• 1
  • 2
2022-08-19, 21:33
Medlem
Johan_08s avatar
Hej!

Jag misstänker att jag tillsammans med mina kollegor blivit blåst på våra månadslöner under semestertider, de senaste åren.
Alla är fast heltidsanställda, tillsvidare och ingenting är "bortavtalat" i anställningskontrakt.
Detta gäller betalda semesterdagar.

Jag bifogar en bild på lönespec.
Så som jag uppfattar detta är att man gett en månadslön, tillsammans med semesterersättning och förmåner, för att sedan ta en minuspost på månadslönen ("Semesterlöneavdrag").

Jag känner mig relativt trygg i detta och tänker gå vidare rent juridiskt men innan jag gör det vill jag ta en dubbeltitt här för eventuella inputs.

Vad tänker ni?

https://ibb.co/JsM1zpy
Bilden (lönespecen) är från en anställd men alla ser identiska ut i förfarandet.
Citera
2022-08-19, 21:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Hej!

Jag misstänker att jag tillsammans med mina kollegor blivit blåst på våra månadslöner under semestertider, de senaste åren.
Alla är fast heltidsanställda, tillsvidare och ingenting är "bortavtalat" i anställningskontrakt.
Detta gäller betalda semesterdagar.

Jag bifogar en bild på lönespec.
Så som jag uppfattar detta är att man gett en månadslön, tillsammans med semesterersättning och förmåner, för att sedan ta en minuspost på månadslönen ("Semesterlöneavdrag").

Jag känner mig relativt trygg i detta och tänker gå vidare rent juridiskt men innan jag gör det vill jag ta en dubbeltitt här för eventuella inputs.

Vad tänker ni?

https://ibb.co/JsM1zpy
Bilden (lönespecen) är från en anställd men alla ser identiska ut i förfarandet.

Det är ju inte hela lönebeskedet så den säger inget. Men i princip har ni månadslön, sen dras det av den vanliga lönen för varje dag ni har semester, och istället för den så får ni semesterlön vilket är något högre och innehåller den semestertillägg som är avtalat i kollektivavtal etc.

Andra företag drar inte av någon semesterlön utan lägger bara till semestertillägg och då ser det inte ut så. Men för att det skall stämma med de som jobbar deltid så brukar man göra så eftersom deltidare har färre betalda semesterdagar, och får 100% semesterlön för varje betald semesterdag och 0 kr i lön för obetalda semesterdagar.
Citera
2022-08-19, 21:46
Bannlyst
Du har 36000 i lön, håll köften för fan. Du tillhör top 1% av Sverige.
Citera
2022-08-19, 21:50
Medlem
Livssynslurks avatar
Det ser korrekt ut.
Du har fått lön+semesterersättning för 5 dagar samt avdrag för 5 lediga dagar.
Inget konstigt.
Citera
2022-08-19, 21:50
Medlem
Foo666s avatar
Du har bara 36000 i lön så förstår att du söker halmstrån. I det här fallet har du inget att hämta. Som tidigare skrivet har du tillägg för semesterlön och avdrag för ”vanlig” lön. Inget konstigt alls.

Anlita inte en dyr jurist för detta
Citera
2022-08-19, 21:51
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ju inte hela lönebeskedet så den säger inget. Men i princip har ni månadslön, sen dras det av den vanliga lönen för varje dag ni har semester, och istället för den så får ni semesterlön vilket är något högre och innehåller den semestertillägg som är avtalat i kollektivavtal etc.

Andra företag drar inte av någon semesterlön utan lägger bara till semestertillägg och då ser det inte ut så. Men för att det skall stämma med de som jobbar deltid så brukar man göra så eftersom deltidare har färre betalda semesterdagar, och får 100% semesterlön för varje betald semesterdag och 0 kr i lön för obetalda semesterdagar.

Okej jag förstår. Vilket mer underlag behövs för att kunna bedöma, än det jag la upp?

Citat:
Ursprungligen postat av SelenaHolmes
Du har 36000 i lön, håll köften för fan. Du tillhör top 1% av Sverige.

Tack för din input! Idag tjänar jag mer än så men det är inte min lön som är problemet utan i detta fall så misstänker jag att vi får utebliven ersättning, mig tillsammans med andra kollegor (som tjänar allt från 20-80).
Citera
2022-08-19, 21:56
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Det ser korrekt ut.
Du har fått lön+semesterersättning för 5 dagar samt avdrag för 5 lediga dagar.
Inget konstigt.

Ja precis, man har fått månadslön och semesterersättning men sedan avdrag för 5x2 dagar (alltså tio dagar) - Detta ska vara betalda semesterdagar.
Är inte det vanligtvis så att man har full månadslön och utöver detta får semesterersättning?

I detta fall har man gett månadslön, semesterersättning och sedan dragit av på månadslön.
Citat:
Ursprungligen postat av Foo666
Du har bara 36000 i lön så förstår att du söker halmstrån. I det här fallet har du inget att hämta. Som tidigare skrivet har du tillägg för semesterlön och avdrag för ”vanlig” lön. Inget konstigt alls.

Anlita inte en dyr jurist för detta

Samma som jag skrev till ovan citat.
Man har väll ursprungligen månadslön + semesterersättning under den tid man är ledig?
Tack för ditt svar!
Citera
2022-08-19, 22:01
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ja precis, man har fått månadslön och semesterersättning men sedan avdrag för 5x2 dagar (alltså tio dagar) - Detta ska vara betalda semesterdagar.
Är inte det vanligtvis så att man har full månadslön och utöver detta får semesterersättning?

I detta fall har man gett månadslön, semesterersättning och sedan dragit av på månadslön.

Nej, ser att det har tagits på två delade poster eftersom du har tagit totalt 10 dagar… vilket går att ana av datumen.
Citera
2022-08-19, 22:04
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Nej, ser att det har tagits på två delade poster eftersom du har tagit totalt 10 dagar… vilket går att ana av datumen.

Posterna i lönespecarna är alltid uppdelade i veckor hos oss.
Förändrar det något?
Citera
2022-08-19, 22:07
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Posterna i lönespecarna är alltid uppdelade i veckor hos oss.
Förändrar det något?

För att specificera…
Du har fått din totala månadslön.
Sedan har du fått 10 dagar lön+semesterersättning
10 dagar har dragits av där du varit ledig.
Med andra ord får du ut din månadslön + semesterersättning.
Citera
2022-08-19, 22:09
Medlem
Prodelins avatar
36 tusen i Sthlm är en arbetarlön, oavsett har du rätt till det du ska ha så kontakta ditt fack.
Citera
2022-08-19, 22:09
Medlem
Foo666s avatar
Citat:

Samma som jag skrev till ovan citat.
Man har väll ursprungligen månadslön + semesterersättning under den tid man är ledig?
Tack för ditt svar!

Fast du får ju ordinarie lön och semesterlön. Sen får du avdrag på ordinarie lön pga semesterlön (semesterlöneavdrag).
Satt själv i samma sits första gången jag fick lön under semestern, undrade varför avdrag. Är dock helt logiskt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in