så länge LDL och TC är lågt så gör det mindre skada då "budbäraren" för detta är "vanligt" kolesterol. Det är också högt blodtryck som gör att detta klibbiga "ämne" trycks mot kärlväggarna och därför lättare fäster och bildar kalciumavlagringar.

Mitt blodtrycket är avundsvärt bra:

Jag såg att Aftonbladet eller om det var Expressen som hade en ny betalartikel häromdagen gällande kaffe. Jag läste inte eftersom de inget vet men kaffe är inte nyttigt för blodomloppet. Vissa av dessa medier apar bara efter vad faktiskt jag skriver (vet inte hur många gånger det hänt).

Kaffe ökar ApoB, leder åtminstone tillfälligt till högre blodtryck och ökar homocystein-halten pga en effekt som liknar substansen och läkemedlet teofyllin som har antagonistiska egenskaper mot vissa b-vitaminer.

Ja precis. Kaffe är förmodligen inte nyttigt på något vis. Jag slutade med alkohol, socker och kaffe för 8 månader sen. Var stor konsument av kaffe. 10 koppar per dag minst. Hade avtändning på det i 10 dager sen var det bra. Blev väldigt speedad av det och triggade min adhd. Kaffet påverkar kroppen sömnen och psyket mycket mer än folk tror.
Citera
2022-08-20, 02:55
Citat:
Ja precis. Kaffe är förmodligen inte nyttigt på något vis. Jag slutade med alkohol, socker och kaffe för 8 månader sen. Var stor konsument av kaffe. 10 koppar per dag minst. Hade avtändning på det i 10 dager sen var det bra. Blev väldigt speedad av det och triggade min adhd. Kaffet påverkar kroppen sömnen och psyket mycket mer än folk tror.
De enda gånger koffein upp till ca 300 mg (men fortfarande inte kaffe) kan eller är motiverat är ca 30 minuter före intensiv och ganska långvarig motion då det frisätter fettsyror i blodet som då lättare förbränns.

Beroende på dos ökar kaffe homocysteinnivåerna med drygt 1 µmol/l vilket korrelerar med ca 7% ökning av risk för hjärtattack och det dubbla gällande stroke.
"5 μmol/L Hcy increased by 27% the risk of all-cause mortality, 32% the risk of cardiovascular mortality, and 52% CHD mortality."
Snabbheten i nedbrytningen av koffein men även om du blir speedad och får ångest av kaffe är genetisk.
Citera
2022-08-20, 05:10
Medlem
Nikets avatar
Citat:

Ta instant coffee istället !

Jag fick också sur mage men bytte till "Neskaffe" (Gevalias Columbian) och har nu bara fördelarna med kaffet.
Garvsyran som bildas i ex bryggkaffet och förorsaka surheten finns inte i "Neskaffet".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in