2022-08-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvsrullader
Exakt hur artikel 5 fungerar är oklart. Storbritannien kunde inte använda den när Argentina anföll men USA kunde använda den för att anfalla Afghanistan och Irak efter att ett gäng saudiaraber kapat och felparkerat några flygplan.
När våra politiker förhandlar fram något som är oklart så får vi anta det värsta.

Artikel 5 är inte oklar. USA till skillnad från Falklands öarna ingår i området som omfattas av artikel 5.

USA aktiverade artikel 5 efter attacken 9/11 2001. Då begärde de hjälp av Nato som skickade över resurser för flygövervakning.

När det gäller Afganistan och Irak var det inga Nato operationer. Däremot så tog Nato resurser över övervakningen i Medelhavet som USA flotta hade skött fram tills dess. På så sätt kunde stora delar av 6 flottan användas i dessa operationer.
Citera
2022-08-20, 20:41
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag tänker aldrig flytta från Sverige, jag ska göra min plikt och rädda det som mina förfäder byggde.

Uppfriskande att höra. Jag resonerar likadant och anser att det är kortsiktigt att lämna nu, men jag har samtidigt förståelse för att folk med svagare koppling till moder Svea väljer att lämna.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Citera
2022-08-20, 20:43
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Vi kan väl tacka AfS för det, delvis? Det gör jag iaf. AfS ser till att det blir en röd regering i fyra år till. Den där 0,2% känns ganska viktig.
Citera
2022-08-20, 20:44
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Har röstat SD i 20 år. Men inte nu längre pga deras bisarra trafik- och miljöpolitik.
Så jäkla Svärje är du inte när du tycker trafikfrågor trumfar invandringens konsekvenser.

Du låter inte precis som en kärnväljare som väljer utifrån det viktigaste långsiktigt, utan tycker trafikfrågor är viktigare än 2 miljoner invandrare där huvuddelen är värdelösa för svensk ekonomi och den andra delen är rent skadlig för Sverige. Då har jag inte ens rör det faktum att svenskars vardag och sedvänjor påverkas. Utan bara det rent ekonomiska.

Du snackar skit. Du är inte trovärdig överhuvudtaget. ”Har röstat SD i 20 år.” Jo tjena.
Citera
2022-08-20, 20:51
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Nej, de koncentrerade sig på huvudfrågorna tidigare, alltså islam, invandring, kriminalpolitik osv. När de började engagera sig i andra frågor skar det sig ordentligt. Hade de varit neutrala i miljöfrågan hade jag förmodligen fortsatt rösta på dem. Jag är ju fortfarande invandringskritiker (ej ukrainska flyktingar).

Nä okej, då fattar jag. Det kan inte vara helt lätt att hitta ett parti som både är invandringskritiskt och undviker att trampa ner i klimatförnekarkaninhålet.
Citera
2022-08-20, 21:02
Medlem
Citat:
Nej, de koncentrerade sig på huvudfrågorna tidigare, alltså islam, invandring, kriminalpolitik osv. När de började engagera sig i andra frågor skar det sig ordentligt. Hade de varit neutrala i miljöfrågan hade jag förmodligen fortsatt rösta på dem. Jag är ju fortfarande invandringskritiker (ej ukrainska flyktingar).

vilka väljer du nu då? mp?
Citera
2022-08-20, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Begriper uppriktigt sagt inte just varför invandringskritiska väljer att rösta på SD, då de suttit i Riksdagen i snart 12 år utan att egentligen lycktes strypa massinvandringen. Det börjar kännas som om SD börjar bli allt för bekväma med att låta svenska skattebetalare betala dem groteskt höga löner i förhållande till sagda riksdagspolitikers utbildning/begåvning/resultatförmåga. Rädsla att säga något 'otäckt', och därmed kanske bli av med sin Riksdagsplats. tycks ha lagt en effektiv sordin på debatten.

Just därför behövs AfS och MED som en blåslampa i röven på SD.

Ett AfS i Riksdagen skulle innebära kommunicerande kärl mellan AfS/MED och SD. Skulle SD luta sig tillbaka så rusar rösterna över till AfS/MED och vice versa.

Som det är nu finns det inget invandringskritiskt parti i Riksdagen förutom SD.

Således rösta på AfS eller MED om ni vill ha en faktisk förändring av den förda politiken!
Resonerade exakt sådär 2018 med just dom orden, men inser idag att det bara är flum. Det fungerar inte så på den politiska arenan tyvärr, då man måste förhålla sig till det politiska landskapet. Alla "extrema" röstar redan på sd och de som inte gör de utgör några futtiga decimalprocentenheter. Alltså blir det bara kontraproduktivt att ha en hårdare migrationspolitik för sd. Man kan ha den mest ideala politiken i Världen men finns det ingen möjlighet att genomföra den är det irrelevant.
Citera
2022-08-20, 21:29
Medlem
Du glömde att pandemin svängde opinionen rejält. I fredstid funkar galna idéer men i svåra tider vill man ha vettiga människor bakom styret.
Citera
2022-08-20, 22:12
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Begriper uppriktigt sagt inte just varför invandringskritiska väljer att rösta på SD, då de suttit i Riksdagen i snart 12 år utan att egentligen lycktes strypa massinvandringen. Det börjar kännas som om SD börjar bli allt för bekväma med att låta svenska skattebetalare betala dem groteskt höga löner i förhållande till sagda riksdagspolitikers utbildning/begåvning/resultatförmåga. Rädsla att säga något 'otäckt', och därmed kanske bli av med sin Riksdagsplats. tycks ha lagt en effektiv sordin på debatten.

Just därför behövs AfS och MED som en blåslampa i röven på SD.

Ett AfS i Riksdagen skulle innebära kommunicerande kärl mellan AfS/MED och SD. Skulle SD luta sig tillbaka så rusar rösterna över till AfS/MED och vice versa.

Som det är nu finns det inget invandringskritiskt parti i Riksdagen förutom SD.

Således rösta på AfS eller MED om ni vill ha en faktisk förändring av den förda politiken!

Nja, det blir SD för min del trots att jag vet att de är lättmjölk idag. Jag vill bara att alla kosmopolitiska kulturmarxister ska få ett mentalt sammanbrott så snabbt som möjligt. Det är det absolut enda som jag strävar efter.

Eftersom SD fortfarande är lika mycket dödsnazister som AfS och NMR enligt dessa personer så kan jag lika gärna rösta på SD.

Jag går alltså inte efter MIN egen syn på partierna utan mina meningsmotståndares syn.
Citera
2022-08-20, 22:17
Medlem
godboys avatar
Jag tror nog man ska ha lite is i magen dessa opinionsundersökningarna. Var det för åtta år sen de missade SD.s framgång gravt. Det är väldigt tyst om det misstaget idag, försökte googla lite om det men googlar kanske inte på rätt sökord.
Citera
Medlem
Jag har sagt det förr men säger det igen. Jag sa det samma dag som hon tillträdde som statsminister.

- Magda var det absolut sämsta som kunde hända högersidan.
Hon har ett driv och pondus precis alla partiledare saknar.

Jag röstade själv SD förra valet, så ovanstående är väldigt objektivt sagt. Men det är fakta. Löfven hade man kört över med enkelhet. Magda inte lika enkelt, tvärt om.

Min kära fru ska rösta S denna gång. Är inte 100 på vad hon röstade för fyra år sen, men det var inte på Löfven. Rätt säker på att det var Kd. Nu blir det S, pga Magda. Det har varit väldigt tydligt här hemma..
Jag röstade som sagt SD sist, men jag vacklar. Kan bli M eller Kd också.
Senast redigerad av M.J.A 2022-08-20 kl. 22:20.
Citera
Medlem
Tror dom blir större än någonsin! ska bli kul o se resultatet snart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här