2022-08-22, 09:52
Medlem
gorkijggs avatar
Vi har sett tidigare att skillnaden är stor mellan SIFO och Novus. Det är överhuvudtaget svårt eller omöjligt idag att få fram en korrekt opinionsundersökning. Jag säger inte att SIFO eller Novus är bättre eller sämre på att göra det.

Det är lättare än någonsin att svara på en opinionsundersökning. Problemet är att det inte går att nå den utvalda populationen via telefon eller SMS. Det beror i sin tur på att många vägrar att offentliggöra sitt telefonnummer. Det enda sättet att nå dessa personer som man har valt ut är genom att skicka ett brev. Det finns en högre tröskel mot att orka läsa ett brev från SIFO eller Novus och därefter ta reda på hur man besvarar undersökningen.

Skillnaden är oerhörd jämfört med äldre tider där alla hade en fast telefon och fanns med i telefonkatalogen. SIFO var den enda aktören, och när SIFO ringde upplevde man att en myndighet ringde och att man hade ett samhällsansvar att besvara underökningen. Alla som man ringde till kunde tala svenska och hade en uppfattning om hur det politiska systemet fungerade.
Citera
2022-08-22, 09:54
Medlem
TingsrydPilsner2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Antingen har SIFO eller Novus jävligt fel och bör lägga ner. Spännande se vem.
Det är ju främst SD och S som dom diffar. M har ju samma katastrof resultat i båda instituten.
Citera
2022-08-22, 09:57
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

När det gäller SIFO är jag lite fundersam.

Har varit med i deras panel i många, många år.

MEN efter den undersökningen då jag sympatiserade med SD får jag inga fler angående politik.

Får minst en undersökning/vecka men numera inget om politik.

Ja detta är alltså sen i början av 2018.

Visst de kanske har många som tillfrågas men tycker ändå att det är lite märkligt.
Citera
2022-08-22, 10:04
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Att SD skulle bli större än M har jag svårt att se. Men vem vet, det är på valdagen det räknas.
Enligt alla opinionsundersökningar är det väldigt jämnt mellan SD och M. Men jag tror inte någon, inte ens Jimmie, har som högsta prio att SD ska bli näst största parti. Han ger gärna bort den segern mot att Högern vinner totalt. För M är det däremot generande att bli 3:a och Kristersson tappar då en del respekt, när han måste trycka ner eller ignorera ett parti som är större.
Citera
2022-08-22, 10:05
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Men nu var det i en telefonintervju/sms som SD fick 21,5%.
Kan ju varit urvalet eller storleken som gav en extra stor felmarginal. Annars tror jag SD kommer att få mer på valdagen, och då ser det ju lovande ut.

Kanske att de ringde exakt samma kväll som Emporia-mordet, det ger säkert 2% extra som kan försvinna på valdagen om det inte skjuts då.
Citera
2022-08-22, 10:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Varför har SD varit totalt osynliga detta valår?
Citera
2022-08-22, 10:07
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tror det är medvetet. De vet att en ny statsminister S är den som syns. NATO-frågan är verkligen inte en SD-grej. Rysslands-uttalanden innan det Putin-startade kriget är generande för SD, bättre att hålla tyst. Osv.

Alla vet att det är SD som "har lösningen" när det gäller invandring och ungdomsbrott. Så efter varje Skäggetorps-kravall behöver inte SD säga någonting. De får ändå rösterna.
Citera
2022-08-22, 10:12
Medlem
Treppenwitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

De använder kanske strategin med den osynliga elefanten i rummet även på sin egen politiska kommunikation.

Om alla de sju partierna syns och hörs överallt i statlig radio men ingen pratar om elefanten, då kommer förr eller senare alla att undra varför ingen pratar om elefanten.

Citera
2022-08-22, 10:14
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Varför ska dom lägga ner? Det är ju inte så att dom gissar. Sifo frågar Örjan Bananfot, vem kommer du rösta på. Örjan svarar Moderaterna men i hemlighet kommer rösta SD. Är det sifos fel menar du?

Ibland tror jag ni SD troll spelar dummare än ni är, ibland önskar jag rösträtten borde dras in från många.
Citera
2022-08-22, 10:15
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Det är lättare än någonsin att svara på en opinionsundersökning. Problemet är att det inte går att nå den utvalda populationen via telefon eller SMS. Det beror i sin tur på att många vägrar att offentliggöra sitt telefonnummer.
Det stämmer. Jag svarar sedan 10-15 år aldrig någonsin på ett onödigt telefonsamtal eller en undersökning. Jag har för mycket integritet och jag vet att det inte händer något om jag struntar i det. Så en rik välutbildad äldre man (som råkar rösta SD) saknas i samtliga undersökningar i Sverige sedan 15 år.

För 20 år sedan hade alla normala svenskar en hemtelefon utan hemligt nummer. Alla stod med i telefonkatalogen. Man svarade 100% på alla samtal. Så annorlunda mot nu.
Senast redigerad av Barents 2022-08-22 kl. 10:17.
Citera
2022-08-22, 10:26
Medlem
Enligt Novus mätning idag så går SD starkare än någonsin. Man ligger närmre 22 procent och är mer än 4 procent före M.

Kan vi inte bara lägga ner alla jävla mätningar och vänta till valet istället?
Citera
2022-08-22, 10:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Varför ska dom lägga ner? Det är ju inte så att dom gissar. Sifo frågar Örjan Bananfot, vem kommer du rösta på. Örjan svarar Moderaterna men i hemlighet kommer rösta SD. Är det sifos fel menar du?

Ibland tror jag ni SD troll spelar dummare än ni är, ibland önskar jag rösträtten borde dras in från många.

Ja det brukar vara ett drag hos personer med antidemokratiska tendenser, att vilja förbjuda andra åsikter än de egna. Du är inte ensam om det i dagens Sverige. Det är många som inte riktigt vill respektera demokratin. Annie Lööf är en.

Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Enligt Novus mätning idag så går SD starkare än någonsin. Man ligger närmre 22 procent och är mer än 4 procent före M.

Kan vi inte bara lägga ner alla jävla mätningar och vänta till valet istället?

Jag håller med dig. De har spelat ut sin roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in