Citat:
Ursprungligen postat av
FuckSnakePlissken
Låter vettigare att hålla en strikt hälsosam diet som funkar för din mage. Men gör som du vill så klart.
Jag ska börja med det. All kaffe, koffein, alkohol och nikotin ryker.
Jag googlade och läste om förfettade hjärtklaffar. En del av orsaken till denna dödliga sjukdom om man inte byter klaffen till en grisklaff är kaffe.
Övriga orsaker är dock inte som kanske förväntat högt kolesterol och triglycerider utan istället högt blodtryck, Lp(a), homocystein, rökning, hög kalcium- och fosforhalt och "inflammation" i kärlen.
Jag har uppnått ett fantastiskt blodtryck, mycket låga nivåer av både homocystein och CRP/inflammation. Jag har uteslutit mejeriprodukter pga kalcium och tillsatt relativt höga doser vitamin K och magnesium.
Lipoproteinet är något högt men är svårt att komma tillrätta med.
"Most people have Lp(a) levels in the range of under 5 to 29 mg/dl" Jag har 40 mg/dl men så länge LDL och TC är lågt så gör det mindre skada då "budbäraren" för detta är "vanligt" kolesterol. Det är också högt blodtryck som gör att detta klibbiga "ämne" trycks mot kärlväggarna och därför lättare fäster och bildar kalciumavlagringar.
Mitt blodtrycket är avundsvärt bra:
Jag såg att Aftonbladet eller om det var Expressen som hade en ny betalartikel häromdagen gällande kaffe. Jag läste inte eftersom de inget vet men kaffe är inte nyttigt för blodomloppet. Vissa av dessa medier apar bara efter vad faktiskt jag skriver (vet inte hur många gånger det hänt).
Kaffe ökar ApoB, leder åtminstone tillfälligt till högre blodtryck och ökar homocystein-halten pga en effekt som liknar substansen och läkemedlet teofyllin som har antagonistiska egenskaper mot vissa b-vitaminer.