Tidigare för flera decennier sedan så gick ju Thailand ut med att de ville ha en ny typ av turister tydligen sådana turister som spenderade mera pengar. Likadant var det för tex Indien, att de inte bara ville ha backpackerturister, utan nya hotellkedjor fick bygga för att locka till sig till exempel barnfamiljer.
Så har det ju också blivit i Thailand till exempel.
Denna batikhäxeturism kanske försvinner för att de inte spenderar sina pengar på en storskalig turism, utan det är små lokala hotellägare som gör sig en liten slant på detta.
Batikhäxorna ser ju sin snålt tilltagna pension försvinna år efter år eftersom de valt att importera kaosblattar i
10 000-tals, till ingen nytta.
Beklagligt alltså. Så det blir antagligen färre och färre som har råd att åka dit.
Flygbolagen har ju stora hål i sina kassor överallt nu efter pandemin, och det gör väl att biljetterna blir svindyra. De höga priserna på flygbiljetter kommer nog att bestå.
Linda Snecker och hennes galna vänsterfeministpolare blir väl alltmera besvikna på Gambia, spriten och ölen är dyrare osv.
Negrarna vill ha mera pengar för sitt sällskap förstås, hela släkten behöver nya glasögon, osv
Hemma blir det fler bröstoperationer, läppförstoringar, botox, ansiktslyftningar, hängrövslyft, fettsugningar,
och ännu mera skräpmat
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Så där har jag inget minne av att stränderna såg ut. Jag berättar såklart ur egen erfarenhet och inte efter bilder jag sett på internet. En anledning till varför Gambia har blivit ett populärt chartermål, förutom stiliga unga män åt äldre vita kvinnor är just deras stränder. Det var faktiskt en svensk som kom på idén att lansera landet som ett semestermål.
Citat:
Ursprungligen postat av
gofigur
Det fetade gillas!
Men hur länge sen var det? Såg du inte alls plast och annat skräp då?
Min andra länk visar stenmurar som byggs för att sandstranden inte ska erodera ut i havet. Inget du såg då heller?
Östafrika, tex Tanzania har också mycket vackra stränder, men de ligger på den östra sidan av Afrika därför ser man soluppgången i havet där. Men visst finns det på sina håll mycket plastskräp på dessa stränder.
I Gambia så är det istället solnedgången man ser i havet.
Sandstränderna nöts ju ner hela tiden sakta ner i havet. Det är en naturlig process. Titta till exempel på gamla kartor över Jylland i Danmark. Många meter av stränderna har försvunnit genom decennierna.
Det har inte med klimateffekten att göra utan det är bara att titta på historiska kartor att det är mycket som försvunnit ner i havet. Långt innan klimateffekten var "uppfunnen". På andra ställen som till exempel på Hawaii och på Island gör vulkanutbrotten det att det istället nybildas nytt land igen.
På till exempel Hawaii är det näringsrik ny jord som nybildas hela tiden.
På Island är det lite si och så med de mineralerna som avskiljs,
en del av dem innehåller fluorider som inte är hälsosamma för en del växter,
djur och människor. Men de tvättas ur med tiden tydligen.