2023-09-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miles
Är du helt obevandrad? 4 år är maxstraff för den åldern som gm är i. Spelar ingen roll hur mycket åklagaren överklagar. Han fick maxstraff... Vad ska han överklaga?

Domarna har förändrats väldigt mycket senaste åren.
Polismördaren i Göteborg var bara 17 år och fick 17 år.
Citera
2023-09-01, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Domarna har förändrats väldigt mycket senaste åren.
Polismördaren i Göteborg var bara 17 år och fick 17 år.

Han fick straffrabatt. Så blev 8 år bara
Citera
2023-09-01, 22:29
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miles
Är du helt obevandrad? 4 år är maxstraff för den åldern som gm är i. Spelar ingen roll hur mycket åklagaren överklagar. Han fick maxstraff... Vad ska han överklaga?

Drar man av häktningstiden samt om han ska sitta 2 tredjedelar av straffet så är han ute till sommaren 2025.
Citera
2023-09-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
Drar man av häktningstiden samt om han ska sitta 2 tredjedelar av straffet så är han ute till sommaren 2025.

Två tredjedelar gäller inte för ungdomsvård
Citera
2023-09-01, 22:42
Medlem
Citat:
Killen var ju bara 15 år och det var en väldigt kriminell individ han mördade, hade mordoffret varit en skötsam arbetare, så hade säkert tingsrätten tänkt annorlunda.

Om inte åklagaren är nöjd så kommer domen överklagas 😁

Vad menar du med att tingsrätten hade tänkt annorlunda? Att de hade sänkt straffet? Höja kan de ju inte eftersom att det är maxstraffet för personer under 18.
Citera
2023-09-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sudowoodu
Vad menar du med att tingsrätten hade tänkt annorlunda? Att de hade sänkt straffet? Höja kan de ju inte eftersom att det är maxstraffet för personer under 18.

Domstolarna har gett väldigt många hårda straff senaste åren. Killen som mördade polisen i Göteborg var bara 17 år, han blev dömd till 8 år. Hade han varit 18 år, då hade straffet blivit mycket högre.

Åklagaren överklagade inte, inte mördare heller, han vågade nog inte chansa.

I flera fall har unga personer blivit dömda till längre och hårdare straff än för ett par år sedan, så det var ju inte huggit i sten.

Det är ju inte så stor skillnad på 15 år och 17 år mentalt sett, så 15 åringen kunde blivit dömd till ett hårdare straff utan att någon reagerat. Ingen reagerade på att 17 åring fick ett 8 årigt fängelsestraff.
Citera
2023-09-01, 23:13
Medlem
Citat:
Domstolarna har gett väldigt många hårda straff senaste åren. Killen som mördade polisen i Göteborg var bara 17 år, han blev dömd till 8 år. Hade han varit 18 år, då hade straffet blivit mycket högre.

Åklagaren överklagade inte, inte mördare heller, han vågade nog inte chansa.

I flera fall har unga personer blivit dömda till längre och hårdare straff än för ett par år sedan, så det var ju inte huggit i sten.

Det är ju inte så stor skillnad på 15 år och 17 år mentalt sett, så 15 åringen kunde blivit dömd till ett hårdare straff utan att någon reagerat. Ingen reagerade på att 17 åring fick ett 8 årigt fängelsestraff.

Självklart att straffet hade varit högre om han var 18, han hade ju kunnat få livstid då. Att en person under 18 får fängelse och inte sluten ungdomsvård är inte vanligt, "väldigt många" vet jag inte om jag håller med om. Speciellt inte när det gäller vuxna. Vet inte om många fall där unga personer under 18 fått mer än sluten ungdomsvård faktiskt? Nu har jag inte läst domen för polismordet, men det krävs synnerliga skäl till att döma till högre än fyra år och det fanns det uppenbarligen inte i detta fallet. Men jag förstår vad du menar, det är möjligt att han får högre, sant.
Citera
2023-09-01, 23:20
Medlem
Rätt sjukt att man får höra att personen normalt hade fått 2 år för mord och nu istället får 4 år som är maxstraff för att mörda en människa.

Vad gör alliansen nu, om att höja straffen för ungdomar? 15 år så måste man få livstid. Under det sluten ungdomsvård där dom får plugga under tiden dom sitter inne och att dom får stanna där tills dom är 20 oavsett ålder när dom åkte in.

Tänk att bli dödad av en liten unge och personen inte ens får ett straff.

På ett sätt så är killen en hjälte för att dödat en kriminell men problemet är att han gjorde det inte för rätt anledning utan målet är själv att bli kriminell och bli hyllad. Undrar om han kommer själv bli dödad av ledarens gäng.
Citera
2023-09-02, 01:02
Medlem
Vilket jävla jidder om hans straff
I detta fallet är det anstiftarna som räknas och kommer få de hårda straffen
Bort med den lilla spelpjäsen va det enda åklagaren ville, så hon o co kan fokusera helt och hållet på de mer intressanta i målet, som planerat detta i över 6 månader!
Citera
2023-09-02, 06:27
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Det är ju inte så stor skillnad på 15 år och 17 år mentalt sett, så 15 åringen kunde blivit dömd till ett hårdare straff utan att någon reagerat.
Mentalt är det kanske inte så stor skillnad, men sett till rättspraxis är det faktiskt en stor skillnad mellan någon som nyss blivit straffmyndig och snartonåringar.
Citera
2023-09-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sudowoodu
Självklart att straffet hade varit högre om han var 18, han hade ju kunnat få livstid då. Att en person under 18 får fängelse och inte sluten ungdomsvård är inte vanligt, "väldigt många" vet jag inte om jag håller med om. Speciellt inte när det gäller vuxna. Vet inte om många fall där unga personer under 18 fått mer än sluten ungdomsvård faktiskt? Nu har jag inte läst domen för polismordet, men det krävs synnerliga skäl till att döma till högre än fyra år och det fanns det uppenbarligen inte i detta fallet. Men jag förstår vad du menar, det är möjligt att han får högre, sant.

Den som mördade polisen i Göteborg var 17 år, alltså inte 18 år fyllda, ändå fick han 8 år.
Citera
2023-09-02, 22:25
Medlem
Inget nytt om dom andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här